Flygvapnets värde varar......

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Flygvapnets värde varar......

Inlägg av Kenneth Göransson »

Vad sägs om slutresultatet av Akktu Stakki på auktion?

Detta är vad jag kallar samlare eller kanske rent av investerare? Vad tycker ni själva :?:
Jag har redan lagt min hjälmdekal från 70-talet i bankfacket. ;-)

Jag tror inte att det är många som vet att det finns en copyright på namnet och att märket för 60-årsjubilerande 1.div F21 är varumärkesskyddat. Det går inte att använda det hur som helst. Det kunde man bl a redan 2003 läsa om i ett annat forum. Tony Damberg skriver också om detta på sin hemsida.
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Flygvapnets värde varar......

Inlägg av Lars Sundin »

Man trodde ju i sin enfald att Flygvapnet och dess emblem och loggor och olika märken var något som var till för oss svenskar som "betalat kalaset". Men så är tydligen inte fallet.

Kommer att tänka på Joseph Hellers roman "Moment 22" och Milo Minderbinders "kreativa affärer" där. Se http://www.b25.net/images/b25ferryvny2.jpg

Ack ja!

Skärpning Flygvapnet!

Lasse S, som har hört om dessa ägande-anspråk tidigare men som i sin enfald trott att vårt flygvapen var vårt så att säga ;-)
Zodiac

Inlägg av Zodiac »

Jag är själv samlare av vissa märken å även namnbrickor från både Armén å Fv. Men är man seriös samlare så är det bara sitt konto på banken som sätter stopp! kan erkänna att jag gav 250kr st för A4 kompani klistermärken å jag köpte 4st.
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Kenneth Göransson skrev: Jag tror inte att det är många som vet att det finns en copyright på namnet och att märket för 60-årsjubilerande 1.div F21 är varumärkesskyddat. Det går inte att använda det hur som helst.
Jag samarbetade för några år sedan med en svensk tillverkare av dekaler till plastbyggsatser, som på ett av sina ark hade inkluderat Akktu stakki-emblemet (det har ju suttit på bl.a AJSH 37 och JA 37) Han blev uppringd av en person från berörd division, som undrade vem som hade givit honom tillåtelse till att trycka och sälja emblemet. Han slutade rätt snart därefter att sälja emblemet.

Men kan ju då undra hur man ska gå till väga för att korrekt märka en modell från deras division utan att få på pälsen. Och borde divisionen, trots varumärkesskyddet, inte känna en viss stolthet om folk ville bygga en individ från just deras division? Det skulle jag ha gjort i alla fall om jag varit flygförare! Tillika had det varit en slags reklampelare, om än i miniatyr.
Jag förstår att de inte vill att folk ska börja tillverka egna tygmärke och hjälmdekaler som sedan börjar dyka upp lite varstans. Men en liten ynkas dekal med en höjd av ca 5 mm är ju knappast användbar i många andra sammanhang än till modellbygge.
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Emil Lindberg skrev: Jag förstår att de inte vill att folk ska börja tillverka egna tygmärke och hjälmdekaler som sedan börjar dyka upp lite varstans. Men en liten ynkas dekal med en höjd av ca 5 mm är ju knappast användbar i många andra sammanhang än till modellbygge.
Jag håller med Emil, men det är en klen tröst när man ser på hur saker och ting kopieras. Här är bl a ett inslag från gårdagens Sydnytt.

Jag vill ju inte påstå att ett divisionsmärke är en "farlig piratkopia", men att förhindra kopiering i dagens globala samhälle verkar för mig vara en ouppnåelig uppgift. Att beställa varor från utlandet är ju lika lätt som att beställa inom landet, men vilka regler gäller i det landet man handlar? Ponera att det går att beställa en kopia av Akktu Stakki-märket från en firma i Pakistan, som nästan varje månad skickar erbjudanden till Medlemsservice, om att jättebilligt sy upp vårt märke. Hur ska divisionen kunna stoppa detta? Det är inte en flygvapenangelägenhet, så arbetet att få stopp på det måste ske på fritiden. Men hur de löser den uppgiften ska ju inte jag bry mig om. ;-)

Däremot skulle jag aldrig i uppdraget Medlemsservice, inte annars heller för den delen, hjälpa till med att sprida sådana här kopior, när jag nu vet hur det ligger till. För ett antal år sedan hade vi en firma i landet som sydde upp flygvapnets div.märken, men INTE 1.div F21. Själv köpte jag, trots mitt samlande av divisionsmärken, bara ett enda och det var F9-Hacke. Kalla det luckfyllnad liksom frimärkssamlaren, som har begränsad ekonomi men köper ett defekt skilling banco- märke, bara för att få äga ett. Jag vet ju att Hacke är en kopia, men den som kommer över min samling en dag, måste ju ha koll på hur det ligger till. Jag noterar givetvis att det är en kopia, för att inte lura nästa generation. Här har ju t ex Tony en delikat uppgift att förmedla när han gör sin hemsida. Dessa märken har ju fått benämningen "Nostalgimärken", och bör kanske få ett eget avsnitt.

Jag tycker att Akktu Stakki-märket är det näst* häftigaste märket efter 3.div F17. Jag köpte märket när jag sommaren 1971 var flygpojke på F17 och tillsammans med 1.a och 2.divisionens märken, blev det starten på ett intensivt samlande. Lyckades få tag i nästan alla innan nedläggningarna satte fart. Skrev alltid ett vänligt brev till divisionschefen och frågade om det var möjligt att få ett märke. Var också beredd att betala för det, men har aldrig behövt göra det. Oftast bifogades ett svarsbrev, där de var stolta över att någon efterfrågade dessa märken och samtidigt att det var Flygvapnet som stod för kostnaden. Speciellt kom jag ihåg brevet från 1.div F4, där de hade haft ett möte och tagit upp frågan om de skulle skänka ett märke till mig och det gjorde de! Det brevet vet jag med bestämdhet att jag har sparat (någonstans :?: :lol:).

M v h Kenneth

PS *Att Akktu Stakki står mig så nära, beror på att min barndomskamrat och sedemera svåger som så tragiskt omkom vid ett haveri med en SH 37 (37926, F17-51) i Hanöbukten den 5 september 1981), skaffade hjälmdekalen åt mig när han låg på utbildning på F 21. Det har för mig blivit ett synbart minne efter honom. Han hjälpte också till att få min samling så komplett som möjligt, framförallt där jag inte lyckades med mina, enligt mitt tycke, vänliga brev DS
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

För några år sedan fanns det ett liknande tillfälle då det fanns en polsk eller tjeckisk firma som tillverkade detaljerade motorer i resin för modeller i skala 1:72 / 1:48. De annonserade med namnet "Pratt & Whitney" etc... Det kom då ersättningskrav från berörd firma och frågor som undrade vem som hade givit dem lov att "licenstillverka" P&W:s motorer...
I en kort period var försäljningen stoppad. Nu säljs de som "motorer till DC-3/C-47" uten et ord om P&W...
Användarens profilbild
Tony Damberg
Kontakt:

Inlägg av Tony Damberg »

Hej
visst förekommer det att man får erbjudanden om att sy upp märken i Ryssland, Pakistan, Kina eller Taiwan. Till min e-post kommer det ibland förfrågningar om att sy upp märken, namnskyltar med mera utifrån de märken som jag publicerat på sidan. Det är trist att det också förekommer, men som i allt samlande där det finns svåra märken, finns också viljan att tjäna pengar och därmed förekommer också plagiat. Många hör av sig till mig med förfrågningar om märken.
Kenneth Göransson skrev: För ett antal år sedan hade vi en firma i landet som sydde upp flygvapnets div.märken
och det fanns till och med annons för dessa i bland annat Flyghistorisk Tidskrift nr 2/1995 och där kan man utläsa att firman fanns i Solna. Kostnaden då låg på 60 kr/st för enstaka märken utom FBS som kostade 80 kr/st. På senare tid har de betingat ett betydligt högre värde, även om det kanske berodde på att de såldes till köpare som trodde det var originalmärken.

Kenneth skrev också att man köper dem för att fylla ut luckor, och visst är det så... i likhet med frimärkssamlare. Även plagiat och nostalgikollektioner kan ju vara kul att ha i samlingen, om inte så för att visa omgivningen hur de skiljer sig åt...

Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Inlägg av Fredrik Astlid »

Rätt vad det är så finns nog alla divisions märken till salu från Hong Kong.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"