Sida 1 av 1

Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 31 jul 2009, 19:22
av Roger Andreasson
Return of the Lansen
Tidningen Aircraft har i sitt Augustinummer 6 sidor om J 32 Lansen med tonvikt på dess nuvarande status och uppdrag med radiak-flygningar. Två sidor ägnas helt åt radiakflygningarna i samband med Tjernobyl-olyckan. (An exclusive report on the missions flown by Swedish Air Force Lansens in the aftermath of the Chernobyl nuclear disaster) Många fina bilder.

Edit: Länk till tidningens hemsida
http://www.aircraftmagazine.co.uk/

/Roger

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 31 jul 2009, 19:30
av Bengt Ekbladh
Tack för tippset.
Skall försöka hitta ett ex.

Angående radiak-flygningarna, började de på F15 ca 197x eller förekom de dessförinnan med J32B?

Bengt

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 31 jul 2009, 19:59
av Roger Andreasson
I artikeln nämns att radiakflygningarna började redan 1956-57 med J 29 Tunnan och att systemet vidareutvecklades i början av 1960-talet för användning på J 32 Lansen. Det framgår tyvärr inte några detaljer om individer eller baser som användes från början.

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 31 jul 2009, 20:37
av Bengt Ekbladh
Hej.
Vi har ju haft radiakflygningarna på forumet tidigare.

>>att systemet vidareutvecklades i början av 1960-talet för användning på J 32 Lansen.>>

Låter lite överraskande.(så tidigt?)
Var då ? FC eller F1 / F12?

Någon med mer info?

Bengt

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 08:39
av Lars Sundin
Jag googlade litet på skoj och fann bl a följande:

http://www.flygtekniskaforeningen.org// ... ?nid=14638

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=41&start=0

Så några inlägg på ett forum, Flasback tror jag det var, som jag fann:

1. Så kallade radiakflygningar har sedan mitten av 50-talet genomförts med flygvapnets flygplan. Till en början flög man med J 29 Tunnan, som under början av 60-talet ersattes av J 32 Lansen. Dessa provtagningar, högt upp i atmosfären leddes av FOA och i samband med Tjernobylkatastrofen var de speciellt intensiva.

2. Radiakflygningar startade från Malmslätts Flygplats, därifrån steg de till ungefär 12.500 meter, de når den höjden ungefär vid Västerås, där öppnas behållarna (någon form av partikelfilter), de flyger en bestämd bana norrut och genomför en vid sväg ungefär vid Söderhamn. Samma väg tillbaka. Långa tråkiga flygningar enligt min far. Behållarna stängs igen vid Västerås och flygplanet återvänder till Malmslätt. Behållarna tas till FOA i Linköping för analys.

Det var inga uppskattade flygningar bland piloterna. Det är kallt, trist och det enda man kan hoppas på är en vacker och klar dag med god sikt för utsiktens skull. =)



Lars S

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 09:37
av Roger Andreasson
Lars Sundin skrev:Jag googlade litet på skoj och fann bl a följande:

http://www.flygtekniskaforeningen.org// ... ?nid=14638
Det här stämmer ju inte... "Efter att Tunnan på 70-talet genomförde luftmätningar åt SSI, tog Lansen efter Tjernobyl-olyckan över uppgiften att mäta radioaktiva föroreningar över Sverige."

Kan ju nämna att det sägs i artikeln i Aircraft att Tunnan inte hade möjlighet att öppna och stänga sina filterbehållare så proceduren var att stiga så snabbt som möjligt och undvika moln och nederbörd för att få så tillförlitliga prover som möjligt.

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 09:56
av Lars Sundin
Nja, jag skulle tro att Tunnan flög ända in på 70-talet i Målflygdivisionen på Malmen och då var det väl ganska naturligt om de också fick ta hand om radiak-flygningarna. Absolut sista 29-flygning i Sverige sägs ha varit i augusti 1976. Detta grundas på en titt i FR 27 om Saab 29 Tunnan.

Tjernobyl-olyckan ägde rum i april 1986. Säkerligen hade Lansen tagit över långt innan dess (mitten på 70-talet). Sedan är ju frågan hur mycket man radiak-flög åren före Tjernobyl.

Decennierna flyter ihop för mig, och inte bara för mig tror jag utan äver för denna Anna Lindh (en person på Saab). Men så är det så att för att få en text som är läsbar så kan i sammanhanget mindre viktiga detaljer komma i kläm, det vet jag som Kronologi-skribent. Trots att dessa detaljer kan vara viktiga när man ser det hela ur ett annat perspektiv.

Jag minns - tror jag - den första rapporten i radions nyhetssändningar en förmiddag på jobbet i sena april 1986 att man i Forsmark upptäckt en ökad radioaktivitet. Hade något läckt i Forsmark tänkte många då?

Lars S

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 11:22
av Bengt Ekbladh
Hej.
Så här kunde ett uppdrag gå till, enl. Rodney Blomberg

http://flygsida.blogspot.com/2009/01/ra ... -j-32.html

Hälsn Bengt

PS::Funkar tyvärr inte, se Lars Sundins länk nedan

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 15:21
av Emil Lindberg
Nåt strul med länken, jag provar att lägga in den

http://flygsida.blogspot.com/2009/01/ra ... -j-32.html

”Flygande Tunnor från F11 spårar radioaktivt nerfall”

Postat: 01 aug 2009, 17:51
av Bengt Ekbladh
Hej.
Hittade detta idag ur Östgöta Corren från 1964-11-04 (onsdag).

”Flygande Tunnor från F11 i Nyköping spårar radioaktivt nerfall”
Det handlar om att man på tisdagskvällen råkade posta ett kuvert med ett radioaktivt filter Utan skyddshölje.
Mottagare var FOA i Stockholm.
Provet hade under dagen , på 18000 m höjd uppsamlats av en Tunna.
Det gällde att mäta radioaktiviteten från det Kinesiska kärnvapenexprimentet.
(jag tror det var deras 1:a som nyss hade testats)

Angående brevet och dess handhavande, skulle personalen inte löpa någon strålningsrisk, då aktiviteten i provet var mycket liten.

Därtill sägs:
Tisdagsprovet var ett av drygt 1000 prov som tagits Dittills , ovan Sverige sen 1956
Vidare:
Efter provstoppsavtalet i Moskva (har nu inte det datumet)
Skar man ner antalet provtagningar , men dessa har nu åter intensifierats efter den Kinesiska bomben.

Det var en ögonblicks bild från hösten 1964 angående radiakflygningar.

Då vi hade frågan upp förr sas det att även tex. SAS deltog i insamlandet.

Bengt

PS tack Emil för länkrättelsen

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 19:56
av Lars Sundin
Emil Lindberg skrev:Nåt strul med länken, jag provar att lägga in den

http://flygsida.blogspot.com/2009/01/ra ... -j-32.html
Kan det vara detta du försöker tipsa om: http://flygsida.blogspot.com/2009_01_25_archive.html ? (Och så scrollning en halv skärmhöjd eller så.)

Lars S

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 20:05
av Bengt Ekbladh
Hej.
Så här kunde ett uppdrag gå till, enl. Rodney Blomberg
http://flygsida.blogspot.com/2009/[b]01/ra ... -j-32.html [/b]

Skrev jag rätt nyss.
Är helt säker på och kollade också att länken funkade:
Så här ser adressen ut UTAN http://
....flygsida.blogspot.com/2009/01/radiakflygning-med-j-32.html

Döm om min förvåning då jag under upprepade försök att sända "rätt" adress, det blir ett
antal 01/ra ... -j-32.html hela tiden??

Observera att ursprungsmailet var Inte från min egen dator , utan en mer publik sådan.

Något mankar , eller är det ett sk. "filter"??

För er som söker Rodney Blomberg och hans beskrivning av radiakflygningar får helt enkelt tills vidare söka på Mikaels flygsidor!
Återkommer.

Till moderatorerna:

Någon förklaring??

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 20:38
av Bengt Ekbladh
Lars Sundin skrev:
Emil Lindberg skrev:Nåt strul med länken, jag provar att lägga in den

http://flygsida.blogspot.com/2009/01/ra ... -j-32.html
Kan det vara detta du försöker tipsa om: http://flygsida.blogspot.com/2009_01_25_archive.html ? (Och så scrollning en halv skärmhöjd eller så.)

Lars S
Tack L S.
såg ditt inlägg då jag sände mitt senaste.

Ditt funkar.

>>(Och så scrollning en halv skärmhöjd eller så.)
Får du nog förklara närmare?

Är som sagt Helt säker på ursprungsadressen samt kollade att den funkade före sändningen på forumet.
men att adressen vid senare påseende Ändrats eller förvanskast.
Den förklaringen skulle vara intressant att få veta.

Nu är vi ju lite vid sidan om Radiakflygningarna, men "någon " får väl åtgärda det om det stör.

Vad säger ni om 1964 års radiak episoder?

Bengt

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 21:09
av Lars Sundin
Hej Bengt!

Detta är komplicerade saker. Med ett visst klickande på rätt sida (som jag fann genom att systematiskt gå igenom hans arkiv på det sätt som "verkade bäst") hos vår vän i Västergötland hittade jag rätt snabbt till min lätta förvåning denna adress: http://flygsida.blogspot.com/2009/01/ra ... -j-32.html som väldigt mycket liknar det du försökt ge oss.

Jag har satt då satt "URL-taggar" kring adressen. (I en rad ovanför skrivfältet finns ett antal rutor med kommandon eller "tags" att applicera. B, i, u, o s v).

Använder jag inte URL-taggarna blir det: http://flygsida.blogspot.com/2009/01/ra ... j-32.html. En förkortad form. Den brukar funka hos mig när jag gör en inläggsgranskning (trodde jag; den gör det inte nu!) - men jag tror inte den funkar hos andra. Ens dator hämtar ibland data som den tidigare mottagit och lagrat och går inte ut på webben och hämtar data som man tror, den listigt late rackaren. Att inlägget vid granskning verkar OK är alltså inte alltid en garanti för att det är det. I alla fall tror jag det är förklaringen.

Med scrolla ("skrålla") menas att flytta texten i vertikalled med musens ev. pekfingerhjul eller rullningslisten på skärmen.

Lars S

Re: Lästips: Lansen i Aircraft

Postat: 01 aug 2009, 22:12
av Bengt Ekbladh
Tack Lars S.
Tror jag förstå vad du menar.
Men kan säga att det är JÄ... irriterande!
Huvudsaken är att länken "går hem// funkar.

Bengt