Sida 1 av 1
RB24-frågor
Postat: 03 aug 2009, 17:47
av Daniel Mattsson
Har några funderingar kring robot 24.
Som jag har förstått så fanns/finns det två versioner:
RB24
RB24J
Den senare har amerikansk beteckning AIM-9P-3. Vad har "originalet" utan J för beteckning hos jänkarna?
Finns det någon dokumentation som inte är hemlig om hur söksystemet fungerar, ljuden piloten hör och kanske t.o.m. ljudexempel?
Som jag förstått låter det samma i alla flygplan som använde denna typ av vapen, då ljudet producerades i roboten och bara skickades ut i hörlurarna till piloten.
Re: RB24-frågor
Postat: 03 aug 2009, 19:58
av Emil Lindberg
"Originalversionen" betecknades i Flygvapnet RB 24B. Inom NATO betecknades den, såvitt jag har förstått, AIM-9B.
Men att RB 24J skulle vara AIM-9P3 är jag lite osäker på.
Var det inte så att våra RB 24J var ombyggda RB 24B? (Naturligtvis inte samma individer som J 29 och J 34 "kuskade runt" på). Inom NATO betecknades ombyggda AIM-9B för AIM-9J. Och J:et stämmer ju med att den nya versionen av roboten betecknades RB 24J. Annars skulle mer logiskt ha betecknats RB24C.
Dock kan ju våra AIM-9J senare ha byggts om ytterligare så att de motsvarar AIM-9P-standard.
RB 74, d.v.s AIM-9L, skulle enligt uppgift inledningsvis ha betecknats RB 24L.
I brist på underlag från en tillförlitlig källa reserverar jag mig för ev. fel.
Re: RB24-frågor
Postat: 03 aug 2009, 20:26
av Lars Sundin
Daniel Mattsson skrev:Har några funderingar kring robot 24.
...
Finns det någon dokumentation som inte är hemlig om hur söksystemet fungerar, ljuden piloten hör och kanske t.o.m. ljudexempel?
Som jag förstått låter det samma i alla flygplan som använde denna typ av vapen, då ljudet producerades i roboten och bara skickades ut i hörlurarna till piloten.
Googlade litet på skoj och fann en forumtråd
http://timawa.net/forum/index.php?topic=8153.30 där man kan läsa:
When a Sidewinder is "powered up" or activated, an aural tone is relayed to the pilot's headset. Pilots often refer to it as a sort of a "growling tone" (maybe somebody can upload this tone from the PC sims out there. It would make a great ring tone, especially the "acquisition" tone).
The tone changes to a higher pitch when the Sidewinder is locked on to the target, telling the pilot that it can be launched to follow its target.
The Sidewinder is also a "fire & forget" weapon, meaning once it has locked on to its target, it will home in on it autonomously, independent of any inputs from the launching pilot.
(Det var ingen i tråden som gav exempel på hur det lät vad jag kan se.)
Det här kan ju vara en kul berättelse i sammanhanget. En kille som tydligen trodde på det han hörde även om man kan misstänka att missilen inte skulle
ha funkat:
http://cgi.stanford.edu/group/wais/cgi-bin/?p=3714
Tillägg: Från
http://www.f-16.net/f-16_armament_article1.html som väl inte säger så mycket mer:
In order to fire a missile, the pilot listens in his headset for the signals of the missile. As soon as the missile is uncaged, the pilots hears a 'seeking tone'. As soon as the missile has acquired a target, the tone changes into a 'growl', varying in pitch according to the quality of the lock. Later variants of the missile can be slaved to the radar, so when the pilot achieves a radar-lock on a target, the radar can 'tell' the Sidewinder where to look for it.
Tillägg 2: Den intresserade kan kanske lyckas hämta hem något härifrån:
http://forum.combatace.com/index.php?au ... wfile=6716
Lars S
Re: RB24-frågor
Postat: 04 aug 2009, 12:22
av Bengt Ekbladh
Hej.
Lite om :
<<RB 24B motsvarar amerikanska versionen AIM-9B <<
RB 24J motsvarar närmast versionen AIM-9P
Finns på:
http://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/Sidewinder.htm
Bengt
Re: RB24-frågor
Postat: 04 aug 2009, 18:15
av UrbanFredriksson
Emil Lindberg skrev:Var det inte så att våra RB 24J var ombyggda RB 24B? (Naturligtvis inte samma individer som J 29 och J 34 "kuskade runt" på).
Varför inte? Så värst gamla var de inte då.
Dock kan ju våra AIM-9J senare ha byggts om ytterligare så att de motsvarar AIM-9P-standard.
Ganska säkert, för Österrike använde -9P3 och -9P5 som kom från Sverige.
Men orden "motsvarar närmast" säger ganska tydligt att det är möjligt att bygga sig en egen variant som inte exakt = nån AIM-9-beteckning, så vad de var först är nog inte helt klarlagt.
Lite allmän läsning om Sidewinder:
http://en.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder
http://www.sci.fi/~fta/aim9.html
Re: RB24-frågor
Postat: 04 aug 2009, 20:12
av Emil Lindberg
Jag snackade idag med en äldre kollega som har jobbat många år vid ammunitionstropp vid ett J 35-förband. När jag undrade om våra RB 24J var ombyggda RB 24B så blev han lite osäker. Sen drog han till minnes att man några år efter introduktionen av RB 24J möjligtvis bytte till ett annat typ av zonrör. Redan sen innan var raketmotorn och (såklart) målsökardelen av annan typ än på RB 24B.
Men det här med ev. byte av zonrörstyp kan ju vara en indikation på att RB 24J var ombyggda RB 24B, och att RB 24J sedan modifierades med nytt zonrör och därefter motsvarade AIM-9P.
Om nu versionsbokstaven på RB 24 motsvarade versionbokstaven på AIM-9, och RB 24J redan vid introduktionen motsvarade AIM-9P, varför kom då RB 24J att få versionbokstav J istället för P? Eller versionsbokstaven C, för att den ersatte RB 24B? Nåt lurt är det!
Re: RB24--Atoll !!
Postat: 04 aug 2009, 22:59
av Bengt Ekbladh
Hej.
Hur "säker" ,,, "ohemlig",var egentligen Sidewinder ca 1960 ?
Sverige beställde väl blivande RB 24 ca 1959.
(vintern 1959 pågick prov med roboten med , verkar vara ett provfpl. Draken)
Jag säger det efter att det hösten 1968 smuglades en? Sidewinder "1A" från dåvarande V-Tyskland till Sovjet.
Just om denna "affär" vet jag nu inte så mycket om utom basfakta.
Dock visar det sig :
att Ryssarna (via Kina) kom över Sidewinder vid Formosa (nu Taiwan) i slutet av 1950-talet
Det var rätt många incidenter där då , med Amrikansk utrustning.
Ryssarnas "kopia" Atoll visades på parad 1/5 1961.
i reportaget från 1968-10-31 sägs:
Sverige köper inte längra Sidewinder utan har nu modernare materiel.(1968 alltså)
Däremot underhålls de robotar av denna typ som finns säger Major Arne Andersson vid FS
Man undrar ju om FV visste om "läckan" vid Formosa vid inköpet av Sidewinder?
Eller När man fick reda på det.
Påverkade det FV:s agerande och därmed vissa ändringar?
Någon inverkan på modellbeteckningarna senare?
bengt
Re: RB24-frågor
Postat: 07 aug 2009, 20:28
av Bengt Ekbladh
Ingen med vidare info om tidig RB 24 användning alltså.
Måste man väl säga är märkligt.
Flygvapnets 1:a robot och Ingen har en aning om det.
FV verkar inte haft Sidewinder på / under! J29F (en bild noterad 1964), J32B eller J34
Inte före Draken skrivs det lite mer.
Tystnaden kanske är talande, enbart prov på de 3 först nämnda typerna??
Eller håller någon på med en skrift om nämnda saker och därmed inte delger publikum?
Eller så har ni ingen aning och därmed inte kan svara.
Har någon en tidig notis/bild av J32B eller J34 med Sidewinder användning ?
Något hämmande verkar ligga över detta?
Bengt
Re: RB24-frågor
Postat: 07 aug 2009, 23:04
av Lars-Olof Öhberg
Mitt minne av Rb24 J är att de är modifierade i Sverige av FFV. De gjode en hel del jobb med robotarna och hade även kunskap för att kunna reparera och underhålla dem. Jag fick uppfattningen att modifieringarna även omfattade målsökaren, men jag är dock väldigt osäker.
Rb74 fick vi däremot inte ens öppna skalet på i Sverige, de gick bl.a. till Tyskland för reparation och underhåll.
Re: RB24-frågor
Postat: 07 aug 2009, 23:14
av Emil Lindberg
Men Bengt, vi har väl svarat så gott vi har kunnat på Daniels inledande frågor om versionsbeteckningar och målsökarljudet. Något om tidig användning av RB 24 har det väl inte varit tal om i denna tråd?
Jag tror detta är ett svårt ämne. Dels för att det många gånger är hemligare än flygplanet självt (sekretessbelagda avtal med tillverkaren, hemliga prestanda, m.m.). Och dels för att det inte behandlas så ofta i civila skrifter. Kunskapsnivån i detta ämne är nog således låg bland oss på forumet.
Re: RB24-frågor
Postat: 08 aug 2009, 22:54
av Bengt Ekbladh
Daniel M får ursäkta för diverseringen:
Emil skrev:::
<<<<Men Bengt, vi har väl svarat så gott vi har kunnat på Daniels inledande frågor om versionsbeteckningar och målsökarljudet. Något om tidig användning av RB 24 har det väl inte varit tal om i denna tråd?
Jag tror detta är ett svårt ämne. Dels för att det många gånger är hemligare än flygplanet självt (sekretessbelagda avtal med tillverkaren, hemliga prestanda, m.m.). Och dels för att det inte behandlas så ofta i civila skrifter. Kunskapsnivån i detta ämne är nog således låg bland oss på forumet.<<<
Det jag i flera trådar angående Sidewinder //RB 24 sökt svar på är::
Inte hur hemligt det var, utan::
NÄR började Flygvapnet använda RB 24 med J34, J32B och J29F.operationsmässiggt?
Som jag ser det finns inga svar än?
I detta fall borde det ännu finnas piloter , som utan att avslöja ev. kvarvarande hemlisar kan säga.
Ja, vi (div/ Fx ) var först med skott av FB 24 och det var vid………..
Tiden jag frågar om är alltså ca 1959----1964.
Bengt
Re: RB24-frågor
Postat: 08 aug 2009, 23:37
av Lars Sundin
Jag tror att den som är intresserad av "hur det var" kan ha viss glädje av texten på
http://www.cenara.com/users/ce02532/Fly ... er%203.htm. Den ger inte konkreta svar på frågor som "när" och "först" utan ger mer för oss alla "wanna-bees" eller gamla modellflygare som alltid undrat över hur Draken "kändes" (den hade ju sina egenheter; ett bra exempel på hur man ändå kan använda ett plan med ett speciellt beteende) och hur man använde dess vapen. Så finns litet om just Rb 24 som kanske inte är nytt men kul ändå.
Det finns en hel del svensk flyghistoria på personliga hemsidor, det vet varje googlare. Ibland kan de bli alltför privata (och jag drog mig då för att tipsa om dem) men denna är väl OK.
Lars S, f d Nätkasse-skrivare
Re: RB24-frågor
Postat: 09 aug 2009, 19:03
av UrbanFredriksson
Letade egentligen efter nåt annat, men det kan i sammanhanget vara relevant vad jag hittade i
http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%2 ... c04_06.pdf
"För svensk räkning är AIM-9L/I den senaste version som integrerats på Gripen. Tjeckiens AIM-9M-8/9 är en ytterligare förbättrad version..."
Aldrig hört talas om -9I förut, men det är en tysk version:
http://www.diehl-bgt-defence.de/index.p ... id=552&L=1
Av texten kan man gissa att den till skillnad mot -9L klarar av ryska IR-facklor.
Re: RB24-frågor
Postat: 10 aug 2009, 16:18
av Daniel Mattsson
Tackar för alla svar!
UrbanFredriksson skrev:Letade egentligen efter nåt annat, men det kan i sammanhanget vara relevant vad jag hittade i
http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%2 ... c04_06.pdf
"För svensk räkning är AIM-9L/I den senaste version som integrerats på Gripen. Tjeckiens AIM-9M-8/9 är en ytterligare förbättrad version..."
Den där länken verkar inte komplett, du får gärna försöka lägga in den igen :)
Re: RB24-frågor
Postat: 10 aug 2009, 17:33
av Emil Lindberg
Har märkt att man ofta manuellt måste "klamma in" länkar med URL-taggar för att de ska fungera. Markera texten och tryck på knappen URL
Re: RB24-frågor
Postat: 27 aug 2009, 18:29
av Jakob Wedman
Hej!
Här kommer mitt första inlägg på detta forum och först vill jag tacka för alla intressanta inlägg - jag har särskilt följt tråden om flygbaser
Först kommer några citet om rb-24.
Forskarrapporter till Säkerhetstjänstkommissionen
I mars 1961 meddelade flygöverdirektör Westergård vid Kungliga
Flygförvaltningen utrikesdepartementet att tillstånd för att köpa
följande krigsmateriel från USA hade erhållits:
1. Jaktrobot Sidewinder: 2000 missiler till en kostnad av 9 miljoner dollar.
2. Jaktrobot 327 och 328 (Falcon), till en kostnad av 24 miljoner dollar.
3. Luftvärnsrobot 327 (Hawk): 119 missiler till en kostnad av 22 miljoner dollar. Leverans skulle ske under andra halvan
av 1962.
4. Utrustning för J 35 Draken, till en kostnad av 6 miljoner dollar.
Aviation History 1979
Ford Aerospace AIM-9J-1 An AIM-9B
can be converted to 9J-1 standard
for about $7,000, 9J-1 is, with 9E, standard
armament for all USAF fighters
and will remain in service into the 1980s.
The 9J-1, like the 9E, retains some tube
(valve) technology, wheareas the Navy's
9H is all solid-state. Improvements being
progressively introduced include the
standard AIM-9J-1 guidance and control
section which prevents the seeker locking
on to the target's afterburner exhaust
plume and missing the aircraft itself,
an improved warhead, a proximity fuze
similar to that in AIM-9L and reduced-
smoke Mk 17 rocket moter with an
increased impulse which will extend the
outer launch boundary. Swedish Rb24
Sidewinders are to be sent to the US for
upgrading to the Rb24J standard before
being issued to Viggen units.
Slutligen ett citat från Guldvingen 2 (s. 326) av Roy Fröjdh:
1960 fick jag möjligheten att från "sadelplats" se hur dessa robotar fungerar. Flygvapnets Bomb- och Skjutskola hade som uppgift att utvärdera Sidewinder vid skjutning med J32B Lansen. Eleverna skulle skjuta 10 robotar och dessa skulle filmas från luften. jag blev inropad som förste filmare, d.v.s. jag fick en kunnig fotograf i baksitsen på mitt flygplan och jag skulle jaga robotarna när de sköts.
Avsnittet om rb-24 omfattar sidorna 324-326.
Re: RB24-frågor
Postat: 27 aug 2009, 18:50
av Bengt Ekbladh
Hej, Fint Jakob!
Bra info.
Jakob Wedman skrev:Hej!
I mars 1961 meddelade flygöverdirektör Westergård vid Kungliga
Flygförvaltningen utrikesdepartementet att tillstånd för att köpa
följande krigsmateriel från USA hade erhållits:
1. Jaktrobot Sidewinder: 2000 missiler till en kostnad av 9 miljoner dollar.........
Men
dessförinnan hade väl FV. inhandlat ett antal "andra" Sidewinders?
Någon info om dessa?
Bengt
Re: RB24-frågor
Postat: 27 aug 2009, 19:47
av Jakob Wedman
SIPRI:s databas har endast denna post angående rb-24
Supplier/ Year Year(s) No.
recipient (R) No. Weapon Weapon of order/ of delivered/
or licenser (L) ordered designation description licence deliveries produced Comments
L: Sweden (1000) AIM-9B Sidewinder-1A SRAAM (1958) 1959-1964 (1000) Swedish designation Rb-324 or Rb-24
Nu blev detta inte helt lättläst men det betyder att man 1958 beställde 1000 rb-24 som levererades 1959-1964. Själv vet jag inget mer och får inte detta att gå ihop med uppgifterna om inköp av 2000 rb-24 1961.
Det står dock lite mer i tidigare citerad
SOU 2002:95:
I januari 1958 besökte överste Taylor Stockholm för att bekanta sig med de svenska önskemålen. Överste Taylor ställde sig positiv till att det svenska försvaret utrustades med amerikanska robotar. De robotsystem som diskuterades var följande:
“Air-to-air”: i form av ”Falcon” och ”Sidewinder”;
“Surface-to-air”: ”Hawk” och ”Nike”;
“Surface-to-surface”: ”Honest John” och ”Matador”;
”Bomarc”. (s. 160)
När väl den amerikanska regeringen gett sitt medgivande till en vidgad vapenexport, meddelade flygvapenchefen general Torsten Rapp att Sverige var intresserat av robotsystemen Sidewinder, Falcon, Hawk, Bomarc och Tartar. Nu gick det undan. Den 17 februari 1959 avslutades förhandlingarna mellan USA och Sverige beträffande ett avtal om 2000 missiler av märket Sidewinder. Att avtalet om en försäljning var klart innebar dock inte att leveransen kunde påbörjas omgående. För det första tog det tid att lösa alla praktiska problem med en leverans. För det andra måste säkerhetsaspekterna regleras. Dessutom hade Sverige efterfrågat andra typer av missiler, inte bara Sidewinder. Under år 1959 kom villkoren för köp av andra missiler att bli föremål för många samtal och ställningstaganden. Sammantaget ledde dessa samtal till att Sverige fick köpa de efterfrågade missilerna, men att de slutgiltiga villkoren måste anpassas till vissa specifika säkerhetskrav och andra mer praktiska problem rörande tillverkningen och leveranstider. (s. 172)
Det förekom även svenska önskemål om licenstillverkning av komponenter för robotsystemen i Sverige. Det gällde i synnerhet Hawk och Sidewinder, men det amerikanska försvarsdepartementet avvisade dessa planer. (s. 173)
Re: RB24-frågor
Postat: 27 aug 2009, 20:20
av Bengt Ekbladh
Hej.
Jäkl.. bra info.
Har ju i en del inlägg försökt få fram Hur Sidewinder introduserades i FV. , men fått föga svar , förutom om J29F på F3 av "Guldvingen"!
Av Svenska Sidewinders skjutande fpl.
Är? ordningen J 34 först samt senare J32B för att följas av J29F ??
Draken kan ju vara inblandad!
Men just att vara "skjutklar" med Rb24
menar jag att åtminstone någon/några divisioner var utrustade.
Menar också att det fortfarande bör finnas piloter som kan berätta? om sitt första Rb24 skott?
Fortsätt Jakob
Bengt
Re: RB24-frågor
Postat: 04 sep 2009, 14:55
av Jakob Wedman
Hittade ytterligare en text om detta,
Tidig flygradar, ett transkript av ett vittnesseminarium vid Tekniska museet i Stockholm den 15 april 2008. Gunnar Lindqvist berättar:
Den jaktrobot som alla väntade på var Robot 321, men ungefär 1958 kom man underfund med att man inte orkade med att ta fram de här vare sig på myndighetssidan eller inom industrin, som inte hade hunnit bygga upp några större resurser. Dessutom började man förstå att det var ganska stora kostnader inblandade. Robotbyrån trodde nog inte att man skulle realisera alla i form av serietillverkning, utan bara några. Men det blev ingen jaktrobot. Souschefen för flygförvaltningen, jag tror det var Torsten Rapp, åkte över 1958 och fick tillstånd från alla berörda departement att köpa Robot 24, som alltså är Sidewinder 9A. De levererade ganska snabbt ett antal tusen robotar. Men det fanns en motsatt uppfattning inom USA: US Navy ville inte sälja Sidewinder till Sverige. Men övriga myndigheter körde över US Navy, det vill säga State Department, Defence Department och US Air Force. När vi sedan skulle skaffa in Falcon-robotarna 1959 tog det längre tid, tre år, innan vi fick tillstånd.
I samma serie finns även detta dokument (ifall någon missat det):
JA 37: Pilot och system