Pressklipp med mängder av segelflyg
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- samsonreklam
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
- Ort: Västerås
Pressklipp med mängder av segelflyg
Hej!
Jag segelflög på 70-talet i Sala i Bergfalke II (SE-SYW) och sedermera även gamla K8B (SE-SYL).
Lärare på den tiden var numera framlidne Helge Söderman som åkte från Västerås ett par gånger/vecka till Sala för att skola med oss.
En gammal bekant till mig, Håkan Bodin, besökte mig för en tid sedan och donerade en pärm med gamla pressklipp från 50-talet och framåt på flyg i allmänhet och segelflyg i synnerhet. Mycket är självklart från Västerås och Mälardalen.
Jag har nu scannat alla sidor i pärmen och satt samman till en pdf-fil för den som vill ta del av innehållet. Här finns en hel del intressant läsning om segelflygets utveckling i Sverige. Pdf-filen "väger in" på ca 75 MiB, så jag har laddat upp den på min s.k. iDisk på nätet.
Länk: http://idisk.mac.com/samsonreklam-Public?view=web
Väl där markerar man filen och klickar sedan på den lilla nedladdningpilen som dyker i högerkanten. Nedladdningen kan gå rätt trögt, men låt den tugga på bara.
Jag segelflög på 70-talet i Sala i Bergfalke II (SE-SYW) och sedermera även gamla K8B (SE-SYL).
Lärare på den tiden var numera framlidne Helge Söderman som åkte från Västerås ett par gånger/vecka till Sala för att skola med oss.
En gammal bekant till mig, Håkan Bodin, besökte mig för en tid sedan och donerade en pärm med gamla pressklipp från 50-talet och framåt på flyg i allmänhet och segelflyg i synnerhet. Mycket är självklart från Västerås och Mälardalen.
Jag har nu scannat alla sidor i pärmen och satt samman till en pdf-fil för den som vill ta del av innehållet. Här finns en hel del intressant läsning om segelflygets utveckling i Sverige. Pdf-filen "väger in" på ca 75 MiB, så jag har laddat upp den på min s.k. iDisk på nätet.
Länk: http://idisk.mac.com/samsonreklam-Public?view=web
Väl där markerar man filen och klickar sedan på den lilla nedladdningpilen som dyker i högerkanten. Nedladdningen kan gå rätt trögt, men låt den tugga på bara.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Pressklipp med mängder av segelflyg
Hej Samsonreklam!
Tände direkt på att du nämnde SE-SYL. Denna kärra flög ca 8 ggr på Vängsö 1966-67 på Vängsö i Östra Sörmlands Flygklubb. Jag ser bl a att 18 juni 1967 gjorde jag min tredje flygning då jag äntligen lyckades fånga termik (och nu äntligen på rätt låg höjd, urkoppling 350 m (en ganska vågad/onödig chansning!). Den första var en vecka innan; hela första sommaren gick utan att jag hittat termik!) och jag hade väl då ca 18 timmar totalt ( i DK och EK). "55 minuter, 3 minuters bogsering, topphöjd 980 m" som det står i flygdagboken.
Här en bild från sensommaren 1966; Gunnar Mitlid väntar på att få komma iväg:
Bilden är en tidsangripen halvformatsdia som jag på något sätt lyckats digitalisera med avplåtning av diaprojektorbild tror jag.
Tillägg: Har nu förstått hur man laddar ned (det är den pyttelilla pilen efter filnamnsraden som det handlar om, vilket man ju borde ha begripit inser jag i efterhand.)
De fina klippen torde intressera SVS även om här även finns en del brandflyg och annat med motor. Två allvarliga segelflygolyckor 1963. Segelflygaren som litet oförklarligt (?) hoppade vid en flygning från Skarpnäck i juni 1963 avled efter några dagar vilket inte verkar framgå av klippet. Intressant foto av det herrelösa planet och piloten i fallskärm.
Så har vi kollisionen över Ekeby i september 1963 med en omkommen som jag bara hört talas om men äntligen fick veta mer om.
Lars S
Tände direkt på att du nämnde SE-SYL. Denna kärra flög ca 8 ggr på Vängsö 1966-67 på Vängsö i Östra Sörmlands Flygklubb. Jag ser bl a att 18 juni 1967 gjorde jag min tredje flygning då jag äntligen lyckades fånga termik (och nu äntligen på rätt låg höjd, urkoppling 350 m (en ganska vågad/onödig chansning!). Den första var en vecka innan; hela första sommaren gick utan att jag hittat termik!) och jag hade väl då ca 18 timmar totalt ( i DK och EK). "55 minuter, 3 minuters bogsering, topphöjd 980 m" som det står i flygdagboken.
Här en bild från sensommaren 1966; Gunnar Mitlid väntar på att få komma iväg:
Bilden är en tidsangripen halvformatsdia som jag på något sätt lyckats digitalisera med avplåtning av diaprojektorbild tror jag.
Tillägg: Har nu förstått hur man laddar ned (det är den pyttelilla pilen efter filnamnsraden som det handlar om, vilket man ju borde ha begripit inser jag i efterhand.)
De fina klippen torde intressera SVS även om här även finns en del brandflyg och annat med motor. Två allvarliga segelflygolyckor 1963. Segelflygaren som litet oförklarligt (?) hoppade vid en flygning från Skarpnäck i juni 1963 avled efter några dagar vilket inte verkar framgå av klippet. Intressant foto av det herrelösa planet och piloten i fallskärm.
Så har vi kollisionen över Ekeby i september 1963 med en omkommen som jag bara hört talas om men äntligen fick veta mer om.
Lars S
- samsonreklam
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
- Ort: Västerås
Re: Pressklipp med mängder av segelflyg
Hej Lars!
Verkligen kul att du kände till vår gamla SYL. Det var ett härligt plan att flyga.
Här är några bilder jag hittade i mitt gamla album från 1972 när jag skolade i Sala.
K8:an samt vår bogser-kärra, SE-GCK.
Bakom den landande K8:an skymtar Bergfalken SYW också.
Verkligen kul att du kände till vår gamla SYL. Det var ett härligt plan att flyga.
Här är några bilder jag hittade i mitt gamla album från 1972 när jag skolade i Sala.
K8:an samt vår bogser-kärra, SE-GCK.
Bakom den landande K8:an skymtar Bergfalken SYW också.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Pressklipp med mängder av segelflyg
Kul att se bättre bilder av SE-SYL, "Sylen". Jag har en väldigt dålig bild till.
ÖSFK hade ett tag två K 8b,-SYL och -TCK, men den förra försvann 1967 till FK Falken, Fagersta, och finns sedan länge inte kvar i registret ser jag. -TCK var luftvärdig hos ÖSFK år 2008 ut; jag vet inte vad som hänt. Sägs ha varit en verklig mjölkko. Det plan jag flugit mest, även om jag inte var särskilt förtjust i typen.
Här -TCK-interiören som den såg ut för 4 år sedan. Jag tror den i stort såg likadan ut på 60-talet (undantag då radion), samt att -SYL var ganska lik. -SYL var byggd år 1964, -TCK 1966.
Lars S
ÖSFK hade ett tag två K 8b,-SYL och -TCK, men den förra försvann 1967 till FK Falken, Fagersta, och finns sedan länge inte kvar i registret ser jag. -TCK var luftvärdig hos ÖSFK år 2008 ut; jag vet inte vad som hänt. Sägs ha varit en verklig mjölkko. Det plan jag flugit mest, även om jag inte var särskilt förtjust i typen.
Här -TCK-interiören som den såg ut för 4 år sedan. Jag tror den i stort såg likadan ut på 60-talet (undantag då radion), samt att -SYL var ganska lik. -SYL var byggd år 1964, -TCK 1966.
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Pressklipp med mängder av segelflyg
Super Cub SE-GCK som den ser ut idag -
- samsonreklam
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
- Ort: Västerås
Re: Pressklipp med mängder av segelflyg
Kul Fredric att se vår gamla trotjänare igen.
Var någonstans i Sverige finns den nu?
Var är bilden tagen?
Var någonstans i Sverige finns den nu?
Var är bilden tagen?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Pressklipp med mängder av segelflyg
Grejen är att den inte går i Sverige längre. Visserligen fortfarande reg SE-GCK, men sedan några år tillbaka ägd av min tyske kompis Thore Bauer och är baserad utanför Bremen.
Bilden är tagen på Eksjö/Ränneslätt i september 2008. Här är en till -
Bilden är tagen på Eksjö/Ränneslätt i september 2008. Här är en till -