Bildfråga tidig autogyro?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga tidig autogyro?
Tacksam för hjälp med identifiering av detta foto som är skannat från 13 x 18 cm negativ glasplåt ur F 7 flottiljmuseums samling, avfotografering av foto.
På negativkuvert står noterat "Svenskbyggd helikopter". Jag är själv inte helt säker på att den är svensk, visserligen ser naturen svensk ut. Framtill syns en propeller, så min gissning är att det rör sig om en gyrokopter.
/Sven-Erik
På negativkuvert står noterat "Svenskbyggd helikopter". Jag är själv inte helt säker på att den är svensk, visserligen ser naturen svensk ut. Framtill syns en propeller, så min gissning är att det rör sig om en gyrokopter.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 06 feb 2008, 22:47
- Ort: Hallsberg
Re: Bildfråga tidig autogyro?
Hej !
Farkosten är skapad av konstnären/uppfinnaren David Klingberg Jette, oftast bara kallad Jette från Lindesberg. Flygförsök gjordes i augusti 1933 utan framgång. Sannolikt är bilden tagen vid detta tillfälle. Mer går att läsa i SFT 4/04.
Farkosten är skapad av konstnären/uppfinnaren David Klingberg Jette, oftast bara kallad Jette från Lindesberg. Flygförsök gjordes i augusti 1933 utan framgång. Sannolikt är bilden tagen vid detta tillfälle. Mer går att läsa i SFT 4/04.
Hälsningar Henrik Tisell
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga tidig autogyro?
Det finns dom som är trogna sina idéer! Han intervjuades till sin 70-årsdag 1953 och såg ännu en ljus framtid för sina idéer efter den misslyckade flygningen 20 år tidigare. "Jubilaren utvecklar en vitalitet och talets gåva, som skulle fylla volymer" som det står i Örebro-Kuriren. Jojo...
Jag fann ett patent, där han dock inte behandlar det icke obetydliga problemet att erhålla lyftkraft utan styrningen i sidled, vad jag förstår, och visst är detta inte onödigt men... Hade antagligen tagit andra patent (enligt Wikipedia).
Lästips, förutom Wikipedia på https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Jette , om Jette:
http://www.freepatentsonline.com/1714170.pdf
http://gustavsviksflygfalt.se/bild/oreb ... 0_w700.jpg
Jag fann ett patent, där han dock inte behandlar det icke obetydliga problemet att erhålla lyftkraft utan styrningen i sidled, vad jag förstår, och visst är detta inte onödigt men... Hade antagligen tagit andra patent (enligt Wikipedia).
Lästips, förutom Wikipedia på https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Jette , om Jette:
http://www.freepatentsonline.com/1714170.pdf
http://gustavsviksflygfalt.se/bild/oreb ... 0_w700.jpg
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga tidig autogyro?
Tack Henrik o Lars för uppgifterna.
Då var den verkligen svensk!
/Sven-Erik
Då var den verkligen svensk!
/Sven-Erik
Re: Bildfråga tidig autogyro?
Är det en optisk villa eller har pontonerna en annan vinkel i sidled än kroppen? Nosen verkar i alla fall peka betydligt mer åt vänster.
/Leif H
/Leif H
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Bildfråga tidig autogyro?
Jag har också grunnat på bilden och detta nu i flera dagar !!
Det verkar ju faktist vara så med tanke på vinkeln på stagen och skuggan ,bla
men det verkar ju helt orimligt ??? eller ??
Det verkar ju faktist vara så med tanke på vinkeln på stagen och skuggan ,bla
men det verkar ju helt orimligt ??? eller ??
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga tidig autogyro?
Jo, bilden ser sned och konstig ut på flera sätt. Men andra bilder i SFT 5/04 och http://www.monkeyswithwings.com/jet2.html visar ett mer normalt utseende.
Hans maskin kallades ofta "turbinmaskin" (för den som vill googla ytterligare). Motorn var tydligen en Cirrus Hermes som även suttit i SE-FYR (1) och SE-ABY (en Moth).
Hans maskin kallades ofta "turbinmaskin" (för den som vill googla ytterligare). Motorn var tydligen en Cirrus Hermes som även suttit i SE-FYR (1) och SE-ABY (en Moth).