Katapultstolar på B18B (och T18B)
Postat: 09 aug 2009, 22:47
Hej.
Att B18B (och T18B) ombyggdes för katapultstolar är ju känt.
Att detta tydligen skedde i flera etapper måste jag ha missat.
Är det så att man först tog bort spanar-platsen?
För att senare bestämma att piloten samt signalisten skulle erhålla katapultstolar.
Just detta är hämtat ur FR31 //Saab 18, sid 95
Man kan ju kolla in 18240::
Levereras från Saab 1946-09-24 till F14
Modifieras (ombyggd till 2 besättningsmän) vid CVV 1947 (med då 75 gångtimmar)
1949 vid CVA installeras katapultstolar (373,7 gg-timmar då)
Senare , april- maj 1951 Förstärks bakkroppen (har nu hela 621 flygtimmar)
Är det så ombyggnaden av B18B i huvudsak gick till?
Sen var det ju det om Förstärkning i bakkroppen.Gällde det endast enstaka individer eller de flesta i serien?
Man kan ju se att 18-förbanden nämnda tid hade "någon" ansträngd flygplan- tilldelning.
Bengt
Att B18B (och T18B) ombyggdes för katapultstolar är ju känt.
Att detta tydligen skedde i flera etapper måste jag ha missat.
Är det så att man först tog bort spanar-platsen?
För att senare bestämma att piloten samt signalisten skulle erhålla katapultstolar.
Just detta är hämtat ur FR31 //Saab 18, sid 95
Man kan ju kolla in 18240::
Levereras från Saab 1946-09-24 till F14
Modifieras (ombyggd till 2 besättningsmän) vid CVV 1947 (med då 75 gångtimmar)
1949 vid CVA installeras katapultstolar (373,7 gg-timmar då)
Senare , april- maj 1951 Förstärks bakkroppen (har nu hela 621 flygtimmar)
Är det så ombyggnaden av B18B i huvudsak gick till?
Sen var det ju det om Förstärkning i bakkroppen.Gällde det endast enstaka individer eller de flesta i serien?
Man kan ju se att 18-förbanden nämnda tid hade "någon" ansträngd flygplan- tilldelning.
Bengt