Sida 1 av 1
Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
Postat: 20 feb 2017, 23:37
av eralehm
I samband med ett forskningsprojekt skulle jag vilja få kontakt med personer som har erfarenhet av att flyga DC-6 och/eller DC-7, samt tekniker som har koll på endera typen.
Alla tips uppskattas, här eller till leifATleifhellstrom.com
/Leif H
Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
Postat: 21 feb 2017, 07:10
av Lars Sundin
Jag tror Gösta Frödeberg (finns på Facebook) kan berätta en del om hur man rätt behandlar DC-7:ans motorer; jag har minnen av artiklar i MACH. Har skrivit även på andra ställen
Holger Ängeskog skrev i sin bok "40 år i luften - från Anfänger till Douglas DC-10" om sina Atlantflygningar med DC-6 och senare flygning i SAS. Han avled 2013.
Kanske Hans Walther, verksam som "prestandaingenjör" i ABA och SAS, är i livet. Han har på Trafiknostalgiska förlaget givit ut ""Flygminnen 2". (I förlagets "Flygminnen 3" medverkar bl a Frödeberg.)
Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
Postat: 21 feb 2017, 08:05
av Lennart Berns
En annan är vår hedersmedlem Lars Gibson i Visby. Han har f ö skrivit om sina flygäventyr i sina "Skrönikor".
Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
Postat: 21 feb 2017, 22:31
av Lars Sundin
Jag letade förgäves i innehållsförteckningen för MACH-numren om var Frödeberg skrivit om nyttan av att vara varsam med max ingastryck i starten. Sekiner.
Istället fann jag litet av vad Lars Gibson skrivit om Transair. Jag visste inte att han hade erfarenhet av fyrmotoriga Douglas-plan, trodde att då gällde det främst att hjälpa kolleger med deras deklarationer, men här finns en passage om en egen upplevelse med en viss motortyp i DC-7. Har skannat sidan:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... mach20.jpg (Numret kom ut första kvartalet 1985)
Det är roligt att läsa Gibson.
Re: Kontakt med DC-6 eller DC-7 pilot och tekniker
Postat: 24 feb 2017, 00:16
av eralehm
Jag fick tag på Lars Gibson och två andra f.d. Transair-piloter så det har löst sig.
/Leif H