thorjh skrev:Möjligt att jag minns fel , men blev inte kärran ersatt av en italiensk Piaggio ? Tyvärr har jag glömt pilotens namn ( Ingvar ,el. Yngve o.dyl.), men vi var goda kompisar på den tiden .
Vi tog båda styrmannskursen hos Thorvalds Airtaco året innan .
Kan någon hjälpa mig med namnet på piloten ?
Thor
Hej Thor, Arne (och alla)!
Kan det namn du minns Thor, vara Inge Jansson? Han intervjuades i Expressen för bortåt 4 år sedan om sitt flygarliv:
http://www.expressen.se/1.106169 Inget sägs där om -APO men jag undrar jag om planet fanns med där ändå...
Jag fann denna artikel i samband med att jag för några år sedan fann Håkan Winlöfs fina sajt om den gamla bruksorten Långshyttan nära Falun och speciellt undersidan
http://www.langshyttan.nu/air02.html med den Piaggio du nämnde. Se även följande sidor där man kan se en ännu nyare "Pia" och även ytterligare en bild av SE-APO bredvid en DN-märkt Auster.
(Det är möjligt att Inge J finns omnämnd på ytterligare något ställe på denna innehållsrika och därmed svårnavigerade sajt. I varje fall finns där historiska flygplanbilder med Miles Falcon SE-AFN, Otto Ballod, Ahrenbergs Ju 52 m m.)
Torvald Lindén skrev i sin självbiografiska bok "Äventyr i luften" om sin "insats" vad gäller SE-APO. Tydligen var det han som rådde Lennart Osterman att skaffa ett sådant plan. Stig Lindström flög in honom på det. Han gillade Widgeon skarpt. När sedan DN köpte planet att ha som reportageplan, följde Torvald med "på köpet" (efter ett mellanspel i ABA/SAS).
Fritz Wahlgren omnämns också i sammanhanget.
Torvald har i sin bok kanske 5-10 sidor kring planet. Ett par episoder berättas, bl a hur man gjorde när man plötsligt hade måst landa (ett propellerblad gick plötsligt av i luften) kommit ned på en sjö som var för liten att starta normalt ifrån. Man försökte att via två slussar flytta planet till den större sjön Runn från den lilla sjön Tisken (i Falun, se f ö
http://kanaler.arnholm.nu/tiskens.html ) men vid den andra slussen var det stopp. Planet lättades så mycket som möjligt och Torvald, ensam i planet och i bara kalsongerna och med 20 liter bränsle kom upp från Tisken med en 180-graders sväng för att förlänga startsträckan.
Stockholms-Tidningen/Aftonbladet hade en annan Widgeon, SE-ARZ (som nu kanske finns på ett norskt museum?). Om ett uppdrag med detta plan kan läsas på
http://goto.glocalnet.net/sm5iq/blapsve.html Det är också en sajt som innehåller många skoj saker för den teknikhistoriskt lagde eller för den som gillar "practical jokes", speciellt sådana som riktar sig mot hedervärt museifolk.
Slutligen, modellflygpionjärerna Olle Ericsson och Per-Axel Eliasson byggde i mitten på 50-talet (?) en linstyrd modell av SE-APO. Tvåmotorigt och på vatten; rätt exklusivt för 50 år sedan. Jag har lagt ut en bild på
http://larssundin.ownit.nu/Per-Axel_Eliasson.JPG som jag tror är tagen vid det årliga evenemanget "Modellsportens dag" på Östermalms IP, där bl a en bassäng byggts upp för fartygsmodellerna; snabba sådana som var tjudrade vid en påle i mitten eller stillsamma ångmaskinförsedda modeller av en skärgårdsbåtar och annat.
Jag har för mig att jag sett modellen av SE-APO i taket i Expressens entré i Gamla Klara en gång. Eller gjorde Olle och PA en modell av SE-ARZ också? Mitt minne är ännu flexibelt; jag kan komma ihåg nästan vad som helst.
Lars S