Kan någon hjälpa mig med var det var en flygdag i Sverige den 18 juni 1995? I vår förteckning på hemsidan har tyvärr uppgifterna från Västerås den 14 maj samma år, då det var ett ordentligt snöväder, hamnat på raden för den 18 juni.
/Sven-Erik
Flygdag den 18 juni 1995 - var?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Henrik Bergman
Re: Flygdag den 18 juni 1995 - var?
Hej
Saab Safir firade 50 år, med en stor Safirträff i Halmstad 1995-06-16 till 1995 06-18.
Det kom 35 Safirer, och vi flög 31 fpl i formation. Mäktigt syn.
Kan det vara det du menar?
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Saab Safir firade 50 år, med en stor Safirträff i Halmstad 1995-06-16 till 1995 06-18.
Det kom 35 Safirer, och vi flög 31 fpl i formation. Mäktigt syn.
Kan det vara det du menar?
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Henrik!
Egentligen pinsamt, jag borde själv kommit på det eftersom jag var med och bor strax utanför Halmstad. Har till och med en hyfsad video från tillfället, inkl flygbilder från formationsflygningen med alla Safirerna. Det var nog inte helt enkelt att få till en riktigt bra formation med så många och varierade skicklighet på piloterna.
Hälsningar
Sven-Erik
Egentligen pinsamt, jag borde själv kommit på det eftersom jag var med och bor strax utanför Halmstad. Har till och med en hyfsad video från tillfället, inkl flygbilder från formationsflygningen med alla Safirerna. Det var nog inte helt enkelt att få till en riktigt bra formation med så många och varierade skicklighet på piloterna.
Hälsningar
Sven-Erik
- Henrik Bergman
Hej igen!
Jag flög ungefär mitt i formationen.
När vi skulle landa i Halmstad igen, så ropade en Pa-28 upp tornet, och ville taxa ut för start.
Tornet svarade:
Efter 31 landande Safirer, klart ställa upp.
Jag tror han vände tillbaka till uppställningsplatsen
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Jag flög ungefär mitt i formationen.
När vi skulle landa i Halmstad igen, så ropade en Pa-28 upp tornet, och ville taxa ut för start.
Tornet svarade:
Efter 31 landande Safirer, klart ställa upp.
Jag tror han vände tillbaka till uppställningsplatsen
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
-
Hej Sven-Erik,Sven-Erik Jönsson skrev:Kan någon hjälpa mig med var det var en flygdag i Sverige den 18 juni 1995? I vår förteckning på hemsidan har tyvärr uppgifterna från Västerås den 14 maj samma år, då det var ett ordentligt snöväder, hamnat på raden för den 18 juni.
/Sven-Erik
Efter den 14 maj så genomfördes faktiskt Västerås en ANDRA flygdag, just den 18 juni. Jag var där BÅDA
dagarna (Tyvärr så var merparten inställt även den 18:e )
Den 14 maj var inte helt bortkastat eftersom jag träffade Peter Liander för första gången inne i hangaren
och med en lätt darrande röst bad om signering av en bok !
hälsningar
Tommy