J29 till salu i Österike ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Klas Andersson

J29 till salu i Österike ?

Inlägg av Klas Andersson »

På sidan 4 i senaste SFT så finns det ju bilder på en ytterst skabbig kärra som tydligen skall säljas på auktion ?
enligt den länk som anges ?
www.doretheum.at/technikzentrum

min tyska är minst sagt skral ! är det nån som behärskar detta ...språk ? :?

vore kul veta om den är såld ? och isåfall till vem ? och priset ?

givetvis ochså intressant veta om detta är en tidigare känd kärra ,eller om det är något som en privatperson gömt undan i skogen i många år ! verkar så på bilderna :lol:
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: J29 till salu i Österike ?

Inlägg av Lars Sundin »

En bättre stavad adress är http://www.dorotheum.at/technikzentrum men den gav mig inget.

Googling på serienumret gav denna ganska aktuella bild: http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6573714&nseq=1 . "Versteigerung" betyder auktion (tyska är inte alltid enkelt). Utgångspriset var tydligen 25.000 Euro. Vill minnas att jag någonstans såg detajer om planets historia, att det skadats vid en kollision om jag minns rätt.

Rätt aktuella bilder av andra österrikiska Tunnor: http://jetphotos.net/showphotos.php?air ... F%20Tunnan

Jag fortsätter googla.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 19 aug 2009, 18:02, redigerad totalt 1 gång.
Håkan Olsson

Inlägg av Håkan Olsson »

Auktionen hölls den 6:e juni. om den blev såld eller ej vet jag inte.
Länk: http://www.dorotheum.com/en/auktion-det ... ot/24.html

Om jag förstår saken rätt så var motorn till salu separat för 3800 Euro enligt katalogen på denna länk:
http://www.dorotheum.com/fileadmin/user ... K90606.pdf

MVH
Håkan
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Enligt http://www.gotech.at/saab_j29f_tunnan.htm blev planet inte sålt, utan ägs fortfarande av herr Ruff i Graz och finns kvar hos auktionsfirman Dorotheum, troligen tills årsskiftet.

Tillägg: Fann någonstans på ett forum en åsikt att priset var för högt; 28.000 Euro plus 22 % skatt samt det faktum att man måste vänta ett år på att få åtkomst till föremålet eftersom det var krigsmaterial gjorde det ointressant. Dessutom var den utan motor. Skribenten skriver också att han hade för många år sedan erbjudits 7.200 Euro för ett 29-skrov.

(Um 28000 Euro +22% nicht ein Schnäppchen ausserdem ist diese leer. Die J29 ist Kriegsmaterial und das heisst man muss sowieso ein Jahr warten bis man sie haben kann. Hatte vor Jahren mal eín Angebot um ca. 7200Euro für die Hülle einer J29 bekommen.)

Lars S
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Jaa, får mig att tänka på nåt helt annat, ett glatt sällskap i Österrike i tiden, dags för betalning av kvällens föda mm.herr S som var ännu svagare på ortens språk frågade hur beställa räkning?
Nån fick en brilliant ide, säg rechnung mit slagzahne, ni kan tänka er servitrisens min. ;-)
Helt ur spår men nästan tyska i alla fall.
ägare till en Ranger 440
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

På min bröllopsesa i Österrike 1964 gjorde jag två grova språkliga misstag (minst). Det ena har jag barmhärtigt nog glömt men det har möjligen något med "Russische Eier" att göra (eller med något annat i det österrikiska köket som har sina trevligheter), det andra misstaget kan fortfarande få mig helt slagen till slant när det elakt dyker upp i ögonblick då jag är "under belastning". (Jfr även den mer lömskt anfallande "blamageguden" i Birger Sjöbergs "Kvartetten som sprängdes"). "Es ist eben so" sa jag när servitören ville ge tillbaka slantar.

C G von Rosen var kapten på sträckan Bulltofta-Klagenfurt, Norrköping hette planet.

Lars S, apropå Österrike men annars ganska off-track
Håkan Olsson

Inlägg av Håkan Olsson »

Efter diverse utsvävningar om krognotor med vispgrädde och annat så kan vi kanske komma tillbaka till ämnet eftersom frågeställarens tyskakunskaper inte är de bästa. Förmodligen är min arabiska bättre än min tyska men jag gör ett försök i alla fall. :-)

Vad som framkommer av länkarna i tråden är att flygmaskinen ägts av Lang Josef GmbH, Schrott- und Maschinenhandel, Linz/St. Martin efter det att den kolliderat med Gul Niklas 1967-09-25. En skrot och maskinhandel således.
(Förmodligen är min arabiska bättre än min tyska men jag gör ett försök i alla fall. :-) )

Den här bilden lär vara från tiden hos skrothandlaren:
Bild

Näste ägare är således herr Ruff som verkar vara mantalsskriven i trakten av Graz. Vem han är och hur flygplanet förvarats känner jag inte till men kanske kan det framkomma något nytt om honom så småningom
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Jag tar en titt i FR nr 27 om "Tunnan" och fann att planet en gång flugit som "Röd Ludvig" "på en flottilj nära dig". Godkänd 11 augusti 1954, E/F-modifierad maj 1956. Såld till Österrike i maj 1963.

Kanske herr Ruff är skrothandlare. Vilket får mig att tänka på vad min mor som ogift tyckte om namnet Sundin en gång - men oj, nu avviker jag från ämnet! ;-)

Fann genom googling på "skrothandlare" följande tråd med ytterligare aktuella bilder som kan vara av intresse även om de väl inte ger något nytt. Det är inte Ruff som sägs vara skrothandlare. Det framgår av tråden att planet stått hos skrothandlaren i Linz i "över 40 år" så Ruff har tydligen ganska nyligen köpt den. Här nämns även den kollision som Håkan O nämner med datum (citat: Yellow J Flugunfall am 25.09.1967. Kollision beim Nachtflug mit Yellow N. Reichhuber mit Schleudersitz ausgestiegen)

I kommentarerna i tråden som jag inte läst så noga tycker man bl a att det begärda priset är alltför högt.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"