Hej.
"Haveri vid föräldrahemmet" har vi ju hört talas om.
Man skulle stila lite, och så gick det överstyr.
Var det så det gick till 1973-12-04 vid Rolfstorp , Varberg ?
In Memoriam säger:
Fotouppdrag, kollision med Marken, lågflygning förbi föräldrahemmet.
Planet var S35E 35951 , F11-51, piloten omkomm tyvärr.
Jag blir lite konfungerad vid läsningen av TT:s rapportering om händelsen.
>> Enligt vittnen Exploderade planet i luften och flygplansdelar spreds över ett område av 2 kvadratkilometer.
En av de första på nedslagsplatsen var pilotens far, på vars ägor planet störtade.>>
Sönderbrytning i luften efter för bryska manövrer?
Vidare till TT:
>> Piloten hade till uppgift att tillsammans med ett annat plan ur F11 ,
Fotografera Området från 100-150 m höjd>>
Kan detta vara sant?
Fotouppdrag över föräldrahemmet bla.??
eller "tillrättalagt?
Undrar vad som står i Hav. protokollet.
Vad tror / vet du om saken?
Bengt
Haveri vid föräldrahemmet.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Haveri vid föräldrahemmet.
Synd ingen har hav. protokolls "svaret"!?
Skillnaden mellan::
>>Exploderade planet i luften och flygplansdelar spreds över ett område av 2 kvadratkilometer>>
och
>>kollision med Marken>>
Tycker jag(amatör) något divergerande?
Inga "konstigheter" vid rapporteringen av detta haveri?
Jag bara frågar, kanske nån har "svaret/svaren"?
bengt
Skillnaden mellan::
>>Exploderade planet i luften och flygplansdelar spreds över ett område av 2 kvadratkilometer>>
och
>>kollision med Marken>>
Tycker jag(amatör) något divergerande?
Inga "konstigheter" vid rapporteringen av detta haveri?
Jag bara frågar, kanske nån har "svaret/svaren"?
bengt
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Haveri vid föräldrahemmet.
Hej Bengt,
Jag frågade om detta haveri 2007 på föreningens tidigare forum och fick en del svar. Fick också detta mail från Pär Wolff som jag lyckades hitta tillbaka till i min inkorg. Jag hoppas att det är ok för Pär att jag klipper in hans eminenta och givande svar här:
"Hej Nicklas.
Angående haverit med 35àn vid Rolfstorp kan jag tala om följande.Ff hade fått i uppgift
att fotografera och flög in över sitt föräldrarhem och såg inte upp på farten utan fick
en superstall som han inte kunde häva pga den låga höjden.Fpl slog ner på en åker
och sönderdelades varvid bitar från fpl bla hamnade på innergården till en bondgård
där det låg och brann .Huvuddelen av fpl hamnade på åkern men motorn flög ur
fpl och hamnade i en bäck,eftersom jag var bärgningsdykare i Fv så blev det min
uppgift att dyka i bäcken och koppla ett lyft så att vi kunde lyfta motorn för vidare
transport till en hangar på F14 där vi samlade alla bitar från fpl och byggde upp fpl
för att ta reda på rodervinklar och dylikt.Man mäter utslag på manövercylindrar för
att se roderutslag för att kunna ta reda på vilken vinkel fpl hade vi islaget. På
fartmätaren så ser man vilken fart fpl hade.Visaren på hastighetsmätaren blir
präglad på instrumenttavlan vid islaget och därför så kan man utläsa farten. Pappan
till ff stod på gården och såg fpl slå ner.Ff kastades ur fpl och hamnade på åker men
det fanns inget att göra. Hoppas Du är nöjd med denna lilla redogörelse.Det har hänt
tidigare att vi hade haverier när ff skulle hälsa på hemma,de skall titta var de annhöriga
står och tänker inte på höjd och fart och så är tyvärr olyckan framme.
Mvh
Pär
Pensionerad flygtekniker i Fv efter 40."
Vänliga hälsningar
Nicklas
Ps. Har forumet totalt missat att SwAFHF nu fått upp sin gamla SK60?? Stor applåd till er som gjort det möjligt!! Ds
Jag frågade om detta haveri 2007 på föreningens tidigare forum och fick en del svar. Fick också detta mail från Pär Wolff som jag lyckades hitta tillbaka till i min inkorg. Jag hoppas att det är ok för Pär att jag klipper in hans eminenta och givande svar här:
"Hej Nicklas.
Angående haverit med 35àn vid Rolfstorp kan jag tala om följande.Ff hade fått i uppgift
att fotografera och flög in över sitt föräldrarhem och såg inte upp på farten utan fick
en superstall som han inte kunde häva pga den låga höjden.Fpl slog ner på en åker
och sönderdelades varvid bitar från fpl bla hamnade på innergården till en bondgård
där det låg och brann .Huvuddelen av fpl hamnade på åkern men motorn flög ur
fpl och hamnade i en bäck,eftersom jag var bärgningsdykare i Fv så blev det min
uppgift att dyka i bäcken och koppla ett lyft så att vi kunde lyfta motorn för vidare
transport till en hangar på F14 där vi samlade alla bitar från fpl och byggde upp fpl
för att ta reda på rodervinklar och dylikt.Man mäter utslag på manövercylindrar för
att se roderutslag för att kunna ta reda på vilken vinkel fpl hade vi islaget. På
fartmätaren så ser man vilken fart fpl hade.Visaren på hastighetsmätaren blir
präglad på instrumenttavlan vid islaget och därför så kan man utläsa farten. Pappan
till ff stod på gården och såg fpl slå ner.Ff kastades ur fpl och hamnade på åker men
det fanns inget att göra. Hoppas Du är nöjd med denna lilla redogörelse.Det har hänt
tidigare att vi hade haverier när ff skulle hälsa på hemma,de skall titta var de annhöriga
står och tänker inte på höjd och fart och så är tyvärr olyckan framme.
Mvh
Pär
Pensionerad flygtekniker i Fv efter 40."
Vänliga hälsningar
Nicklas
Ps. Har forumet totalt missat att SwAFHF nu fått upp sin gamla SK60?? Stor applåd till er som gjort det möjligt!! Ds