Sida 1 av 1
Medlemsservice. Butiken på nätet.
Postat: 25 apr 2017, 17:04
av christer
Butiken på nätet.
Nu har Medlemsservice öppnat Butiken på nätet, en web-shop för hela vårt sortiment av böcker, DVD och profilprodukter. Du når den under rubriken Medlemmar på hemsidan
http://www.flyghistoria.org. eller direkt på
http://butik.flyghistoria.org.
Nätbutiken innehåller även en del antikvariska böcker, som kommer från olika donationer till SFF. Även enstaka exemplar av nya artiklar kan du finna här. Nätbutiken är fortfarande under utveckling, och sortimentet uppdateras löpande. Alla beställningar hamnar hos oss på Medlemsservice, och vi packar och fakturerar varje beställning manuellt.
Inom en snar framtid kommer vi även att tillhandahålla betalning via kort.
Du är välkommen med synpunkter på Butiken på nätet och på sortimentet.
Välkomna in i Butiken på nätet!
/birgitta och christer
Re: Medlemsservice. Butiken på nätet.
Postat: 25 apr 2017, 17:25
av Mats Averkvist
Jag tycker att böcker respektive CD/DVD skall ligga under var sina flikar. Det är många gånger svårt att avgöra om bilden är bok eller DVD.
Re: Medlemsservice. Butiken på nätet. – Kreativt förslag!
Postat: 25 apr 2017, 21:41
av Arne M
christer skrev:Butiken på nätet.
Nu har Medlemsservice öppnat Butiken på nätet, en web-shop för hela vårt sortiment av böcker, DVD och profilprodukter. Du når den under rubriken Medlemmar på hemsidan
http://www.flyghistoria.org. eller direkt på
http://butik.flyghistoria.org.
Nätbutiken innehåller även en del antikvariska böcker, som kommer från olika donationer till SFF. Även enstaka exemplar av nya artiklar kan du finna här. Nätbutiken är fortfarande under utveckling, och sortimentet uppdateras löpande. Alla beställningar hamnar hos oss på Medlemsservice, och vi packar och fakturerar varje beställning manuellt.
Inom en snar framtid kommer vi även att tillhandahålla betalning via kort.
Du är välkommen med synpunkter på Butiken på nätet och på sortimentet.
Välkomna in i Butiken på nätet!
/birgitta och christer
Jag har ett kreativt förslag. På välkomstsidan till
Butiken på nätet står bl.a. följande:
"
För att få handla måste du vara medlem i SFF, men medlemskap löser du enkelt här i butiken!"
Bra så, men varför inte låta även icke-medlemmar också köpa?! Givetvis då till ett högre pris än det som SFF-medlemmen får. Det kan knappast vara särskilt krångligt att i köpdialogen på den här nätsidan efterfråga om man är medlem eller ej och på det viset sila 'agnarna från vetet' så att säga. Det här sättet att sälja böcker etc. fungerar ju på andra forum som exempelvis SJK:s järnvägsforum Postvagnen.
Det kan ju bara vara till fördel för föreningen om man kan optimera bokförsäljningen och få merinkomster på det här förslagna viset. Så varför säga nej till merförsäljning av sortimentet? Och om man i vissa fall har ett begränsat antal av vissa böcker etc. så kan man ju tydligt ange '
endast för medlemmar' eller '
i första hand endast för SFF-medlemmar'. Skulle det i det senare fallet visa sig att det blir böcker över kan väl dessa säljas också till icke-medlemmar som står på en väntelista.
Re: Medlemsservice. Butiken på nätet.
Postat: 25 apr 2017, 22:11
av Mats Averkvist
Det enklaste är att bli medlem... så kan du handla så mycket du vill...
Re: Medlemsservice. Butiken på nätet.
Postat: 26 apr 2017, 00:19
av Lars Sundin
Jag var tidigare under 19 år medlem i SFF och skrev mycket på forumet. Ibland ville jag rekommendera en frågande att skaffa sig en viss bok e d, men visste inte om icke-medlemmar fick köpa från SFF medlemsservice eller om jag skulle hänvisa till författaren eller hans förlag mer direkt. Frågade så småningom och jag tolkade svaret som att det gick för alla att köpa och det gavs också en förklaring till det lätt "kundbortskrämmande" namnet på tjänsten.
Ta detta som ett personligt minne av en tidigare mångårig närvaro på forumet. Kanske även andra uppfattar ordet "medlemsservice" som avvisande.
Prissättning och annan marknadsföring får väl diskuteras mellan SFF och varuleverantörerna.
Re: Medlemsservice. Butiken på nätet – köpreglerna
Postat: 26 apr 2017, 01:30
av Arne M
Lars Sundin skrev:Jag var tidigare under 19 år medlem i SFF och skrev mycket på forumet. Ibland ville jag rekommendera en frågande att skaffa sig en viss bok e d, men visste inte om icke-medlemmar fick köpa från SFF medlemsservice eller om jag skulle hänvisa till författaren eller hans förlag mer direkt. Frågade så småningom och jag tolkade svaret som att det gick för alla att köpa och det gavs också en förklaring till det lätt "kundbortskrämmande" namnet på tjänsten.
Ta detta som ett personligt minne av en tidigare mångårig närvaro på forumet. Kanske även andra uppfattar ordet "medlemsservice" som avvisande.
Prissättning och annan marknadsföring får väl diskuteras mellan SFF och varuleverantörerna.
Att jag skrev mitt inlägg ovan var för att påpeka att man mycket väl kan ha både medlemspriser och ickerabatterade dito. Det är bara att utforma köpdialogen på en sådan här internetsajt likt det man gör på andra forum med försäljning. Det vore därför en win-win-situation både för SFF och forumets läsare (det finns ju både medlemmar och ickemedlemmar bland de reggade skribenterna) så varför skulle man på det här sättet avstå från intäkter genom att uttryckligen på sajten skriva '
För att få handla måste du vara medlem i SFF, men medlemskap löser du enkelt här i butiken!'? Det verkar inte vara en optimal lösning på bokförsäljningen om inte alla ska kunna köpa. Om dessa personer senare vill bli medlemmar så mycket bättre, men jag tror faktiskt inte att man värvar medlemmar med den nuvarande regelskrivningen!
Re: Medlemsservice. Butiken på nätet – köpreglerna
Postat: 28 apr 2017, 19:13
av Hans Krensler
Arne M skrev:
Att jag skrev mitt inlägg ovan var för att påpeka att man mycket väl kan ha både medlemspriser och ickerabatterade dito. Det är bara att utforma köpdialogen på en sådan här internetsajt likt det man gör på andra forum med försäljning. Det vore därför en win-win-situation både för SFF och forumets läsare (det finns ju både medlemmar och ickemedlemmar bland de reggade skribenterna) så varför skulle man på det här sättet avstå från intäkter genom att uttryckligen på sajten skriva 'För att få handla måste du vara medlem i SFF, men medlemskap löser du enkelt här i butiken!'? Det verkar inte vara en optimal lösning på bokförsäljningen om inte alla ska kunna köpa. Om dessa personer senare vill bli medlemmar så mycket bättre, men jag tror faktiskt inte att man värvar medlemmar med den nuvarande regelskrivningen!
Arne M...om det funnits en "tumme upp" att lägga in, så hade jag gärna satt in två för ditt förslag...
Mvh Hans K
Re: Medlemsservice. Butiken på nätet.
Postat: 28 apr 2017, 23:25
av Peter
Som ickemedlem kan jag bara säga att Arne M har ett bra förslag.
Jag har avstått köp för att jag blir "tvingad" att bli medlem och då skaffat böcker annan väg, och då begagnat, leder kanske till merförsäljning om man öppnar upp lite.
Mvh
Peter
Re: Medlemsservice. Butiken på nätet.
Postat: 30 apr 2017, 12:05
av NACE
SFF som ideell förening är inte momspliktig. Medlemsservice är en service för medlemmarna (ca 5 700) För att kunna sälja till icke medlemmar skulle SFF behöva momsregistreras och lägga in momsen i priserna. Det har värderats och för närvarande inte visat sig lönsamt.
Vi har ibland erbjudanden att köpa en bok och medlemskap, ett paketpris som innebär att boken säljs mycket förmånligt.
Som medlem får du dessutom sex mycket intressanta tidskrifter och en årsbok. De allra flesta medlemmar tycket detta är väl värt medlemsavgiften.
Bengt Olov Näs
Ordförande