J21 på F9
Moderator: Sven-Erik Jönsson
J21 på F9
Jag har fått i uppdrag att måla en individ ur alla tre divisionerna på F9.Planet skall alltså vara J21.
Om planen har röd djävul, bonzo resp. geting i nosen skall då 21:an ha spinner i div.färg eller skall spinnern vara
i samma gröna nyans som planet.
Planen jag målar är till Microsoft Flightsimulator.
Hoppas någon kan och orkar svara på detta.
MVH
Ronny Olofsson
RB Design
Om planen har röd djävul, bonzo resp. geting i nosen skall då 21:an ha spinner i div.färg eller skall spinnern vara
i samma gröna nyans som planet.
Planen jag målar är till Microsoft Flightsimulator.
Hoppas någon kan och orkar svara på detta.
MVH
Ronny Olofsson
RB Design
-
- Kontakt:
Re: J21 på F9
Om jag minns rätt så skall spinnern vara i den gröna färgen, samma som planet.
- Lars Sundin
Jag kikade litet i min bokhylla och på webben; FR om Saab 21, Vingat vapen över Göteborg, Kontakt nr 99 med mera, och det verkar som spinnern inte var divisionsfärgmålad på F 9 utan snarare "skrovgrön" eller möjligen litet mörkare. Kanske t o m svart.
På andra flottiljer fanns av bilder (och restaureringar) att döma andra målningar. I Aeroseum hängde när jag var där för två år sedan en modell av en 21:a . Tyvärr ser man inte spinnern på den bild jag tog.
Tillägg: Här en modellbyggare (från Göteborg) som har en mörk (svart?) spinner på sin modell: http://www.ipmsgoteborg.se/Artiklar/art ... l_2006.htm. (Jag såg en an annan snygg F 9 J 21-modell på en annan IPMS-sajt där byggaren gått på divisionsfärgmålning.)
Lars S
På andra flottiljer fanns av bilder (och restaureringar) att döma andra målningar. I Aeroseum hängde när jag var där för två år sedan en modell av en 21:a . Tyvärr ser man inte spinnern på den bild jag tog.
Tillägg: Här en modellbyggare (från Göteborg) som har en mörk (svart?) spinner på sin modell: http://www.ipmsgoteborg.se/Artiklar/art ... l_2006.htm. (Jag såg en an annan snygg F 9 J 21-modell på en annan IPMS-sajt där byggaren gått på divisionsfärgmålning.)
Lars S
Tack så mycket.Jag lutar åt att den skall vara flygplangrön.
- Lars Sundin
Jag erinrade mig att jag har Oktods CD från år 2000 om Saab 21 och där finns en målnings- och märkningsritning daterad maj 1944 som visar olivgrön spinner (samma markering som för skrovets översida).
En odaterad bild på webben som inte säger mig så mycket om färger men bokstaven "N" är ju ovanligt hopträngd: http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/112J21.htm
Lars S
En odaterad bild på webben som inte säger mig så mycket om färger men bokstaven "N" är ju ovanligt hopträngd: http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/112J21.htm
Lars S
-
Det där med målning, det är svårt det. I FR29 kan man se flera exempel på målning av F9 j21. Några tycks ha nosen målad i divisionsfärg, andra inte. Sidan 39 har en bild av vit eller gul D - men spinnern tycks vara blank. Flygplangrön är det förmodligen inte, om man inte har använt en speciellt blank färg där.
I Kontakt 99 sid 13 har röd N nosen rödmålad (sannolikt) medan propellerspinnern verkar metallblank. Detsamma gäller blå T på sid 4.
Jag föreslår att du vänder dig till Aeroseums folk - där borde det finnas bättre bilder.
Lycka till
Ingemar
I Kontakt 99 sid 13 har röd N nosen rödmålad (sannolikt) medan propellerspinnern verkar metallblank. Detsamma gäller blå T på sid 4.
Jag föreslår att du vänder dig till Aeroseums folk - där borde det finnas bättre bilder.
Lycka till
Ingemar
Ja flygplanhistoria är överhuvudtaget svårt, ofta med motsägelsefulla detaljer.
Det bästa vore att hitta bilder på individer, då är det liksom inget snack om saken.
Jodå jag har mailat Aeroseum, men inte fått något svar än.Så jag väntar även på deras svar.
Jag tackar alla här på forumet för all bra inpot.
MVH
Ronny
Det bästa vore att hitta bilder på individer, då är det liksom inget snack om saken.
Jodå jag har mailat Aeroseum, men inte fått något svar än.Så jag väntar även på deras svar.
Jag tackar alla här på forumet för all bra inpot.
MVH
Ronny