Sida 1 av 1

SE-HVY, Hughes 369D

Postat: 11 jun 2017, 10:45
av Sven-Erik Jönsson
SE-HVY
Typ: Hughes 369D
c/n: 97-0188D
Tillverkad år 1977

Fd N9550F, VR-HHM, VR-HPC
Registrerad 1990-08-09 Probo Leasing AB, Stockholm
Innehavare 1990-08-09 Norrsåg Råvara AB, Luleå
1991-06-24 Grundstenen 59317 AB u.ändr.t. Norrhelikopter, Boden
1991-07-08 HT Helikoptertransport AB, Järfälla/Grillby
Eo 1993-10-05 Använd för demo av SAAB Helikopter av NOCOL = montering av varningsklot på kraftledningar (utvecklat av Polytech)
Haveri okt 2005 motorbortfall vid start öster om Lidköping, omfattande skador. Reparerades ej. SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/Sw ... 006_23.pdf
Lu 2005-10-04
2012-01-17 A Göhlin, Knivsta, SkyLand Airports and Aviation AB, Knivsta.
Avreg 2016-06-23 exporterad till USA som vrak. Senare reparerad, blev VR-HLS.
SE-HVY, Plats ej känd. Utrustad med NOCOL, för montering av varningsklot på kraftledningar (utvecklat av Polytech) <br />och demonstrerades av Saab hösten 1993, möjligen också senare. Foto ur Freddy Stenboms donerades samling.
SE-HVY, Plats ej känd. Utrustad med NOCOL, för montering av varningsklot på kraftledningar (utvecklat av Polytech)
och demonstrerades av Saab hösten 1993, möjligen också senare. Foto ur Freddy Stenboms donerades samling.
SE-HVY, Plats ej känd. Utrustad med NOCOL, för montering av varningsklot på kraftledningar (utvecklat av Polytech)<br />och demonstrerades av Saab hösten 1993, möjligen också senare. Foto ur Freddy Stenboms donerades samling.
SE-HVY, Plats ej känd. Utrustad med NOCOL, för montering av varningsklot på kraftledningar (utvecklat av Polytech)
och demonstrerades av Saab hösten 1993, möjligen också senare. Foto ur Freddy Stenboms donerades samling.