De flesta flög väl in med Lufthansas DC-3:a från Berlin, precis som Gestapofolk, Abwehr, och diplomater?!
En gång när planet var på inflygning till Bromma stod det 24 B-24:or med motorerna igång för att transportera norska flyktingar till England för utbildning av SOE till guerillasoldater i Skottland. Gestapochefen (för Sverige) såg något förvånad ut enligt, enl. Bernt Balchen, som förde befäl över de amerikanska gruppen. Senare förde han befäl över DC-3:orna på Kallax, där den första fallskärmssoldatutbildningen i Sverige skedde (bl.a. utbildades Thor Heyerdahl). De flesta utbildade var norrmän, men man kan ju tänka sig att svenskarna på basen lärde sig ett och annat.
Lufthansa använde flottörförsedda Junkers 52m3 för trafiken till Torslanda flygplats, som då främst trafikerades med sjöflygplan. Gissar att detsamma gällde en del av trafiken till Stockholm, men jag vet inget om detta.
Bromma förlängdes under kriget på amerikansk bekostnad, för att B-24:orna skulle kunna använda flygfältet.
USA hyrde också gräsfält i Skåne för nödlandingar med skadade bombflygplan, eller dito besättningar. Ibland flög planen vidare efter reparation, några togs över av Sverige, och de flesta besättningarna lämnade Sverige inom några veckor, en del ännu snabbare.
Brittiska flygare blev internerade till efter krigslutet, och deras plan brändes i många fall upp, bl.a. på Såtenäs.
Inte minst Mosquitoes, som for illa av att stå ute året runt.