Sida 1 av 1

Änglavakt - Åre/Östersund 9/9-07 DC 9/MD83 OE-LRW

Postat: 04 sep 2009, 15:33
av Lars Sundin
Efter två år har nu SHK släppt undersökningen av ett mycket otäckt tillbud 9 september 2007 dår en mer än fullastad (dessutom fel-lastad) startande DC 9 hade 30 centimeters flyghöjd då den passerade bankanten och rev ned inflygningsljusen.

Se http://www.havkom.se/virtupload/news/RL2009_14.pdf

175 pers ombord...

Det finns paralleller till Madrid-olyckan där en stressad/pressad besättning verkar ha missat en väsentlig sak. Här hade man dock turen på sin sida. Ur SHK:s text:

Det är SHK:s uppfattning att tillbudet vid den aktuella avgången från Åre/Östersund var ett resultat av en övermotiverad besättning som försökte lösa uppgiften med egna metoder. Det är svårt att föreställa sig att båda piloterna skulle ha varit omedvetna om samtliga faktorer som utelämnats för att komma på rätt sida om prestandabegränsningarna. Besättningen prioriterade produktionens genomförande för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Det är inte osannolikt att besättningen i sitt beslut att genomföra flygningen påverkats av de ekonomiska konsekvenser som eventuellt skulle kunna drabba det egna bolaget om inte samtliga passagerare och bagage kunde tas med eller om flygningen omplanerats med mellanlandning för tankning.

Händelsen är ett exempel på situationsbetingade avvikelser grundade på att produktionsmässiga krav inte var i balans med de rådande operationella förutsättningarna. Summan av de avvikelser som konstaterats i rapporten, förbrukade helt de säkerhetsmarginaler som ska finnas vid en start med denna klass av flygplan. Anledningen till att detta tillbud inte utvecklades till en allvarlig luftfartsolycka kan till största delen tillskrivas tursamma omständigheter.


En mer journalistisk beskrivning av det hela: http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk ... h-1.945684
Lars S

Re: Änglavakt - Åre/Östersund 9/9-07 DC 9/MD83 OE-LRW

Postat: 08 sep 2009, 22:50
av Arne M
Lars Sundin skrev:Efter två år har nu SHK släppt undersökningen av ett mycket otäckt tillbud 9 september 2007 dår en mer än fullastad (dessutom fel-lastad) startande DC 9 hade 30 centimeters flyghöjd då den passerade bankanten och rev ned inflygningsljusen.

Se http://www.havkom.se/virtupload/news/RL2009_14.pdf

175 pers ombord...

Det finns paralleller till Madrid-olyckan där en stressad/pressad besättning verkar ha missat en väsentlig sak. Här hade man dock turen på sin sida. Ur SHK:s text:

Det är SHK:s uppfattning att tillbudet vid den aktuella avgången från Åre/Östersund var ett resultat av en övermotiverad besättning som försökte lösa uppgiften med egna metoder. Det är svårt att föreställa sig att båda piloterna skulle ha varit omedvetna om samtliga faktorer som utelämnats för att komma på rätt sida om prestandabegränsningarna. Besättningen prioriterade produktionens genomförande för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Det är inte osannolikt att besättningen i sitt beslut att genomföra flygningen påverkats av de ekonomiska konsekvenser som eventuellt skulle kunna drabba det egna bolaget om inte samtliga passagerare och bagage kunde tas med eller om flygningen omplanerats med mellanlandning för tankning.

Händelsen är ett exempel på situationsbetingade avvikelser grundade på att produktionsmässiga krav inte var i balans med de rådande operationella förutsättningarna. Summan av de avvikelser som konstaterats i rapporten, förbrukade helt de säkerhetsmarginaler som ska finnas vid en start med denna klass av flygplan. Anledningen till att detta tillbud inte utvecklades till en allvarlig luftfartsolycka kan till största delen tillskrivas tursamma omständigheter.


En mer journalistisk beskrivning av det hela: http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk ... h-1.945684
Lars S
Jag undrar hur pass ovanlig den här incidenten var i ett större perspektiv? Dvs hur många near misses har vi haft på svenska flygplatser de senaste decennierna? Finns det någon anledning att oroa sig som flygresenär? I Östersund/Frösö-fallet så verkar ju det vara en hel serie olyckliga omständigheter som nästan höll på att sluta i en katastrof; är det troligt att det är vanligt med en sådan här kedja av stressade piloter och krav - verkliga och inbillade - från researrangör/flygoperatör på att alla resande ska komma med och att det inte blir några förseningar?

Jag hoppas verkligen att den aktuella incidenten var en udda situation och att inte flygbolag/researrangörer utsätter oss resenärer för onödiga risker av snöd vinnings skull!