Tänk att Boeing 737 äntligen blivit vuxen. Planet var ju ursprungligen en liten knubbis ("FLUF", alltså "Fat Little Ugly Fella" m fl tolkningar, inte alla lämpade för tryck). Sedan 1967 har passagerarkapaciteten nästan fördubblats (nå kanske 70%; men mer ändå om man betänker att Boeing först siktade på 65 pax; men det blev så från introduktionen 119 eller så). Åkte själv med typen hos Lufthansa redan 1968). Kroppslängden har ökats med ca 50 %, max startvikt drygt 50 % och spännvidden ca 20 %. Men fortfarande är det en Boeing 737. (Det är väl som med Piper PA-28 som också utvecklats och fått allt fler namn. Själv visar jag hur insöad jag är genom att för det mesta kalla dem alla Cherokee.)
En knubbis (självaste prototypen t o m):

Tack Wikipedia.
När jag steg på ett plan häromåret på Skavsta undrade jag det var; en stor tvåmotorig apparat med winglets. Men jag kom fram till att det ändå "bara" var en 737. Att benutrymme och service sedan var som de var, var inte Boeings fel.
Continental uppstod ur Varney Air Service som först använde ett vackert plan som Lockheed Vega samt ävenså vackra
Orion.
Om Continentals historia kan läsas på
https://www.continental.com/web/en-US/c ... fault.aspx.
Bonusbild, knyckt ur en bok där bildtexten vitsigt talar om "heavenly bodies". (Ni ser väl piloten också?)
Lars S