Stellan skrev:kenjohan skrev:Jag tycker mig ha sett Noshjulsställ och Sporrhjulsställ. Det borde väl duga.
Sam
Problemet kvarstår om det är skopa därbak, då är det ju tekniskt sett inget sporrhjul... De engelsktalande använder ju termen "tail dragger" för flygetyg som har en markkontakpunkt därbak och då undkommer man problemet med vilken typ av kontaktpunkt. Inte ens de som borde veta om det finns altenativ benämning använder en dylik, om det nu finns vill säga. De bjuder in flygplan med sporrhjul eller -skopa i texten
http://www.sffsto.se/TaildraggertraffiHatuna.htm
Noshjulsställ är dock adekvat i mina öron då det är noshjulet som är den centrala delen i ett tri-cycle landing gear.
Termen "taildragger" är ganska lättsam och går nog inte för sig i "högtidligare sammanhang" och betyder i "gatuslang" något som jag inte går in närmare på. En gammal gedigen amerikansk flygsajt (Aerofiles) har i sin definitionslista termen "conventional landing gear" för sporrställ, vilket väl visar att detta med korrekta termer är en närmast hopplös sak. Termerna blir med tiden föråldrade och ibland missvisande eller intetsägande. (Aerofiles gav upp med en suck, verkar det som!)
Har grunnat över varför sporrställ är så knepiga. Antagligen beror det på att "sporrens" kontakt med marken är dålig under en del av landningen ("wheelies" som ofta rekommenderas innebär ju att piloten använder sidrodret för kurshållningen och till sist räcker det inte till även om sporren nått marken). Används sporrhjulslåsning vid landning förresten? Hur som haver; att kunna ha huvudstället bakom tyngdpunkten gör susen,
Noshjulet är nog viktigt men "huvudstället" är som benämningen antyder viktigast. En gång i tiden var det stora luftmotstånd/tyngd som nos-stället medförde avskräckande för konstruktören som ville ha god driftsekonomi (=litet luftmotstånd och vikt).
Jag har inte sett elefanterna dansa men väl en Cherokee galoppera...
I övrigt är jag nog inte ensam om att ha länge ha missat finessen med landstället på Bleriot XI. Framhjulen är där "automatiskt svängbara" (svirvlande) för att bättre klara sidvind. I alla fall var väl detta konstruktörens förhoppning. Principen med "vridbart ställ" har förekommit senare i flyghistorien men inte slagit igenom, men för B-52 tyckte man tydligen att man måste ha det. Andra stora flygplan får kämpa med sidvind, till glädje för pressens spaltutfyllnadsjournalistik och för Youtube.