Inte flyghistoria ännu och följande demonstration av hur man med en Windex med elmotor och lämpliga batterier kan flyga 20 mil är nog mest en demonstration av modern batteriteknik som även kan användas i vanliga flygplan, både i stridsplan och trafikplan som ersättning för (snart historisk?) hydraulik exempelvis.
Se Ny Tekniks artikel. Kommentarerna har som vanligt stor spännvidd, från fixa idéer till intressanta energibetraktelser.
FMV står bakom, se även http://www.indux.se/.
Besök Forsvik för att se denna bild och mycket annat!
Lars S
Elektricitetens kraft - elflyg från Saab
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Elektricitetens kraft - elflyg från Saab
Pressreleasen från 13:e maj nämner också 250 km/h och det finns ingen från september, så jag undrar när det här egentligen hände? Spelar inte så stor roll i det hela, utom när man skriver kronologi eller nåt i framtiden. Jag utgår från att det inte är Ny Teknik som har koll, för de är den enda primärkällan som tycker det hände i september och eftersom de inte lägger till nåt som inte stod i maj.
Re: Elektricitetens kraft - 1974
Hej.
Ja man säger ju att inget är nytt under solen?
Nedan en artikel från maj 1974.
>>>En EL-flygbedrift
Det första eldrivna flygplanet har lämnat marken i Österrike och lyckats hålla sig uppe i 8 minuter.Planet är konstruerat av Västtysken Fred Milithy i sammarbete med den Österrikiske flygplansbyggaren Bratischka, berättar Ingenjörsvetenskasakademin i sin tidskrift Snabb-nytt.
Det märkliga flygplanets propeller drivs med en 13 hk stark likströmsmotor.
Drivkällan utgörs av 4 nickel kadmiumbatterier.
Om teknikerna kan få fram effektivare batterier i framtiden kan det eldrivna flygplanet bli ett konkurrenskraftigt alternativ till de konventionella med bensin och fotogen som energikälla.
Fördelen med ett eldrivet flygplan är att motorn blir mycket enklare och lättare jämfört med explosionsmotorerna och jetdrift.>>>>
Ja detta från 1974.
Det var ju det med tyngden och energimängden i batterierna.
Märk att inget sägs om vilket plan som användes.
Samt att det blev tyst om det därefter?
Bengt
PS infört i Arbetarbladet 1974-05-25
Ja man säger ju att inget är nytt under solen?
Nedan en artikel från maj 1974.
>>>En EL-flygbedrift
Det första eldrivna flygplanet har lämnat marken i Österrike och lyckats hålla sig uppe i 8 minuter.Planet är konstruerat av Västtysken Fred Milithy i sammarbete med den Österrikiske flygplansbyggaren Bratischka, berättar Ingenjörsvetenskasakademin i sin tidskrift Snabb-nytt.
Det märkliga flygplanets propeller drivs med en 13 hk stark likströmsmotor.
Drivkällan utgörs av 4 nickel kadmiumbatterier.
Om teknikerna kan få fram effektivare batterier i framtiden kan det eldrivna flygplanet bli ett konkurrenskraftigt alternativ till de konventionella med bensin och fotogen som energikälla.
Fördelen med ett eldrivet flygplan är att motorn blir mycket enklare och lättare jämfört med explosionsmotorerna och jetdrift.>>>>
Ja detta från 1974.
Det var ju det med tyngden och energimängden i batterierna.
Märk att inget sägs om vilket plan som användes.
Samt att det blev tyst om det därefter?
Bengt
PS infört i Arbetarbladet 1974-05-25
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Elektricitetens kraft - elflyg från Saab
Tack Urban för dina lästips som gör det litet tydligare vad det handlar om. Jag noterade att man bogserade upp Windexen (med en Dimona e d) och vidare var det ett exempel på att motorseglare orkar bogsera segelplan (i detta fall en annan motorseglare). Vanliga motorplan är ibland alltför snabba.
Tydligen kunde man alltså redan 1974 komma upp med batterikraft enligt vad Bengt E skriver. Sedan har ju utvecklingen med el-flyg fortsatt på många olika håll (bl a Tyskland), och även med användning av sol-kraft och bränsleceller, men jag är inte så insatt i vad som är på gång. Ett lästips är förutom tipsen hos Ny Teknik http://www.nasa.gov/centers/dryden/news ... -DFRC.html, där man ser att redan på tidigt 80-tal flög Paul MacCready (om än inte personligen) med solkraft. Bl a klarade man Engelska kanalen. Centurion visar på potentialen, med elkraft kan man flyga högt eftersom inget syre behövs för elmotorn.
Lars S
Tydligen kunde man alltså redan 1974 komma upp med batterikraft enligt vad Bengt E skriver. Sedan har ju utvecklingen med el-flyg fortsatt på många olika håll (bl a Tyskland), och även med användning av sol-kraft och bränsleceller, men jag är inte så insatt i vad som är på gång. Ett lästips är förutom tipsen hos Ny Teknik http://www.nasa.gov/centers/dryden/news ... -DFRC.html, där man ser att redan på tidigt 80-tal flög Paul MacCready (om än inte personligen) med solkraft. Bl a klarade man Engelska kanalen. Centurion visar på potentialen, med elkraft kan man flyga högt eftersom inget syre behövs för elmotorn.
Lars S
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Elektricitetens kraft - elflyg från Saab
Nu har jag fått svar från Ny Teknik: Journalisten säger att flygningen i fråga skedde 3:e sept, men jag har inte fått klarhet vari nyheten består. Enda gissningen jag har är att det som inte står, d v s bogsering i starten, är skillnaden fast han har missat att påpeka det i artikeln.
Men citatet
"- Flygningen gick bra, säger testpiloten Fredrik Müchler i ett pressmeddelande."
blir ganska svårbegripligt om det inte finns nåt pressmeddelande, och det finns det fortfarande inte hos Saab gällande nån flygning i september.
Men citatet
"- Flygningen gick bra, säger testpiloten Fredrik Müchler i ett pressmeddelande."
blir ganska svårbegripligt om det inte finns nåt pressmeddelande, och det finns det fortfarande inte hos Saab gällande nån flygning i september.
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Elektricitetens kraft - elflyg från Saab
Lite mer information: Totalt tre flygpass med start med egen motor och "förväntade resultat". Inga mer flygningar planerade.