Förfrågan LF/SAS DC-9-21
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Förfrågan LF/SAS DC-9-21
Hej,
Från en norsk flyghistorisk kollega fick jag följande fråga:
I en flygtidning från 1968 han hade läst stod det att Linjeflyg tillsammans med SAS tänkte beställa några DC-9-21.
Vi vet att detta inte blev av , någon på forumet som vet varför och eventuellt mer info om detta!?
Hans SFF-Småland
Från en norsk flyghistorisk kollega fick jag följande fråga:
I en flygtidning från 1968 han hade läst stod det att Linjeflyg tillsammans med SAS tänkte beställa några DC-9-21.
Vi vet att detta inte blev av , någon på forumet som vet varför och eventuellt mer info om detta!?
Hans SFF-Småland
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21
DC-9:an stöp på bullerkraven vid Bromma. Jag bifogar en sida ur Michael Sanz faktafyllda bok om Linjeflygs historia. "Linjeflyg - från start till landning" från AoH:s förlag. En förnämlig bok så fakta- och detaljfylld och drivet skriven att jag inte orkar använda egna ord.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... g_dc-9.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... g_dc-9.jpg
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21
De två DC-9-21 som var avsedda för Linjeflyg var med största sannolikhet (inte 100 % bekräftat) tillv. nr. 47387 och 47388 , "unknown customer , allocated but later cancelled , not built".
Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21
Men SAS flög väl från Bromma med DC-9 (till Göteborg, etc.) så hur kan det ha varit ett problem för LIN?
/Leif H
/Leif H
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21
Tittar hastigt i Michael Sanz bok om Bromma och får då intrycket att DC-9 aldrig flög reguljärt på Bromma. Där sägs att efter bullertester 5 oktober 1967 med DC-9-31 Kettil Viking som kostade 100 000 kr och genomfördes med 32 bemannade mätstationer och över 60 personer involverade och efterföljande analys beslöt regeringen i september 1968 att säga nej till jetflyg med DC-9 på Bromma.
Men Caravelle beflög tidigare Bromma, minns ordentligt oväsen hemma i Västertorp och jag flög själv med SAS Caravelle en gång till Malmoe från Bromma. Enligt min resedagbok:
1969, febr 17, Malmö (rekognoscering för blivande radar-station i Kläggeröd, Romele radar. Enda tjänsteresan i pjäxor!
Är det inte koldioxid så är det buller... Aldrig blir de "miljömedvetna" nöjda
Men Caravelle beflög tidigare Bromma, minns ordentligt oväsen hemma i Västertorp och jag flög själv med SAS Caravelle en gång till Malmoe från Bromma. Enligt min resedagbok:
1969, febr 17, Malmö (rekognoscering för blivande radar-station i Kläggeröd, Romele radar. Enda tjänsteresan i pjäxor!
Är det inte koldioxid så är det buller... Aldrig blir de "miljömedvetna" nöjda
Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21 – bullerminnen av Caravelle
Jag har aldrig flugit med Caravelle från Bromma. Men jag minns att det inte var ett speciellt tyst flygplan när det flög över Stockholms innerstad. Varje kväll vid cirka 20-tiden i början på 60-talet så kunde man ställa klockan efter den SAS Caravelle till Paris (tror jag det var) som flög över Kungsholmen där jag bor. Motorljudet var märkbart om man så säger!Lars Sundin skrev:Tittar hastigt i Michael Sanz bok om Bromma och får då intrycket att DC-9 aldrig flög reguljärt på Bromma. Där sägs att efter bullertester 5 oktober 1967 med DC-9-31 Kettil Viking som kostade 100 000 kr och genomfördes med 32 bemannade mätstationer och över 60 personer involverade och efterföljande analys beslöt regeringen i september 1968 att säga nej till jetflyg med DC-9 på Bromma.
Men Caravelle beflög tidigare Bromma, minns ordentligt oväsen hemma i Västertorp och jag flög själv med SAS Caravelle en gång till Malmoe från Bromma. Enligt min resedagbok:
1969, febr 17, Malmö (rekognoscering för blivande radar-station i Kläggeröd, Romele radar. Enda tjänsteresan i pjäxor!
Är det inte koldioxid så är det buller... Aldrig blir de "miljömedvetna" nöjda
Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21
"Buller-moskén" på Bromma byggdes som ljuddämpare för Caravellen och fanns kvar bredvid Flygtjänsts hangar in på 1980-talet efter vad jag minns.
/Leif H
/Leif H
Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21
Se sid 76 i FR2014, SAS flygplan 1946-2014. Uttalande av Birger Holmer, som var ansvarig för utvärderingarna på SAS.
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21
Hej och tack!!
Tack för alla intressanta svar o inlägg!
Den norska frågeställaren och flyghistoriska kollegan kommer till Habo på besök i morgon.
Ha en fin vecka!!
/Hans SFF-F
Tack för alla intressanta svar o inlägg!
Den norska frågeställaren och flyghistoriska kollegan kommer till Habo på besök i morgon.
Ha en fin vecka!!
/Hans SFF-F