Kanske tid för en antologi om Bengt G:son Nordenskiöld

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Kanske tid för en antologi om Bengt G:son Nordenskiöld

Inlägg av Fredrik Astlid »

Jag tror det är orimligt och omöjligt för en person att ge en bra bild av denne vår mest intressanta och kanske kontroversiella flygvapenchef. Det vore kanske bättre att skriva en antologi där olika perosner kan ge sin bild i olika kapitel.

Det intressanta är inte bara flygningen som teknik utan människorna bakom och detta torde vara den enskilt mest intressanta personen och tiden att skriva om.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Kanske tid för en antologi om Bengt G:son Nordenskiöld

Inlägg av Lars Sundin »

I Flygvapenmusei årsbok "Ikaros" 1993 finns en 17-sidig artikel av Klaus-Richard Böhme och Sven Scheiderbauer om "Bengt Gustafsson Nordenskiöld". Den handlar både om människan/vad han jobbade med/personligheten och det mer formella med befattningar, ordnar m m. Jag köpte boken av Stig Kernell som hade den på sitt bokbord vid en Västerås Roll-Out en gång, försedd med sådan "kompletterande nformation" man kan hitta när man köper något från Stig K. I det här fallet fanns en lapp med konsumentupplysningen "Innehåller en mycket bra artikel om Bengt Nordenskiöld" vilket fick mig att köpa just denna bok.

Vad jag hört arbetar en känd flyghistoriker arbetar med en bok om Nordenskiöld - sedan länge om jag minns rätt.

Ytterligare texter finns nog. Därmed inte sagt att en antologi vore onödig, tvärtom.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Jag googlade förstås men fann ingen särskild utförlig presentation.

Klart är väl att meningarna om honom var delade. Googla på ord som "omdömeslösa", "ÖB", "mallighet" och "Jung" till exempel!

Lars S
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Inlägg av Fredrik Astlid »

Inte mycket intresse från övriga här på forumet i detta ämne?
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"