35475 flög troligtvis INTE specialmålad vid F10!
Postat: 27 mar 2008, 22:36
Inom flygkretsar har det tvistats om huruvida J 35F 35475 F18-11, som specialmålades röd vid F18, flög något/några pass efter att det hade förflyttats till F10. Där det till slut hamnade på brandövningsplatsen, då märkt F10-11 och med bl.a F10:s flottiljemblem på fenan (se AHR:s Draken-bok sida 118)
Detta har bl.a berörts i en tidigare tråd här på forumet
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=157
Men ingen har väl än så länge kunnat komma med några direkta bevis, mest hörsägen och rykten.
Men idag fick jag hjälp av några hjälpsamma själar vid FMV att kolla upp lite historik kring denna kärra.
En förklaring innan vi "börjar". Varje flottilj/kompani/division har/hade en femsiffrig kod som kallas myndighetskod. De tre första siffrorna anger vilken flottilj det rör. Detta nummer är flottiljnumret plus 650. Således är 660 = F10 och 666 = F16.
De två sista siffrorna anger division. Vid en del flottiljer angavs första kompaniet/divisionen med siffran 31, andra kompaniet 32, os.v. Men vid en del flottiljer "hette" första kompaniet 42, os.v.
Månaden innan specialmålningen av 35475 var varje flygpass cirka 30-50 minuter långt, det kortaste var 27 minuter. Detta kan vara av intresse när man läser vidare nedan.
1985-06-27 genomförde 35475 ett flygpass tillhörande myndighetskod 666 31 (d.v.s 1:a komp/div F16). Passet varade 1.10 timme.
Detta var den avskedsflygning som 1:a div F16, förlagd till F18 i Tullinge, genomförde inför nedläggningen av F18. Flygplanet var då specialmålat. Enligt flera källor ska flygplanet har flugit specialmålat endast en gång i 1:a div F16:s regi, vilket verkar att stämma med nedanstående.
1985-07-30 (d.v.s en hel månad senare) genomförde 35475 ett flygpass tillhörande myndighetskod 666 32 (2:a div F16). Passet varade i 45 minuter.
Troligtvis borde detta röra sig om leveransflygning till F16 i Uppsala, och flygplanet var då redan "registermässigt" redan överfört till 2:a div F16.
1985-09-02 och 1985-09-25 (ytterliggare en månad senare) genomförde 35475 flygpass tillhörande myndighetskod 666 33 (3:e div F16). Flygningarna varade 15 respektive 13 minuter.
Detta är ju två ovanligt korta flygpass. Kan det möjligtvis röra sig om uppvisningspass?
1985-10-24 (ytterliggare en månad senare) genomförde 35475 ett flygpass tillhörande myndighetskod 660 31 (1:a div F10). Detta är det SISTA FLYGPASS som är registrerat på 35475. Alltså skedde detta pass i F10:s regi.
Detta borde röra sig om leveransflygning till F10. Detta eftersom de två tidigare flygpassen bara varade 15 resp 13 minuter - på en kvart kommer man nog inte från F16 till F10.
MEN det kan också vara så att leveransflygning till F10 påbörjades i och med flygpasset 1985-09-02, men att flygplanet tvingades landa på annan flottilj/flygplats innan det hade nått fram till F10. Och att flygningen mot F10 forsatte 1985-09-25. Detta kan i så fall innebära att flygplanet hann flyga ett flygpass, det 1985-10-24, på F10 (fysiskt). Om så är fallet kan markpersonalen hunnit F10-märka det inför denna flygning.
Närmare än så har jag inte kommit just nu. Men jag ska försöka "gräva" vidare.
Vad tror ni?
Kom gärna med kommentarer!
Eller komplettera med uppgifter om ni har några!
Detta har bl.a berörts i en tidigare tråd här på forumet
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=157
Men ingen har väl än så länge kunnat komma med några direkta bevis, mest hörsägen och rykten.
Men idag fick jag hjälp av några hjälpsamma själar vid FMV att kolla upp lite historik kring denna kärra.
En förklaring innan vi "börjar". Varje flottilj/kompani/division har/hade en femsiffrig kod som kallas myndighetskod. De tre första siffrorna anger vilken flottilj det rör. Detta nummer är flottiljnumret plus 650. Således är 660 = F10 och 666 = F16.
De två sista siffrorna anger division. Vid en del flottiljer angavs första kompaniet/divisionen med siffran 31, andra kompaniet 32, os.v. Men vid en del flottiljer "hette" första kompaniet 42, os.v.
Månaden innan specialmålningen av 35475 var varje flygpass cirka 30-50 minuter långt, det kortaste var 27 minuter. Detta kan vara av intresse när man läser vidare nedan.
1985-06-27 genomförde 35475 ett flygpass tillhörande myndighetskod 666 31 (d.v.s 1:a komp/div F16). Passet varade 1.10 timme.
Detta var den avskedsflygning som 1:a div F16, förlagd till F18 i Tullinge, genomförde inför nedläggningen av F18. Flygplanet var då specialmålat. Enligt flera källor ska flygplanet har flugit specialmålat endast en gång i 1:a div F16:s regi, vilket verkar att stämma med nedanstående.
1985-07-30 (d.v.s en hel månad senare) genomförde 35475 ett flygpass tillhörande myndighetskod 666 32 (2:a div F16). Passet varade i 45 minuter.
Troligtvis borde detta röra sig om leveransflygning till F16 i Uppsala, och flygplanet var då redan "registermässigt" redan överfört till 2:a div F16.
1985-09-02 och 1985-09-25 (ytterliggare en månad senare) genomförde 35475 flygpass tillhörande myndighetskod 666 33 (3:e div F16). Flygningarna varade 15 respektive 13 minuter.
Detta är ju två ovanligt korta flygpass. Kan det möjligtvis röra sig om uppvisningspass?
1985-10-24 (ytterliggare en månad senare) genomförde 35475 ett flygpass tillhörande myndighetskod 660 31 (1:a div F10). Detta är det SISTA FLYGPASS som är registrerat på 35475. Alltså skedde detta pass i F10:s regi.
Detta borde röra sig om leveransflygning till F10. Detta eftersom de två tidigare flygpassen bara varade 15 resp 13 minuter - på en kvart kommer man nog inte från F16 till F10.
MEN det kan också vara så att leveransflygning till F10 påbörjades i och med flygpasset 1985-09-02, men att flygplanet tvingades landa på annan flottilj/flygplats innan det hade nått fram till F10. Och att flygningen mot F10 forsatte 1985-09-25. Detta kan i så fall innebära att flygplanet hann flyga ett flygpass, det 1985-10-24, på F10 (fysiskt). Om så är fallet kan markpersonalen hunnit F10-märka det inför denna flygning.
Närmare än så har jag inte kommit just nu. Men jag ska försöka "gräva" vidare.
Vad tror ni?
Kom gärna med kommentarer!
Eller komplettera med uppgifter om ni har några!