Hej.
Vi har ju sett lite om FC:s "Egna" plan i slutet av 40-talet.
Det visar sig att även CVA, CVM och CVV tidvis hade Egna plan.
ca 5/1947 överlämnas en SK15B från F4 till CVV.
Någon månad dessförinnan hade även till både CVA och CVM överlämnats vardera en SK15B från F8.
CVA:s SK15B "försvinner" okt-nov 1948.
CVV:s SK15B "försvinner" ca mars 1949.
CVM:s SK15B "försvinner" ca sept. 1949.
Sommaren 1949 Återkommer till CFA en SK15A
Det är Enda ggn. som CFA nämns, senare finns nämnda SK15A hos CVA.
Ett foto finns väl på CFA målning?
Under 1950 har CVA kvar denna SK15A, men längre ser jag inte nu.
Jag "kallar" ovannämnda SK15B o A EGNAför att dessa är upptagna "på uppbörd" hos respektive verkstad.
Detta i kontrast till att verkstäderna sammtidigt hade en stor mängd av olika plan för översyn , reperation, modifiering eller prov.
EX: juli 1949
CVA 16st.
CVM 33st.
CVV 79 st.
Frågan:
Vet någon serienr. på nämnda 3 SK15B samt SK15A:an som dök upp senare?
Samt varför CFA endast nämns en gg. för att till synes "uppgå" i CVA.
Bengt
CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: CVAs Sk 15A 5034, senare SE-BPB
CFAs Sk 15A var den sista Klemm 35an i flygvapnet - Fv-nr 5034. Såldes till en L Rosenqvist i Karlstad i december 1950 och blev året efter registrerad SE-BPB.Bengt Ekbladh skrev: Sommaren 1949 Återkommer till CFA en SK15A
Det är Enda ggn. som CFA nämns, senare finns nämnda SK15A hos CVA.
Ett foto finns väl på CFA målning?
Under 1950 har CVA kvar denna SK15A, men längre ser jag inte nu.
Jag "kallar" ovannämnda SK15B o A EGNAför att dessa är upptagna "på uppbörd" hos respektive verkstad.
Detta i kontrast till att verkstäderna sammtidigt hade en stor mängd av olika plan för översyn , reperation, modifiering eller prov.
Frågan:
Vet någon serienr. på nämnda 3 SK15B samt SK15A:an som dök upp senare?
Re: CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?
Någon med info om de 3 SK15B som nämnts?
Bengt
Bengt
Re: CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?
Jag vet inget om SK 15B men jag hittade de här länkarna om Klemm 35D:
http://lae.blogg.se/2009/september/klem ... akn-1.html
http://lae.blogg.se/2009/september/klem ... akn-2.html
http://lae.blogg.se/2009/september/klem ... akn-1.html
http://lae.blogg.se/2009/september/klem ... akn-2.html
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?
Ja, du Bengt, hur många Sk 15B fanns det? Jo totalt fem levererades (Fv-nr 5070-5074), varav en havererade 1943 (5073). I februari 1948 säljs en, Fv-nr 5072, den blev SE-BGK.Bengt Ekbladh skrev:Någon med info om de 3 SK15B som nämnts?
Bengt
Kvar är alltså (försäljningsdatum inom parentes) -
5070 -> SE-BPN (490125) från F 4
5072 -> (SE-BPR) (491020) från CVM. "Civilisering" ej fullföljd, fpl ej reg.
5074 -> SE-BPD (490104)