Enligt mina sagesmän/ kvinnor, är bilderna fotade i Grundtjärn-Junsele på isen någon gång under 40- talet. N 63gr 32 min E 17 gr 19 min. De som var barn under 40-talet berättar i dag att byns män/ pappor gick vakt under krigsåren. De berättar också att de hörde flygplan flyga förbi Grundtjärn regelbundet. Min undran är hur hamnade "kärran" här,nödlandning alt uppdrag.
Mvh
Alf
Bildfråga- flygplantyp
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bildfråga- flygplantyp
Mvh
Alf
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
- Ort: Stockholm
Re: Bildfråga- flygplantyp
Det är en Saab B-17 på bilden, vet ej resten.
Re: Bildfråga- flygplantyp
Ser ut som at dem ställt hinkar under motorn för att fånga upp olja etc. Vad som än hände så skulle den stanna där ett tag.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Bildfråga- flygplantyp
om hinkarna är för olja så har man troligen tappat av den för att ta in den i värmen under natten ,
det gjordes vad jag förstått varje gång ett plan skulle stå ute vintertid ,
dåtidens olja blev i kyla som sirap ! och gjorde det omöjligt starta en flygmotor vid stark kyla ,
fanns även ett specialformat kapell att hänga över motorn och under det så ställde man en kamin eller en hink glödande kol ,
detsamma lär ha gällt även med bilmotorer under kriget då det var riktiga vargavintrar
det gjordes vad jag förstått varje gång ett plan skulle stå ute vintertid ,
dåtidens olja blev i kyla som sirap ! och gjorde det omöjligt starta en flygmotor vid stark kyla ,
fanns även ett specialformat kapell att hänga över motorn och under det så ställde man en kamin eller en hink glödande kol ,
detsamma lär ha gällt även med bilmotorer under kriget då det var riktiga vargavintrar
Re: Bildfråga- flygplantyp
Sirap är fel ord. Asfalt är korrekt. Frusen olja kunde i vissa fall förstöra en motor.Klas Andersson skrev: dåtidens olja blev i kyla som sirap !