Ett 60-årsminne
Postat: 12 nov 2017, 10:57
I veckan som gick, den 7 november, var det 60 år sedan ett MiG-15 från Polen landade på en åker vid Veddige i Halland. Radio Halland uppmärksammade händelsen ett antal gånger under dagen.
Här länkar till radioinslagen:
Om själva nödlandningen: http://t.sr.se/2zqgDye
Intervju med Lars-Erik Larsson, som undersökte viss utrustning i Malmslätt: http://t.sr.se/2hQfGWl Inslaget kommer efter 46.30 minuter och varar i 10 minuter.
När man lyssnar på intervjuer i första inslaget, så skall man komma ihåg att molnbasen var ca 200 meter och det var alltså ren tur att piloten kom ur moln med ett landningsbart åkerfält nästan rakt fram. Han hade inte mycket att välja på.
Lars-Erik Larsson har i sin bok ”Flyginstrument på Malmen 1919-1999” på sidorna 107 – 111 skrivit om hur han fick uppdrag att undersöka gyroreflexsiktet i flygplanet. Lars-Erik Larsson har vänligen låtit en digital upplaga av boken finnas tillgänglig för SFF medlemmar på SFF hemsida. Gå in på http://www.flyghistoria.org/images/Imag ... rument.pdf
I detta forum finns en tidigare tråd om händelsen: http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 8ef#p15084
Här länkar till radioinslagen:
Om själva nödlandningen: http://t.sr.se/2zqgDye
Intervju med Lars-Erik Larsson, som undersökte viss utrustning i Malmslätt: http://t.sr.se/2hQfGWl Inslaget kommer efter 46.30 minuter och varar i 10 minuter.
När man lyssnar på intervjuer i första inslaget, så skall man komma ihåg att molnbasen var ca 200 meter och det var alltså ren tur att piloten kom ur moln med ett landningsbart åkerfält nästan rakt fram. Han hade inte mycket att välja på.
Lars-Erik Larsson har i sin bok ”Flyginstrument på Malmen 1919-1999” på sidorna 107 – 111 skrivit om hur han fick uppdrag att undersöka gyroreflexsiktet i flygplanet. Lars-Erik Larsson har vänligen låtit en digital upplaga av boken finnas tillgänglig för SFF medlemmar på SFF hemsida. Gå in på http://www.flyghistoria.org/images/Imag ... rument.pdf
I detta forum finns en tidigare tråd om händelsen: http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 8ef#p15084