Lufthansa Ju 52 på Bromma 1936

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Bäcklund

Lufthansa Ju 52 på Bromma 1936

Inlägg av Björn Bäcklund »

Man blir alltid förvirrrad när det gäller Junkers. Det var så mycket variation mellan planen men nu är det Lufthansas Ju 52or som var på invigningen av Bromma flygplats 1936 som ger mig problem.
Den ena var D-AMIP med namnet "Fritz Erb" målat med stora bokstäver på kroppssidorna. Det andra planet var D-ABAL och den verkar inte vara namnad, istället verkar den ha en triangel bakom det svarta i nosen. Först var jag inte säker på om det var så eller om det var en skugga på bilden. Jag har senare sett en bild av andra sidan av planet och denna triangel fanns även där. Den påminner om Junkers logotyp men jag tycker att den är för stor för att vara målat på planet. Jag har inte sett nosen på D-AMIP så jag vet inte om triangeln fanns på den också. Har någon sett tydliga bilder på dessa plan och kan förklara vad det är. Är det verkligen Junkersloggan eller kan det vara så att uppgiften om att det är ett Lufthansaplan är felaktig och det istället är en logotyp för ett annat tyskt flygbolag?

Jag har ibland sett uppgifter på att det var D-ADAL "Karl Almenröder" som var här men detta stämmer inte. Bilder visar att det var D-ABAL som är ett väldigt anonymt plan när man söker efter det.

Björn Bäcklund
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Lufthansa Ju 52 på Bromma 1936

Inlägg av Lars Sundin »

Jag undrade ett tag om "triangeln" kunde vara ett Lufthansa-emblem (den stiliserade tranan) men jag har inga bevis annat än denna modell http://www.herpa.de/collect/(S(iacvlz45 ... =1&thumb=1 men det kan ju vara ett "påhitt". Bilden i Sanz Brommabok längst ned på sidan 32 visar ju "en klar triangel". Tycker jag.

Att det var D-AMIP och D-ABAL som var på Bromma framgår av Sanz bok om man kikar noga. Försvann D-ABAL "diskret" österut 1938 (Deruluft)?

Här en klart retuscherad bild av D-AMIP. Fler bilder av 30-talets Ju 52, en del retuscherade redan på 30-talet, andra senare för att vara PK, finns på http://gerhards-markenseite.de/ju52/ju52.html men jag har inte i någon bild sett den speciella märkning D-ABAL verkar ha haft.

Lars S, som kikat i bokhyllan och på webben
Användarens profilbild
Lennart A

Re: Lufthansa Ju 52 på Bromma 1936

Inlägg av Lennart A »

Här har du svaret:

D-ABAL var inget Lufthansaplan utan tillhörde JFM och utan att ha tittat på någon bild så gissar jag att det är Junkers firmamärke du sett. Detta plan blev senare levererat till Sydafrika.

Lennart A
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"