Hej,
Jobbar f n som flygkapten på Emirates Airlines i Dubai, och har nöjet att få flyga Boeing 777 av alla 6 modellerna.
Vi på Flight Deck är från ca 90 länder runt jordens yta och man lär känna många nya och spännande kolleger.
En dag kommer en kollega från Australien fram till mig och ställer följande fråga:
- Du Torkel som är från Sverige måste känna till eller kunna hjälpa mig att få reda på mer detaljer om en Svensk Flygplans motor tillverkare från tiden runt första världskriget som tillverkade en motor som heter Le Rhone i modellerna 80 eller 100 Bhp?
Brad - som min kollega heter - håller på att restaurera ett flygplan från den tiden.
Då jag själv inte har någon kunskap i detta ämne, skulle jag villja få hjälp av någon kunnig i ämnet.
Om någon vet skulle jag kunna knyta ihop den/er av er som vet med Brad.
Vänligen i så fall skriv till : torkel@adamomail.se
Hälsningar och tacksam för alla svar.
Torkel Danielsson
Sökes någon som kan något om detta
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Sökes någon som kan något om detta
Jag är ingen expert på detta själv, men om din kollega Brad håller på och renoverar ett flygplan med en Le Rhône motor så kan han nog ha glädje av ett samtal med Mikael Carlson. Han har byggt sin Fokker Dr.1 runt en original 9-cyl 110hp Le Rhône.
Han finns i Skåne när han inte turnerar runt med sina flygplan och han kan kontaktas här: http://www.aerodrome.se/
Han finns i Skåne när han inte turnerar runt med sina flygplan och han kan kontaktas här: http://www.aerodrome.se/
Mvh
/Björn Hellenius
/Björn Hellenius
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
- Ort: Glumslöv
Re: Sökes någon som kan något om detta
Björn hann före men ja, Mikael är vår (kanske även världens) främste när det gäller flyg före 1920. Inte nog med att han vet en salig massa, han har massor av hands on experience också.
AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik, AETA, i Landskrona licenstillverkade ett stort antal franska motorer under åren kring första världskriget. Såväl Gnôme som Le Rhone i olika utföranden.
http://en.wikipedia.org/wiki/AB_Thulinverken
AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik, AETA, i Landskrona licenstillverkade ett stort antal franska motorer under åren kring första världskriget. Såväl Gnôme som Le Rhone i olika utföranden.
http://en.wikipedia.org/wiki/AB_Thulinverken
Per Börjeson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Sökes någon som kan något om detta
Här är litet allmänbildande/kul att läsa (tyvärr på svenska) och att titta på samt en film om bl a motortillverkningen hos Thulinverken i Landskrona. (Detta är mot slutet av filmen. Först visas Farman-plan vid Cederströms/Södertelge Verkstäders flygskola i Tvetaberg vid Södertälje.)
Motorn Thulin A var en Le Rhône-kopia; jag minns inte om Thulin hade licens eller inte men jag vill minnas att det handlade om kopiering samt mycket jobb med att finna de rätta metallegeringarna.
http://www.dhub.org/object/213311
http://spartacus.forbrf.lth.se/combustion-center/nb.htm
http://www.artiklar.z-bok.se/Thulin.html
http://www.landskronakultur.se/flyghistoria/index.html
http://svtplay.se/popup/minispelare/v/1 ... v,,1370240
Jag upptäcker nu att jag har i pdf-form denna bok, http://www.bokborsen.se/Enoch+Thulin-bo ... 71_1_0.htm , som jag måste ha hittat på webben någongång.
Lars S
Motorn Thulin A var en Le Rhône-kopia; jag minns inte om Thulin hade licens eller inte men jag vill minnas att det handlade om kopiering samt mycket jobb med att finna de rätta metallegeringarna.
http://www.dhub.org/object/213311
http://spartacus.forbrf.lth.se/combustion-center/nb.htm
http://www.artiklar.z-bok.se/Thulin.html
http://www.landskronakultur.se/flyghistoria/index.html
http://svtplay.se/popup/minispelare/v/1 ... v,,1370240
Jag upptäcker nu att jag har i pdf-form denna bok, http://www.bokborsen.se/Enoch+Thulin-bo ... 71_1_0.htm , som jag måste ha hittat på webben någongång.
Lars S
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Sökes någon som kan något om detta
Litet extraläsning för intresserade:
På http://www.homebuiltairplanes.com/forum ... r-1-a.html kan vi se Mikael Carlson flyga sin Fokker Dreidecker på Kungsängen i juni i år. Notera vad som händer ca 48 sekunder in i filmen (som också påpekas i ett inlägg). "Loss of control", planet tar kommandot, skulle jag nog säga. (Denna film finns även på Mikael C:s egen sajt som det länkats till i ett tidigare inlägg.)
Man kan även se hur några amerikaner startar en roterande motor. Jag har inte lyssnat på vad kommentatorn säger men det kan vara tänkvärt. Notera att man tar det försiktigt när man först drar runt motorn.
http://www.oldrhinebeck.org/technical_corner_001.htm ger en ganska positiv skildring av den roterande motorns egenskaper. Notera att de inte alla var så svår-trottlade som de första Gnome. Den animerade bilden av hur motorns komponenter rör sig är fascinerande och tänkvärd.
Lars S
På http://www.homebuiltairplanes.com/forum ... r-1-a.html kan vi se Mikael Carlson flyga sin Fokker Dreidecker på Kungsängen i juni i år. Notera vad som händer ca 48 sekunder in i filmen (som också påpekas i ett inlägg). "Loss of control", planet tar kommandot, skulle jag nog säga. (Denna film finns även på Mikael C:s egen sajt som det länkats till i ett tidigare inlägg.)
Man kan även se hur några amerikaner startar en roterande motor. Jag har inte lyssnat på vad kommentatorn säger men det kan vara tänkvärt. Notera att man tar det försiktigt när man först drar runt motorn.
http://www.oldrhinebeck.org/technical_corner_001.htm ger en ganska positiv skildring av den roterande motorns egenskaper. Notera att de inte alla var så svår-trottlade som de första Gnome. Den animerade bilden av hur motorns komponenter rör sig är fascinerande och tänkvärd.
Lars S