Intressant läsning! Säkert kommer han att uppmärksammas av SFF i samband med de många 100-årsjubileer som är aktuella de närmaste åren.
I samband med att jag putsade på SFF Kronologi hade jag anledning studera historien kring arméns två första plan, varav ett var en Breguet B 1 med en Canton-Unné-motor, och studera den synnerligen gedigna Flyghistorisk Revy 32 om detta plan och dess restaurering. Jag fick dock ej med hans namn i Kronologin. B 1 med dess Canton-Unné motor finns nu på FV-museet, se
http://www.avrosys.nu/aircraft/Flygkomp/02_B1.htm.
FR 32 visar även motorns konstruktion samt beskriver Georg Unnés liv, baserat på vad Gunnar Samuelsson skrivit (i boken "Flygandets teknologi"; det kan ju även finnas någon separat artikel). Unné blev efter verksamhet inom fransk elektroteknisk industri anställd hos Salmson, som under VK1 blev en ledande flygmotortillverkare. Efter Emile Salmsons död 1917 fick Unné överta ledningen av hela företaget. Han förblev hela livet svensk medborgare. Han är begravd på Pére Lachaise-kyrkogården i Paris.
Namnet Georg Unné (då mest i formen Canton-Unne) skymtar ofta på webben när det gäller hans/Salmsons motorer. Hans speciella vevstaksmekanism finns presenterad på
http://www.enginehistory.org/featured_e ... SalmsonZ-9. Han insåg som många andra att detta med en huvudvevstake inte var helt bra. Som det lätt resignerat sägs i bildtexten:
While there have been many attempts to replace the master/articulated connecting rod scheme, none seem to have been worth the effort, although people continue to try.
I FR 32 finns en fin "röntgen-teckning" av Nic Kowarsky av den patenterade vevstaksmekanismen.
Tillägg: Litet mer om Unnés framgångsrika motorkoncept finns
här. (Ett exempel på Googles omdiskuterade projekt att publicera "all världens böcker" på webben till alla bildningstörstandes glädje.)
Lars S