5002
Sk 15A
Typ: Klemm Kl35D
Tillverkad av Klemm Leichtflugzeugbau GmbH, Böblingen
c/n: 1798
Tillverkningsår: 1940
1940-09-19 Till F5 Kod F5-202, F5-132, F5-149
1940-10-11 Godkänd
1945-09-08 Överförd till F1, kod F1-
1946-04-16 Haveri på marken på F16.
Påkörd av J26 26003.
Ff och pass skadades lätt.
1946-06-03 Kasserad pga totalhaveri.
Edit: Korrigerat plats för haveriet 1946-04-16
5002 Sk 15A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3394
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
5002 Sk 15A
Senast redigerad av Lars Larsson den 10 jul 2020, 15:35, redigerad totalt 2 gånger.
Re: 5002 Sk 15A
5002 Sk 15A
…
Om haveriet 1946-04-16 vid F 16/F 20 fältet.
Koll med J 26, 26003.
Under utkörning till start för återflygning till F 1, körde ff rakt fram under mindre svängar för att kontrollera sikten framåt. Dock observerade inte ff en landande rote typ J 26, utan kolliderade nos mot nos med rotechefen i den landande roten, varvid bägge fpl totalhavererade (även J 26, 26003). Besättningen i fpl 5002, ff och pass, ådrog sig smärre blessyrer, medan ff i fpl 26003 skadade sig i ansiktet. Då fpl 5002 ej var försett med radio, kunde inte heller TL varna för den landande roten.
Orsaken till haveriet var att ff i fpl 5002 trott att trafikvarvet var fritt, varför han körde ut till start över fältets mitt, samtidigt som J 26-roten befann sig i trafikvarvet. Flera olyckliga omständigheter, där ff i den landande roten ej heller observerade fpl 5002, samt det faktum att TL felbedömt fpl inbördes läge och ej varnade den landande roten, bidrog till att olyckan inträffade. Ff i fpl 5002 ådömdes av krigsrätt 2 dagars arrest utan bevakning för tjänstefel.
se även:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 37&t=10578
Platsen för haveriet var....ja var det F1 eller F16
Ja bara att titta i J 26 Mustang /Leif Hellström sid 215
...Svar F16!
…
Om haveriet 1946-04-16 vid F 16/F 20 fältet.
Koll med J 26, 26003.
Under utkörning till start för återflygning till F 1, körde ff rakt fram under mindre svängar för att kontrollera sikten framåt. Dock observerade inte ff en landande rote typ J 26, utan kolliderade nos mot nos med rotechefen i den landande roten, varvid bägge fpl totalhavererade (även J 26, 26003). Besättningen i fpl 5002, ff och pass, ådrog sig smärre blessyrer, medan ff i fpl 26003 skadade sig i ansiktet. Då fpl 5002 ej var försett med radio, kunde inte heller TL varna för den landande roten.
Orsaken till haveriet var att ff i fpl 5002 trott att trafikvarvet var fritt, varför han körde ut till start över fältets mitt, samtidigt som J 26-roten befann sig i trafikvarvet. Flera olyckliga omständigheter, där ff i den landande roten ej heller observerade fpl 5002, samt det faktum att TL felbedömt fpl inbördes läge och ej varnade den landande roten, bidrog till att olyckan inträffade. Ff i fpl 5002 ådömdes av krigsrätt 2 dagars arrest utan bevakning för tjänstefel.
se även:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 37&t=10578
Platsen för haveriet var....ja var det F1 eller F16
Ja bara att titta i J 26 Mustang /Leif Hellström sid 215
...Svar F16!