Bröderna Wright
Postat: 22 sep 2009, 21:07
Bröderna Wright – hur de bedrev utvecklingsarbetet och provflygningarna
Teknisk avhandling. Commander Klas Ohman, US NAVY.
En av mina största upplevelser som amatörflyghistoriker var när jag i november 2002 av en otrolig slump blev bekant via internet med den svenskättade Top Gun Klas ”Santa” Ohman, Lieutenant Commander US NAVY. Han var då baserad ombord på USS Kitty Hawk, FA-18 Super Hornet pilot och rankad som årets främste stridspilot inom Pacific Fleet. Klas var också test pilot och hade enrollerats som provflygare vid The Wright Brothers Aeroplane Company i projektet ”Return To Kitty Hawk”. Man byggde kopior av bröderna Wright’s Glider och Flyer. The Flyer skulle flyga senast vid 100-årsjubileet den 17 december 2003 till minne av bröderna Wrights första flygning 1903.
Jag hade glädjen att i någon mån få medverka vid jubileet genom att publicera i Svensk Flyghistorisk Tidskrift intervjuer med Klas om byggandet av kopiorna och provflygningarna (SFT 3/2003 och 6/2003). Under del av tiden för vår fortlöpande kontakt var Klas insatt i kriget i södra Irak. Det kändes overkligt att kunna sitta hemma i min lugna vrå och chatta med Klas ombord på hangarfartyget i Persiska Viken och så plötsligt höra: ”Well now Len, I must break, time for another trip!”
Sedermera skrev Klas en avhandling om bröderna Wright’s framgångsrika pionjärarbete: How they flew modern flight test of pioneering Wright aircraft. Han försvarade den vid The University of Tennessee, Knoxville i augusti 2004. Den renderade honom ’Master of Science with a major in Aviation Systems’. Är du intresserad kan du ta del av hans avhandling (eBook free on line access) via länken:
http://www.worldcat.org/oclc/56698252&r ... ef_results
Än mera glädje hade jag i maj 2004 när Klas med sin far och en faster kom till Sverige och Åhus för att hälsa på mig! Jag hade också berett en resa för deras visit i Gysinge i Gästrikland där vi hade spårat släktens (Öhman) rötter till en smältmästare vid bruket i slutet av 1600-talet.
Klas Ohman avancerade till Commander och Squadron Leader och är numera aktiv vid Test Center U.S. Navy Patuxent River Naval Air Station, ML. inom automatiska landningssystem för hangarfartyg.
Bild: Rinkaby flygfält 11 maj 2004. Klas ”Santa” Ohman får av mig ett ”Letter of Appreciation” från Ulf Edlund, Svensk Flyghistorisk Förening.
Lennart Westergård
Åhus
Teknisk avhandling. Commander Klas Ohman, US NAVY.
En av mina största upplevelser som amatörflyghistoriker var när jag i november 2002 av en otrolig slump blev bekant via internet med den svenskättade Top Gun Klas ”Santa” Ohman, Lieutenant Commander US NAVY. Han var då baserad ombord på USS Kitty Hawk, FA-18 Super Hornet pilot och rankad som årets främste stridspilot inom Pacific Fleet. Klas var också test pilot och hade enrollerats som provflygare vid The Wright Brothers Aeroplane Company i projektet ”Return To Kitty Hawk”. Man byggde kopior av bröderna Wright’s Glider och Flyer. The Flyer skulle flyga senast vid 100-årsjubileet den 17 december 2003 till minne av bröderna Wrights första flygning 1903.
Jag hade glädjen att i någon mån få medverka vid jubileet genom att publicera i Svensk Flyghistorisk Tidskrift intervjuer med Klas om byggandet av kopiorna och provflygningarna (SFT 3/2003 och 6/2003). Under del av tiden för vår fortlöpande kontakt var Klas insatt i kriget i södra Irak. Det kändes overkligt att kunna sitta hemma i min lugna vrå och chatta med Klas ombord på hangarfartyget i Persiska Viken och så plötsligt höra: ”Well now Len, I must break, time for another trip!”
Sedermera skrev Klas en avhandling om bröderna Wright’s framgångsrika pionjärarbete: How they flew modern flight test of pioneering Wright aircraft. Han försvarade den vid The University of Tennessee, Knoxville i augusti 2004. Den renderade honom ’Master of Science with a major in Aviation Systems’. Är du intresserad kan du ta del av hans avhandling (eBook free on line access) via länken:
http://www.worldcat.org/oclc/56698252&r ... ef_results
Än mera glädje hade jag i maj 2004 när Klas med sin far och en faster kom till Sverige och Åhus för att hälsa på mig! Jag hade också berett en resa för deras visit i Gysinge i Gästrikland där vi hade spårat släktens (Öhman) rötter till en smältmästare vid bruket i slutet av 1600-talet.
Klas Ohman avancerade till Commander och Squadron Leader och är numera aktiv vid Test Center U.S. Navy Patuxent River Naval Air Station, ML. inom automatiska landningssystem för hangarfartyg.
Bild: Rinkaby flygfält 11 maj 2004. Klas ”Santa” Ohman får av mig ett ”Letter of Appreciation” från Ulf Edlund, Svensk Flyghistorisk Förening.
Lennart Westergård
Åhus