Sida 1 av 1
Flygplanstöld vid Saab fältet
Postat: 23 feb 2008, 21:34
av Bengt Ekbladh
Flygplanstölden vid Saab fältet
Bakgrund:
Natten till torsdagen den 23:e sept. 1948 kl 2,00 stjäls ett civilt fpl. ur Linköpings flygklubbs hanger.inne på Saab fältet.
Vakterna vid Saab fältet hinner inte ingripa innan man i ”kålmörkret”startar o flyger iväg.!
Ca 1 km från fältet sker haveriet!
Det man finner är lite blodspår (dna?)
Man söker bland flygkunniga vid Saab samt även på F3
Fråga:
Vilket plan ?
Och fick man fast ”förövaren?
Bengt
Postat: 23 feb 2008, 22:02
av Lars Sundin
Enligt "Ett år i luften" 1949 var det en Piper Cub som stals. Den kolliderar i mörkret med en ledningsstolpe i närheten av fältet. Föraren "är som uppslukad av jorden" står det.
Vilka källor har du som underlag för alla frågor (där ju ofta svaren finns i de vanligaste flyghistoriska publikationerna)? Dagstidningar som Gefle Dagblad?
Lars S
Postat: 24 feb 2008, 21:29
av Lennart Berns
Bara för att testa detta nya forum kan berättas att händelsen finns omnämnd i Linköpings Flygklubbs jubileumsbok Mot vidare horisonter - Allmänflyg under 50 år i Linköpings Flygklubb 1933-1983. Ibland dyker den läsvärda boken upp i antikvariska sammanhang (ISBN 91-7260-8234). Flygplanstjuven var en f d klubbmedlem som genomfört två lektioner om tillsammans 55 minuter varefter han uppenbarligen ansåg sig fullärd.
Postat: 24 feb 2008, 21:52
av Bengt Ekbladh
Hej!
Vore kul med ett reg.nr SE-
på Cuben
Bengt
Stulen Piper Cub
Postat: 25 feb 2008, 19:35
av Lars Larsson
Hej!
Enligt Flyghistorisk Revy 30 så havererade SE-ATR vid SAAB-fältet 48-09-23. Den avregistrerades sedan 48-10-23. Kan det vara den ?
/Lars L
Ännu en flygning
Postat: 26 feb 2008, 17:31
av Bengt Ekbladh
Hej!
Tack för reg.
I sept 1949 blir 20-årig verkstadsarbetaren NN (utelämnas!) dömd att böta 5222:-kr.
Nu var ju inte detta ”lån” 1:a ggn
Nej : även på midsommarnatten 1949 har NN framfört ett flygplan utan certifikat och även haft en medpassagerare.
Man måste nödlanda några mil söder om Linköping , men kan åter starta och återkommer till SAAB-fältet
Tack för ert engagemang!
Bengt