804/3804, P 4 / S 14

I tjänst 1938-1961
Antal i Flygvapnet: 2 st S 14, 6 st S 14A och 18 st S 14B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

804/3804, P 4 / S 14

Inlägg av Lars Larsson »

804/3804
P 4/S 14
Typ: Fiesler Fi.156C-1 Storch
Tillverkad av Fieseler Flugzeugbau, Kassel
c/n: 636
Tillverkningsår: 1938

1938-06-21 Leveransflugen till Bromma.Till F3.
1938-07-08 Godkänd
1940 Typbeteckning ändrad till S 14 och fv-nummer ändrat till 3804.Kod F3-4, F3-24
? Överförd till F11, kod F11-
1950-07-12 Haveri vid Södra Sandby,Öland.
Kollision med stenmur vid start.
Ff löjtnant Harald V.A.Liljeqvist omkom, fs löjtnant K-E.Fernander skadades.
1950-10-23 Kasserad pga totalhaveri.

Gångtid:
Bengt Ekbladh

Re: 804/3804, P 4 / S 14

Inlägg av Bengt Ekbladh »

804/3804 P 4/S 14
...
""1950-07-12 Haveri vid Södra Sandby,Öland.
Kollision med stenmur vid start.
Ff löjtnant Harald V.A.Liljeqvist omkom, fs löjtnant K-E.Fernander skadades.""
...
eld uppstod...3804 hade då 1246 tim och motorn nr. 4464147....441 tim.

Angående omkomne Ff löjtnant Harald V.A.Liljeqvist
2 dager före, Ff löjtnant Harald V A Lilljeqvist (FFSU) räddade sig med fallskärm.1950-07-10
se...
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 65d#p37188

Har för mig att efter Lilljeqvists haveri 1950-07-10 skulle han hämtas upp...?
Skriv svar

Återgå till "S 14, Fieseler Fi 156C Storch"