Artikel för J29 freak i AEROPLANE
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Artikel för J29 freak i AEROPLANE
Hej !
I Oktober nummret av den Engelska tidskriften AEROPLANE (finns på pressbyrån) eller på www.aeroplanemonthly.com , så är det en 17 sidor !! lång artikel om SAAB J29 Flygande Tunnan !!
Den är skriven av Jan Forsgren och innehåller vad jag kan se en hel del som var nytt iallafall för mig ,även mycket bilder ,
Enda minuset är väl möjligen att den lista som finns över bevarade plan är hopplöst inaktuell och felaktig , så det hjälpte tydligen inte att "vi" här på Forumet förra året hjälpte författaren snickra ihop en hyfsad aktuell lista ! kan ju möjligen bero på att det är en Engelsk tidning förändringar och att hänga med i tiden är väl inte Engelsmäns starka sida !
På framsidan och i artikeln finns en fin illustration av gul-M från F9, nr 29621 ,ritad av en Juanita Franzi ,som tydligen bor i Australien ?
Har ingen susning om hur och varför !!!
men denna Brud har av alla över 600st , 29or !! valt att rita just det plan som numera står i mitt garage!!
Mvh Klas
I Oktober nummret av den Engelska tidskriften AEROPLANE (finns på pressbyrån) eller på www.aeroplanemonthly.com , så är det en 17 sidor !! lång artikel om SAAB J29 Flygande Tunnan !!
Den är skriven av Jan Forsgren och innehåller vad jag kan se en hel del som var nytt iallafall för mig ,även mycket bilder ,
Enda minuset är väl möjligen att den lista som finns över bevarade plan är hopplöst inaktuell och felaktig , så det hjälpte tydligen inte att "vi" här på Forumet förra året hjälpte författaren snickra ihop en hyfsad aktuell lista ! kan ju möjligen bero på att det är en Engelsk tidning förändringar och att hänga med i tiden är väl inte Engelsmäns starka sida !
På framsidan och i artikeln finns en fin illustration av gul-M från F9, nr 29621 ,ritad av en Juanita Franzi ,som tydligen bor i Australien ?
Har ingen susning om hur och varför !!!
men denna Brud har av alla över 600st , 29or !! valt att rita just det plan som numera står i mitt garage!!
Mvh Klas
- Henrik Bergman
Re: Artikel för J29 freak i AEROPLANE
Hej Klas!
Jag håller med dig.
Det var en intressant läsning.
Kul att det var just din 29:a som blev illustrerad. Den fanns ju inte med på listan över bevarade 29:or...eller?
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Jag håller med dig.
Det var en intressant läsning.
Kul att det var just din 29:a som blev illustrerad. Den fanns ju inte med på listan över bevarade 29:or...eller?
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Nu kan även jag räkna in mig i skaran av läsare.
Klas 29:a levde ju ett liv i det fördolda i många år så det var nog inte så många som kände till den. Det är väl ungefär enda förklaringen som kan tänkas finnas till att den inte är listad.
Beträffande Juanita Franzi så kan man ju få fram några olika e-mail adreserr om man googlar på namnet. Klas kan väl kanske behöva ett original att hänga på väggen i garaget ?
Klas 29:a levde ju ett liv i det fördolda i många år så det var nog inte så många som kände till den. Det är väl ungefär enda förklaringen som kan tänkas finnas till att den inte är listad.
Beträffande Juanita Franzi så kan man ju få fram några olika e-mail adreserr om man googlar på namnet. Klas kan väl kanske behöva ett original att hänga på väggen i garaget ?
-
En av tidigare "delägarna" av 621 har sänt förfrågan till Juanita ! så vi får se om det blir nåt svar !
listan saknar flera plan bla 624 som ju står på Gotland , men som sagt ,författaren fick av flera av oss uppdatering efter hans fråga i Augusti 2008
listan saknar flera plan bla 624 som ju står på Gotland , men som sagt ,författaren fick av flera av oss uppdatering efter hans fråga i Augusti 2008
- Lars Sundin
Jag måste gratulera Jan Forsgren till ett antal proffsiga artiklar om "vår" J 29 i The Aeroplane, oktobernumret. Språket löper fint, man känner ju igen bilderna och historien själv (även om Kongo-historien innehåller mycket nytt för mig) men det är skoj att se 29:an presenterad precis som om det var en utländsk typ. Så att säga. Tänk att man kan få allt så rätt och riktigt trots att författare och redaktör sitter så långt ifrån varandra. Naturligtvis finns några småfel, men jag vet hur lätt sådana retsamheter lurar sig in i en text.
Än en gång grattis!
Lars S
Än en gång grattis!
Lars S
-
Klas Andersson skrev:En av tidigare "delägarna" av 621 har sänt förfrågan till Juanita ! så vi får se om det blir nåt svar !
...annars kan jag vidarbefordra en önskan, Juanita och jag är medlemmar i ett annat Forum...
Tommy
-
Gärna det !
vore även väldigt intressant veta hur det kom sig att hon illustrerade just det planet !!
vad jag vet så finns det bara ett foto, på just 621
vore även väldigt intressant veta hur det kom sig att hon illustrerade just det planet !!
vad jag vet så finns det bara ett foto, på just 621
-
Hej!
Tackar för berömmet. Aeroplane kommer även att publicera liknande artiklar om Lansen och Draken, även de skrivna av undertecknad.
I nästa nummer av Aeroplane (november) finns f ö en artikel om de Flygande Fästningar som konverterades av Saab till trafikflygplan. Efter att åter ha kollat den förteckning jag skickade in måste jag med skammens rodnad erkänna att vare sig Fv 29621 eller 29624 finns med. Bättring och trippelkoll utlovas!
Rörande Juanita Franzl, så kan jag vidarebefordra kontakt.
M V H
Jan Forsgren
Tackar för berömmet. Aeroplane kommer även att publicera liknande artiklar om Lansen och Draken, även de skrivna av undertecknad.
I nästa nummer av Aeroplane (november) finns f ö en artikel om de Flygande Fästningar som konverterades av Saab till trafikflygplan. Efter att åter ha kollat den förteckning jag skickade in måste jag med skammens rodnad erkänna att vare sig Fv 29621 eller 29624 finns med. Bättring och trippelkoll utlovas!
Rörande Juanita Franzl, så kan jag vidarebefordra kontakt.
M V H
Jan Forsgren
-
Ska man vare gnällig så saknades även en av FV-museums Tunnor, 29575 som numera står hos oss i Ängelholm. Men eftersom sagda kärra syns på en bild i artikeln istället så betraktar vi det som förlåtet ;)
Per Börjeson
-
Den här länken visar bevarade tunnor i Österike ,tror den stämmer dåligt med listan i Tidningen ,men har inte orkat kolla !
http://www.gotech.at/saab_j29f_tunnan.htm
Karvarande frågan från Forumet i Augusti 08 var ju var 29970 finns ?
i tidningen står den fortfarande som utlånad till F21 ! vilket jag hävdar är fel !
men var finns den ? Skrot ?
http://www.gotech.at/saab_j29f_tunnan.htm
Karvarande frågan från Forumet i Augusti 08 var ju var 29970 finns ?
i tidningen står den fortfarande som utlånad till F21 ! vilket jag hävdar är fel !
men var finns den ? Skrot ?