60 år sedan-civila fält som Svarteborg, Näsinge, Bromma m fl
Postat: 29 sep 2009, 10:17
I årsboken "Ett år i luften" för 1949 finns enkla kartor över landets civila fält (fältområdet inritat i den topografiska kartan, den i svart-vitt och där höjder åskådliggjordes med skuggningsteknik) samt en listning av civila och icke-hemliga militära fält med vissa uppgifter. Se http://larssundin.ownit.nu/Ett_Ar_i_Luf ... ygfalt.jpg
I årgång 1950 har Yngve Norrvi lämnat uppgifter om de civila fälten, baserat på uppgifter från Luftfartsstyrelsen och KSAK, och aktuella för ganska precis 60 år sedan, hösten 1949. Jag har fotograferat av två sidor i den 8-sidiga sammanställningen där Svarteborg och Näsinge beskrivs. På köpet kommer då upplysningar om några andra fält med. Se http://larssundin.ownit.nu/Flygfalt.jpg (1680 pixel, bör vara läsbar).
Väcker minnen. Hur telefonnummer angavs (före hela landets automatisering), namn på ansvariga personer, hur fältbeskaffenheten beskrevs, den sällsynta radion (notera frekvenserna). Tydligen gjordes prov med ILS och då kom Skå-Edeby till användning (akta kabeln i gräset!) Härlig platsangivelse för Skarpnäck: 7 km SW Slussen... Den är förresten fel upptäcker jag nu, sydost skall det ju vara!
Lars S, som från tidigt modellflygande minns denna skylt
I årgång 1950 har Yngve Norrvi lämnat uppgifter om de civila fälten, baserat på uppgifter från Luftfartsstyrelsen och KSAK, och aktuella för ganska precis 60 år sedan, hösten 1949. Jag har fotograferat av två sidor i den 8-sidiga sammanställningen där Svarteborg och Näsinge beskrivs. På köpet kommer då upplysningar om några andra fält med. Se http://larssundin.ownit.nu/Flygfalt.jpg (1680 pixel, bör vara läsbar).
Väcker minnen. Hur telefonnummer angavs (före hela landets automatisering), namn på ansvariga personer, hur fältbeskaffenheten beskrevs, den sällsynta radion (notera frekvenserna). Tydligen gjordes prov med ILS och då kom Skå-Edeby till användning (akta kabeln i gräset!) Härlig platsangivelse för Skarpnäck: 7 km SW Slussen... Den är förresten fel upptäcker jag nu, sydost skall det ju vara!
Lars S, som från tidigt modellflygande minns denna skylt