Sully - soon back in the saddle
Postat: 01 okt 2009, 01:53
I Washington Post meddelas att kapten Chesley "Sully" Sullenberger snart är tillbaka i cockpit efter sedvanlig rehabilitering och simulatorträning inklusive "uppkörning" inför en reguljär pilot från US Air's flygträningsavdelning. Sully ska flyga både reguljära flighter och ingå i flygbolagets särskilda flygsäkerhetsavdelning och arbeta med säkerhetsfrågor. Även flygstyrman Jeffrey Skiles ska återgå i flygoperativ tjänst inom kort. Så det verkar sluta dubbelt lyckligt för de båda piloterna i den dramatiska nödlandningen i januari på Hudsonfloden, det som kommit att kallas "the Miracle on the Hudson".
Men frågan är hur de båda hjältarna från denna spektakulära glidflygning och lyckade buklandning på Hudsonfloden egentligen känner sig inombords? Kort sagt är det möjligt att ha genomlevt en sådan här spektakulär händelse utan posttraumatiska reaktioner? Jag förutsätter att man gjort psykologiska test med både Sully och Skiles - men hur säker kan man vara på att dessa båda piloter är fit for fight? Vi vet ju att pilot Stefan Rasmussen på Gottröra-planet aldrig kom tillbaka i flygtjänst medan andrepiloten Ulf Cedermark väl rätt snart satt bakom spakarna igen och flyger väl fortfarande.
Finns det några vederhäftiga studier på hur människor reagerar efter sådana här olyckor och finns det framför allt några bra tester som gör att man inte skickar upp piloter igen i aktiv flygtjänst för att dessa sedan bara kommer att "frysa" och få en blackout i en eventuell nödsituation? Kan man alltså både för piloternas egen skull och passagernas säkerhet vara säker på att det inte kommer posttraumatiska flashbacks i efterhand? Eller gäller regeln att så snabbt som möjligt komma upp i sadeln igen efter en avkastning av hästen också i den kommersiella flygvärlden?
Men frågan är hur de båda hjältarna från denna spektakulära glidflygning och lyckade buklandning på Hudsonfloden egentligen känner sig inombords? Kort sagt är det möjligt att ha genomlevt en sådan här spektakulär händelse utan posttraumatiska reaktioner? Jag förutsätter att man gjort psykologiska test med både Sully och Skiles - men hur säker kan man vara på att dessa båda piloter är fit for fight? Vi vet ju att pilot Stefan Rasmussen på Gottröra-planet aldrig kom tillbaka i flygtjänst medan andrepiloten Ulf Cedermark väl rätt snart satt bakom spakarna igen och flyger väl fortfarande.
Finns det några vederhäftiga studier på hur människor reagerar efter sådana här olyckor och finns det framför allt några bra tester som gör att man inte skickar upp piloter igen i aktiv flygtjänst för att dessa sedan bara kommer att "frysa" och få en blackout i en eventuell nödsituation? Kan man alltså både för piloternas egen skull och passagernas säkerhet vara säker på att det inte kommer posttraumatiska flashbacks i efterhand? Eller gäller regeln att så snabbt som möjligt komma upp i sadeln igen efter en avkastning av hästen också i den kommersiella flygvärlden?