Sida 1 av 1

34100, J 34

Postat: 16 jan 2018, 19:04
av Bengt Ekbladh
34100, J 34
Hawker Hunter F Mk 50
Cn B279
Godkänd 1957-04-29
Lev. 1957-04-11 F8-bT
... ((Vid F16 1958-03-17--03-22))..Undrar vilka prov som där pågick...någon som vet?
1960 F8-vH
1960-05-01 F8-gU
1961-10-11-F9-gK

Thav..1963-03-26 vid vid Gunntorp söder om Skepplanda kyrka...Älvängen nämns oxså

Ffl Per G.Ekström (FFSU) räddar sig.
Orsak sägs vara motorstopp, kompressorhaveri
planet kass 1963-11-20
34100 hade då 401 flygtimmar.

Re: 34100, J 34

Postat: 31 jan 2019, 22:12
av Bengt Ekbladh
34100, J 34

Totalhaveri..1963-03-26 vid vid Gunntorp söder om Skepplanda kyrka...Älvängen nämns oxså....
..
Plats som nämns....Älvängen, Gunntorp, S Skepplanda k:a

Om haveriet..
Efter start från F 9 med en 3-grupp märkte ff en plötslig retardation och ljudsensation. Varvtalet minskade snabbt, ff meddelade motorstopp och steg till 3.000 m höjd. Varvtalet hade då sjunkit till noll och höjd- och skevservo föll ur. Vid höjd 2.000 m sköt ff (1.ffl PG E) (FFSU) ut sig och undkom med lätta ryggskador.
Haveriorsak: Kompressorhaveri. En "skruv av engelsk flygstandard" (FOD) har av okänd anledning kommit in i motorn. Det kan ha skett vid starten, eller den kan ha tappats i luftintaget, när fpl stått på marken. Skrivelse sändes till samtliga förbandschefer ang användandet av skyddslock för luftintagen när motorn inte är i gång.

Vad kom man fram till?