Ahrenbergs-Cub'ar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Ahrenbergs-Cub'ar

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Ahrenbergs-Cub'ar - Hur många var de? Och hur många finns kvar?

Tilltaget av Albin Ahrenberg att inköpa ett stort antal Piper L-4 från amerikanska surpluslager och sedan sälja dem för 5 850 kr/st ("fly away") satte vingar på Sverige efter krigsslutet. Det finns säkert minnen och bilder ute i stugorna - detta är tråden att "snacka" Ahrenbergs-Cub.

Hur vet man att det är frågan om en Ahrenbergs-Cub då? I princip kan man säga att det rör sig om de Piper Cub som registrerades mellan SE-ASO och -AWP.

Nedan: Den första "ahrenbergaren", SE-ATE, visas på Bromma våren 1946.

Bild
Håkan Olsson

Re: Ahrenbergs-Cub'ar

Inlägg av Håkan Olsson »

Ett par funderingar:
Var alla Ahrenbergscubarna silverdopade från början eller såldes de med andar färger också?
Var de omdukade eller hade man lutat av dem och silverdopat originalduken ?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

I de allra flesta fallen verkar omdukning ha förekommit - åtminstone kroppen. Jag tänker på att man täckte över de bakre glasen. Men det finns exempel på att så inte skedde ... till exempel på SE-ATE här ovan.

Om man läser i FR "Flyget på Bulltofta 1919-1972" så står det på s.73:

Renoveringen av Ahrenbergs Cub-flygplan gjordes hos Skåneflyg på Bulltofta. Där demonterades vinge och stjärtparti, all duk togs bort, varefter man inspekterade stålrörsskelettet....Då planen fått ny duk och blivit målade, var de attraktiva för hugade spekulanter.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Inlägg av Christer Sidelöv »

Håkan Olsson skrev:......eller hade man lutat av dem och silverdopat originalduken ?
Kan man ens göra så utan att skada duken?

(Urspårningsvarning: Av närmare 1 400 timmar flygtid i Cub har jag haft nöjet att flyga flera hundra timmar i Lill-Cub med 180 hk motor! Jävlar vad den stiger! Alla dessutom ensitsiga med enbart framsits. Men det är ju som dom säger en annan historia!)
Håkan Olsson

Inlägg av Håkan Olsson »

Christer Sidelöv skrev:
Håkan Olsson skrev:......eller hade man lutat av dem och silverdopat originalduken ?
Kan man ens göra så utan att skada duken?
Jag har aldrig sett att någon gjort det men man har ju hört rykten, mer än så ligger inte bakom min fråga. Jag tror inte heller att det går att göra det.

Det låter ju definitivt som om du flugit Hyper-Cub, den saken är säker. :-)
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Ahrenbergs-Cubbarnas betydelse har först långt i efterhand stått klar för mig. Som flygintresserad stockholmsgrabb som började läsa "vuxentidningar" och böcker ca 1947-48 såsom Flyg, Teknik för Alla, Teknikens värld m m och så småningom Ett år i luften och Looping, så var det Auster som gällde. Det hade väl med företaget Ostermans att göra som annonserade och i övrigt gjorde PR för sina Auster (och Seabee) man sålde. Nu blev väl Auster ändå en ganska kortlivad/sällsynt fågel.

Jag tror att det var ont om Cubbar på stockholmshimlen även om jag minns ABA:s blåmålade Cubbar vid ett besök på Brommas åskådarterrass. Minns på himlen säkert Seabee, DC-3 och andra trafikkärror, gulmålade målbogseringskärror. Dragon Rapide. Samt flygvapnets Vampires och Sk 16 förstås. Annars störs minnet av allt senare läsande.

För drygt 5 år sedan vid en Daisy-visning nämnde en av mekarna att han börjat sin bana med att duka om Cubbar hos Ahrenberg. Historiens vingslag... Han drog också en historia om Essinge Ångtvätt men det ligger utanför ämnet...

Det tidiga efterkrigs-privatflyget är också en historia om import- och valutarestriktioner, bensinransoneringar m m. Många arbetssökande "silvervingar". En optimism fanns i det jag läste, oftast väl med Yngve Norrvi som författare.

En historia att skriva.

Tillägg: I ÖSFK på Vängsö fanns länge en Cub, SE-ATP. För att citera "En gnutta flax": ...Cuben, som hade registreringen SE-ATP, skulle bli en av klubbens verkliga arbetshästar. Den skulle komma att genomgå åtskilliga grundöversyner, motorbyten och ommålningar under sina 21 år i ÖSFK, och då den såldes 1967 sörjdes den djupt av många.

Jag undrar om inte planet fanns kvar på Vängsö även senare för jag tror inte den flygning jag syftar på i undertecknandet skedde med SE-AIC, en verkligt gammal Cub, som senare fanns på Vängsö och ägdes av två ÖSFK-medlemmar.

Jag minns en central kvinna i klubben som efter familjeliv och barnafödande och vad därtill följer skulle förnya sitt certifikat. Hon tyckte det var enklare att navigera med Cubben än med Cherokeen, man såg ju marken/landskapet så mycket bättre.

Lars S, som åkt SE-ATP två gånger. "Som en Bergfalke" sa´ Sven Å när jag fick ta spaken någon minut. Jo visst.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

En bild på hur en "Ahrenbergare" kan se ut i våra dagar.

Bild

Om man tittar lite närmre så ser man att cubgula SE-AWL har en ruta längst bak av mindre modell. Rutan fick denna utformning i slutet av 50-talet då SE-AWL blev "Kålle Viking"...
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Detta dokument hittades av Paul R. Compton när han rev i ett arkiv.

Bild

Som komplettering kan sägas att i en notis i Flyg 7/1946 nämns följande:

Ahrenbergsflyg har redan börjat få sin Piper Cub av typ L-4. Den 21/3 kom fem stycken till Malmö och dagen därpå fjorton samt 23/5 ytterligare sju. Återstoden skulle komma i satser om 10 till 20 stycken och när detta läses är kanske alla hundra redan här.

Misstänker att 23/5 ska vara 23/3 eller 25/3, då tidningen Flyg kom ut varannan torsdag...
Användarens profilbild
Olle Ekwall

Försvunnen Cub

Inlägg av Olle Ekwall »

I min släckt finns det en historia om att en släkting var delägare i en Cub och att den maskinen försvann över Ålands hav, med andra delägaren ombord, utan att ha blivit återfunnen.

Kan detta ha varit en Ahrenbergs-Cub? Går det i så fall att lista ut vilken det var? Vem kan delägaren ha varit?

Ägarskapet skall ha börjat i mitten av 40-talet och maskinen skall ha försvunnit i början av 50-talet.

Historien saknar detaljer så det kan ha varit någon annan maskintyp. Maskinen skall eventuellt även använts på flottörer.

Maskinen bör ha varit stationerat i trakterna Jönköping - Eksjö.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: Klemm försvunnen över Östersjön

Olle,

Kan det rört om en Klemm Kl 35? Det kan vara en sådan nämligen, med reg. SE-BGZ. Flygplanet, Sk 15 nr 5022, köptes av Yngve Hermansen i Jönköping och civilregistrerades 480729. Sedan citeras Benny Karlsson i ett 30 år gammalt Flyghistorisk månadsblad:
Fpl försvann under flygning Jönköping - Stockholm 48-12-02. Ff Arne Idéhn start fr Jkpg, tappade trol orient pga dåligt väder m dimma. Fpl sågs över Saltsjöbaden, sedan syd Dalarö. F 2 radar tappade kontakt m fpl 5 km syd Dalarö. Trol forts fpl ut över Östersjön. Inga spår spår återfunna. Fpl avreg 49-12-14.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Fredric Lagerquist skrev:Detta dokument hittades av Paul R. Compton när han rev i ett arkiv.

Bild

Som komplettering kan sägas att i en notis i Flyg 7/1946 nämns följande:

Ahrenbergsflyg har redan börjat få sin Piper Cub av typ L-4. Den 21/3 kom fem stycken till Malmö och dagen därpå fjorton samt 23/5 ytterligare sju. Återstoden skulle komma i satser om 10 till 20 stycken och när detta läses är kanske alla hundra redan här.

Misstänker att 23/5 ska vara 23/3 eller 25/3, då tidningen Flyg kom ut varannan torsdag...
De L-4 som anges i dokumentet ovan blev...

44-79669 -> SE-ATE (se översta inlägget!)
44-79597 -> SE-ASY
44-79785 -> SE-ASO
44-79632 -> SE-ASP
44-79711 -> SE-AST
43-30420 -> SE-ASX
43-30495 ej spårad, antagligen skrotad.
43-30417 -> SE-ASU
44-79698 -> SE-ASS
44-79788 -> SE-ASZ
44-80175 -> SE-ATF
44-79747 -> SE-ATG
44-80389 -> SE-AUH
44-80274 ej spårad, antagligen skrotad.
43-29952 -> SE-ATL
43-891 -> SE-ATM
43-29195 -> SE-ASR

Fick ett mail från Stefan Sandberg som sett denna forumtråden:
Jag hade en diskution med Polhstrand från Eskilstuna där han berättade att han hjälpt Ahrenbergsflyg att göra iordning cubbar på Lindarängen som jag uppfattade det. Som betalning skulle han fått en cub i slutet på sommaren.

Cubben i Kågeröd har den klassiska låssas J-3 rutan. Den saknar den svetsade rutramen. Skillnaden mellan en J-3 och L-4 ses enklast på luggarna för invägning på longerongen som sitter under fönstret på vänster sida.

Färgen går att tvätta bort med aceton. Sedan är det bara att måla ny dope.
Jan H Vold

Inlägg av Jan H Vold »

Hei !

Et lite tillegg til FL's liste:

Jeg har 44-80274 som SE-ATK > LN-TVN - LN-registrert 26.08.64, og totalhavarert 18.03.68.

mvh Jan
Användarens profilbild
Olle Ekwall

Försvunnen Cub

Inlägg av Olle Ekwall »

Tack Fredric för ditt förslag.

Färdvägen stämmer väl bra, men tiden för ägarskapet och haveriet tycker jag inte stämmer tillräckligt väl. Färdmålet skulle ha varit Finland.

Mvh Olle
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Jan H Vold skrev:Hei !

Et lite tillegg til FL's liste:

Jeg har 44-80274 som SE-ATK > LN-TVN - LN-registrert 26.08.64, og totalhavarert 18.03.68.

mvh Jan

Tackar Jan! En glugg i listan fixad :-)

Rörande den sista gluggen i listan, 43-30495 - kan den vara SE-AUW (43-30395)?

44-79669 -> SE-ATE (se översta inlägget!)
44-79597 -> SE-ASY
44-79785 -> SE-ASO
44-79632 -> SE-ASP
44-79711 -> SE-AST
43-30420 -> SE-ASX
43-30495 -> SE-AUW?
43-30417 -> SE-ASU
44-79698 -> SE-ASS
44-79788 -> SE-ASZ
44-80175 -> SE-ATF
44-79747 -> SE-ATG
44-80389 -> SE-AUH
44-80274 -> SE-ATK
43-29952 -> SE-ATL
43-891 -> SE-ATM
43-29195 -> SE-ASR
Olle Ekwall skrev:Tack Fredric för ditt förslag.

Färdvägen stämmer väl bra, men tiden för ägarskapet och haveriet tycker jag inte stämmer tillräckligt väl. Färdmålet skulle ha varit Finland.

Mvh Olle
Ett annat försvunnet flygplan över Ålandshav under 50-talet är A-Safiren SE-AZI - se
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1238
Pär Petersson

Inlägg av Pär Petersson »

Hej
SE-ATE är en av fars gamla puderkärror från slutet av femtiotalet på Engströms växtskydd i Eslöv.
Nu mera renoverad till perfekt skick och målad i Engströms färger med logga och allting.
Kolla på youtube.com och sök på lillcub.
pp
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

SE-AUF,

har för mig att även detta är en Ahrenbergs cub, men jag kan ha fel:

http://www.eaa.se/index.php?option=com_ ... Itemid=104

Ägare Gunilla Örn, Alingsås, så vitt jag vet.
/Fredrik Andersson
Pär Petersson

Om jag inte är helt ute och cyklar så är även se-auf en gammal Engströmscub.
pp
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Bild

Visst är SE-AUF en "ahrenbergare" :-)

Från Lars E Lundins A-register:

SE-AUF Piper J3C-65 Cub 12387 1944

Fd 44-80091 (USAAF L-4J-PI) importerat av A Ahrenberg
R 46-12-11 Västerdalarnas Flygklubb, Dala-Järna
H 49-01-30 Västerdalälvens is, sliter sig i storm och förstörs ?
67-03-09 B L Lundgren, Nacka
I 68-10-23 AB Flygsam, Bromma
69-06-27 B Stomberg, Hudiksvall
71-06-11 O Svensson, Luleå & M Rullander, Boden
71-09-17 Arvidsjaur Flygklubb, Arvidsjaur
72-10-05 Katrineholms Flygklubb, Katrineholm
77-03-30 G F Öhrn, Alingsås
Bt 93-02-04 G F Öhrn, Alingsås (EAA 887)
Lu 93-09-30 Luftvärdigt 98-05-15

Bild
Ålleberg 85-08-25
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Senaste numret av SFT för återigen ahrenbergaren upp på tapeten. Sven Stridsberg har gjort en mycket bra research rörande Piper Cub, men en mening i artikeln Cub fyller 75 och 80 år - eller katten som blev en nalle får mig att haja till. Den lyder:

Totalt försåg Ahrenberg det svenska privatflyget med 35 Cub-flygplan, vilket kom att kallas Ahrenbergs-Cub.

Siffran 35 är för liten. Snarare saknas cirka 35% av det verkliga utfallet - snarare är det frågan om 53, minst. Vi räknar igenom -

SE-ASO/P/R/S/T/U/X/Y/Z (9 st)

SE-ATE/F/G/H/K/L/M/N/O/P/R/T/U/W/X/Y/Z (17 st)

SE-AUA/C/D/E/F/G/H/I/K/L/M/S/T/U/W/X/Y/Z (18 st)

SE-AWD/E/F/G/H/K/L/M/N (9 st)

SE-BCB är jag osäker på - kan vara en Ahrenbergare den också. SE-AWP sattes ihop av kvaddade SE-ASY och -AWD 1949.

Följande är inte Ahrenbergs-Cub'ar, dvs importerade via annan kanal vid ungrefär samma tidpunkt:

SE-AWW/Z
SE-AYZ
SE-BCT/U/W
SE-BFD/E/F/K//L
SE-BNI
Olsson

Inlägg av Olsson »

Hej
Här är lite mer uppgifter på SE-AUF.
Ser. n:r 12387 och ramnummer 12215. Mottagen av USAAF i Lock Haven 44.07.29 och får Mil.n:r 44-80091. Fraktas till Newark 44.08.02 och går från USA 44.08.16. Inskriven hos 8 Air Force i England 44.08.19 och tas emot och besiktigas 44.09.10. Flyttas under hösten till 9 Air Force och 44.11.30 från 9 Air Force till Army Ground Service. Under 1945 till 30 Infanteri Division ( cod 44-J ). Avskriven från Army Ground Forces 45.09.07 och från 9 Air Force till okänd 46.06.26. Den okände är Albin Ahrenberg som provflyger maskinen 46.07.08. Resterande historia finns i Flyghistorisk Revy Civilregister. Detta är en typisk historia för de c:a 90 L4:or som hamnade i Sverige. Det som är roligt med 44-80091 är att det är troligtvis den L4 som det finns mest med bilder på sedan kriget. Detta p.g.a. att det fanns en intresserad fotograf i den grupp som opererade 44-80091. Den flögs mest av Major Jack Blohm. Uppgifter av den här typen finns på nästan alla som kom till Sverige.
/Bertil
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Mer rörande SE-AUF - det var faktiskt det första planet som landade på Siljansnäs:

On March 19, 1959 the first plane landed, a Piper J3C-65 or so called Ahrenbergs-Cub (SE-AUF) coming from Dala-Järna with Leksand pilot Oscar Prosell. This aircraft still is in flying condition and owned and maintained by Gunilla Öhrn from Alingsås.
Jörgen

Inlägg av Jörgen »

Olsson skrev:Detta är en typisk historia för de c:a 90 L4:or som hamnade i Sverige. Det som är roligt med 44-80091 är att det är troligtvis den L4 som det finns mest med bilder på sedan kriget. Detta p.g.a. att det fanns en intresserad fotograf i den grupp som opererade 44-80091. Den flögs mest av Major Jack Blohm. Uppgifter av den här typen finns på nästan alla som kom till Sverige.
/Bertil
Hej,
jag håller med om att de oficiella uppgifterna ur "Individual Aircraft Registration Card" finns tillgängliga, men de detaljer du beskriver ovan är tyvärr ovanliga. Jag har hört talas om ett par bildarkiv i USA som det skulle vara intressant att besöka, det borde finnas betydande antal fotografier på L-4:or "in action". Problemet är att hitta dem...

Som nuvarande ägare till "SE-AWL" uppskattar jag Fredric's fina bild i inlägget ovan som såvitt jag vet är tagen i Eksjö när salige Hans-Uno Bengtsson flugit dit på besök för 5-10 år sedan.

Just (L-)4 fun/ Jörgen
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Några Ahrenbergs-Cubar avbildade vid förra årets fly in på Eslöv-fältet

Bild

Bild

Bild

Bild
Pär Petersson

Tänk att både ATL och ATE var stationerade på Eslövsfältet
när jag var där i början av sextiotalet, då far var flygchef på Engströms.
Pär Petersson

Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"