34046 J 34
Postat: 15 feb 2018, 23:53
34046 J 34
c/n B225
Lev 1956-10-04 F8-gC
Godkänd 1956-10-20
Till F18 1960-05-03 som 18-gD
Totalhaveri 1961-11-01 vid Landsort ((609 ggt)
Ffl 2 Bert V.Holmgren (GFSU) omkom vid kollision med vattnet under stridsövning
N.Gotska sandön
Hawker in Sweden säger::
Plats ::Östersjön, 8 distansminuternN Kopparstenarna.
Under övning i formell luftstrid (undanmanöver) med en rote J 34 ur 3/F18 med start kl.13,28
kom rotetvåan under en halvroll in i moln. Roten befann sig vid detta tillfälle ute över Gotska sjön
och efter att 34046 försvunnit i moln har fpl. ej vidare iakttagits. Planet torde ha havererat
omkring 8 distansminuternN Kopparstenarna, varvid Bert V.Holmgren (GFSU) omkommit
.....
..34046 fortsatte brant nedåt och har troligen gått rakt ner i vattnet utan att föraren aktiverat
räddningssystemet.Varken fpl. eller förare har påträffats varför haveriorsaken inte med säkerhet
varit möjlig att fastställa
c/n B225
Lev 1956-10-04 F8-gC
Godkänd 1956-10-20
Till F18 1960-05-03 som 18-gD
Totalhaveri 1961-11-01 vid Landsort ((609 ggt)
Ffl 2 Bert V.Holmgren (GFSU) omkom vid kollision med vattnet under stridsövning
N.Gotska sandön
Hawker in Sweden säger::
Plats ::Östersjön, 8 distansminuternN Kopparstenarna.
Under övning i formell luftstrid (undanmanöver) med en rote J 34 ur 3/F18 med start kl.13,28
kom rotetvåan under en halvroll in i moln. Roten befann sig vid detta tillfälle ute över Gotska sjön
och efter att 34046 försvunnit i moln har fpl. ej vidare iakttagits. Planet torde ha havererat
omkring 8 distansminuternN Kopparstenarna, varvid Bert V.Holmgren (GFSU) omkommit
.....
..34046 fortsatte brant nedåt och har troligen gått rakt ner i vattnet utan att föraren aktiverat
räddningssystemet.Varken fpl. eller förare har påträffats varför haveriorsaken inte med säkerhet
varit möjlig att fastställa