HÖGA BULLERNIVÅER BEGRÄNSAR FLYGTIDEN FÖR HKP 14
Postat: 10 maj 2018, 18:17
HÖGA BULLERNIVÅER BEGRÄNSAR FLYGTIDEN FÖR HELIKOPTER 14
Helikopter 14 beställdes utan bullerreducering i bakre kabinen. Förra året, tio år
efter att Försvarsmaktens personal började flyga med helikoptern, belades den
med kraftiga flygbegränsningar för att skydda besättningarnas hörsel.
Läs mer på ::
https://www.officersforbundet.se/global ... 3_2018.pdf
Från sid 16....men det finns andra intressanta artiklar....kolla.
bla sid 21
https://www.officersforbundet.se/materi ... ngen-2018/
Läs även::
Helikopter 14 nära ett haveri i Norge 27 februari 2016
https://www.officersforbundet.se/global ... nr7_17.pdf
Bla:: Helikoptern kolliderade med isen när de flög på låg höjd, i nedsatt
sikt, över en frusen sjö. Landningsstället slog i isen och lämnade efter sig ett 20 meter långt och 50
centimeter djupt spår i snön.Ingen i besättningen skadades
men tillbudet var mycket allvarligt och med bara smärre förändringar hade det kunnat bli en allvarlig
olycka, enligt utredningen.
Haverikommissionen skriver i sin utredning att tillbudet berodde
på otillräcklig utbildning i kombination med uteblivna riskåtgärder.
Att ingen reagerat på riskerna som en följd av detta menar haverikommissionen
tyder på att det finns brister i rutinerna på central
nivå vad gäller övervakning och uppföljning av verksamheten med Helikopter 14.
Helikopter 14 beställdes utan bullerreducering i bakre kabinen. Förra året, tio år
efter att Försvarsmaktens personal började flyga med helikoptern, belades den
med kraftiga flygbegränsningar för att skydda besättningarnas hörsel.
Läs mer på ::
https://www.officersforbundet.se/global ... 3_2018.pdf
Från sid 16....men det finns andra intressanta artiklar....kolla.
bla sid 21
https://www.officersforbundet.se/materi ... ngen-2018/
Läs även::
Helikopter 14 nära ett haveri i Norge 27 februari 2016
https://www.officersforbundet.se/global ... nr7_17.pdf
Bla:: Helikoptern kolliderade med isen när de flög på låg höjd, i nedsatt
sikt, över en frusen sjö. Landningsstället slog i isen och lämnade efter sig ett 20 meter långt och 50
centimeter djupt spår i snön.Ingen i besättningen skadades
men tillbudet var mycket allvarligt och med bara smärre förändringar hade det kunnat bli en allvarlig
olycka, enligt utredningen.
Haverikommissionen skriver i sin utredning att tillbudet berodde
på otillräcklig utbildning i kombination med uteblivna riskåtgärder.
Att ingen reagerat på riskerna som en följd av detta menar haverikommissionen
tyder på att det finns brister i rutinerna på central
nivå vad gäller övervakning och uppföljning av verksamheten med Helikopter 14.