Sida 1 av 1

34041 J34

Postat: 26 maj 2018, 18:53
av Bengt Ekbladh
34041 J34
Hawker Hunter F Mk 50
C/n B220 built in 1956 vid Blackpool Squires Gate Factory i Dunsford.
Godkänd 1956-10-04
Lev F18 1956-09-28 som röd N

Totalhav. 1957-04-25 Rikstens gård,F18 (69 ggt)
Hopp i nöd och lust säger.ffl 1, fu Björn O.F.Axelsson hoppar.
Orsak, motorstopp vid landning,pumpskärning?

Så här skriver F10 medlemsblad nr 26
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... msidan.pdf

Den 25 april 1957 havererade 34*41, röd N. Det var motorstopp på finalen med
”allt ute”. Piloten försökte inte återstarta utan sköt ut sig och tog mark oskadd.
Det var ”mitt” flygplan som nu blivit ett vrak. Så fort övriga flygplan hade kuperat
frågade jag en av förarna ”vad vet du”. Han svarade motorstopp, jag såg bä-
rande skärm. Bärande skärm, de orden glömmer jag aldrig. Nu blev det äntligen
flygförbud.
Felet lokaliserades till skjutkompenseringssystemet och man konstaterade
att felet var kortslutning. Flygplanen modifierades, så var den felkällan ur
världen.

Läs mer om problem i början med J 34...
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... msidan.pdf


Hawker Hunter i Sverige har även en lång beskrivning om haveriet...(sid 119)

Detta var det10:e hav med Hunter i Sverige på 1 ÅR
Flygförbudet som kom hävdes 5/1957

34041 avförs/kasseras 1957-09-03

Re: 34041 J34

Postat: 31 jan 2019, 16:37
av Bengt Ekbladh
34041 J34

Totalhaveri 1957-04-25 Rikstens gård,F18

Haveriet inträffade under inflygning för landning efter ett övningspass. Vid sista insvängningen för landning på 220 m höjd med fart 320 km/h inträffade ett plötsligt motorstopp. Ff meddelade TL att han hade för avsikt att nödfälla huven och lämna fpl. Utskjutningen ägde rum på 180 m höjd vid fart 230 km/h och förlöpte normalt. Ff (1.ffl fu BOF A) (AFT) landade oskadad.
Haveriorsaken har varit kortslutning i skjutkompensersystemet. I landningsfasen har motorn gått på tomgång då kortslutningen inträffade. Det medförde att avtappningsventilerna till kompressorhuset öppnat och motorn stannat. Den låga höjden har inte medgivit några återstartningsförsök.
Detta var det 10:e haveriet (8 totalhaverier) med J 34 under ett år! I pressen spekulerades om fpl-typen var utsatt för någon form av sabotage! En expertgrupp skulle analysera ev gemensamma orsaker till de inträffade haverierna. Ordförandena från de 10 olika haverikommissionerna, specialister från KFF, F 8, F 18, CVV, CVM, Hawker Aircraft och Rolls-Royce skulle ingå. När flygförbudet hävdes i början av maj 1957 konstaterades att tre haverier orsakats av föroreningar och vatten i flygbränslet. I övrigt kunde inga gemensamma orsaker påvisas.