34041 J34
Postat: 26 maj 2018, 18:53
34041 J34
Hawker Hunter F Mk 50
C/n B220 built in 1956 vid Blackpool Squires Gate Factory i Dunsford.
Godkänd 1956-10-04
Lev F18 1956-09-28 som röd N
Totalhav. 1957-04-25 Rikstens gård,F18 (69 ggt)
Hopp i nöd och lust säger.ffl 1, fu Björn O.F.Axelsson hoppar.
Orsak, motorstopp vid landning,pumpskärning?
Så här skriver F10 medlemsblad nr 26
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... msidan.pdf
Den 25 april 1957 havererade 34*41, röd N. Det var motorstopp på finalen med
”allt ute”. Piloten försökte inte återstarta utan sköt ut sig och tog mark oskadd.
Det var ”mitt” flygplan som nu blivit ett vrak. Så fort övriga flygplan hade kuperat
frågade jag en av förarna ”vad vet du”. Han svarade motorstopp, jag såg bä-
rande skärm. Bärande skärm, de orden glömmer jag aldrig. Nu blev det äntligen
flygförbud. Felet lokaliserades till skjutkompenseringssystemet och man konstaterade
att felet var kortslutning. Flygplanen modifierades, så var den felkällan ur
världen.
Läs mer om problem i början med J 34...
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... msidan.pdf
Hawker Hunter i Sverige har även en lång beskrivning om haveriet...(sid 119)
Detta var det10:e hav med Hunter i Sverige på 1 ÅR
Flygförbudet som kom hävdes 5/1957
34041 avförs/kasseras 1957-09-03
Hawker Hunter F Mk 50
C/n B220 built in 1956 vid Blackpool Squires Gate Factory i Dunsford.
Godkänd 1956-10-04
Lev F18 1956-09-28 som röd N
Totalhav. 1957-04-25 Rikstens gård,F18 (69 ggt)
Hopp i nöd och lust säger.ffl 1, fu Björn O.F.Axelsson hoppar.
Orsak, motorstopp vid landning,pumpskärning?
Så här skriver F10 medlemsblad nr 26
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... msidan.pdf
Den 25 april 1957 havererade 34*41, röd N. Det var motorstopp på finalen med
”allt ute”. Piloten försökte inte återstarta utan sköt ut sig och tog mark oskadd.
Det var ”mitt” flygplan som nu blivit ett vrak. Så fort övriga flygplan hade kuperat
frågade jag en av förarna ”vad vet du”. Han svarade motorstopp, jag såg bä-
rande skärm. Bärande skärm, de orden glömmer jag aldrig. Nu blev det äntligen
flygförbud. Felet lokaliserades till skjutkompenseringssystemet och man konstaterade
att felet var kortslutning. Flygplanen modifierades, så var den felkällan ur
världen.
Läs mer om problem i början med J 34...
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... msidan.pdf
Hawker Hunter i Sverige har även en lång beskrivning om haveriet...(sid 119)
Detta var det10:e hav med Hunter i Sverige på 1 ÅR
Flygförbudet som kom hävdes 5/1957
34041 avförs/kasseras 1957-09-03