Sida 1 av 1
S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 18 okt 2009, 21:22
av Sven-Erik Jönsson
Jag har fått några frågor från en medlem i SFF.
S14B Fieseler “Storch” nr 3823 tillhörde F 3 Malmen. Den såldes till Ostermans Aero AB 1961. Sedan såldes den ganska snart därefter till Aero-Contact i Österrike där den fick registreringen OE-ADU. Därefter försvinner spåren. Vad hände med planet?
En annan fråga avser Argusmotorn motorn i Storchen. Enligt Svenska vingar ska det vara 270 hk och enligt en annan uppgift är den på 240 hk. Det är kanske så enkelt som det är baserat på olika varvtal. Tacksam för klarläggande.
Om det satt olika versioner av motorer i olika fpl, i så fall vilken motorstyrka gäller för 3823?
/Sven-Erik
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 19 okt 2009, 09:24
av Jan Holmqvist
Enl. Bedienungsanleitung Argus As 10C.
Startleistung 240 PS @ 2000 U/min
Notleistung 220 PS @ 1940 U/min
Reiseleistung 200 PS @ 1880 U/min
mvh, Janne
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 19 okt 2009, 10:12
av Sven-Erik Jönsson
Tack Janne för svar om motorstyrka.
En följdfråga: Hur startade man denna motor, var det med svänghjul, vev, eller elstart?
/Sven-Erik
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 22 okt 2009, 08:53
av Fredric Lagerquist
Sven-Erik Jönsson skrev:En följdfråga: Hur startade man denna motor, var det med svänghjul, vev, eller elstart?
Gissar på det senare:
http://www.youtube.com/watch?v=VDcB0pSUYOI
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 22 okt 2009, 09:14
av Jan Holmqvist
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 22 okt 2009, 11:42
av Erik Johansson
I do not want to dispute the various ways the engine of the Fieseler Storch could be started. Compressed air sounds a bit advanced to me and unpractical considering the type of operation the Storch was designed for. I will go along with the old hand crank but listen to this start sequence. Don’t you think there is a battery somewhere giving the power to the starter motor?
http://www.youtube.com/watch?v=LBdzHOeei8o
Says Erik who has cranked up a large number of cranky engines.
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 22 okt 2009, 12:42
av Jan Holmqvist
Här hittade jag en
checklista för Fieseler Storch.
"Anlasser, max 20 sek", elektrisk startmotor alltså.
Kan ju vara så att startförfarandet skiljer sig mellan olika flygplantyper med samma motor.
Den jag länkade till var en Arado 76.
mvh, Janne
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 22 okt 2009, 13:54
av Ingemar Strandberg
I flygvapnets beskrivning av S 14 står: "Motorn startas antingen med handdriven startapparat eller med startapparat typ Mall. Anslutning för startvev respektive startapparat typ Mall befinner sig på motorkåpans vänstra sida"
SIC
Ingemar
Re: S 14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 25 okt 2009, 18:35
av Fredric Lagerquist
I ÖFH Nachrichten 2/1984 står det
Die Flugzeuge mit der Serienummer 3812, 3819 und 3823 wurden im Jahre 1960 von der Firma Biaflug-Agrarflugdienst, Wien, angekauft.
Vidare rörande 3823/OE-ADU är följande uppspaltat ett par sidor senare
1960 Kontakt-Handels- u. Finanzierungsges.
1962 AERO-Contakt
1962 BIA-Flug
1963 gelöscht
Hur var det nu? Den S 14 som står på FVM är uppbyggd av ett par-tre stycken Storkar från Österrike....
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 26 okt 2009, 21:01
av Sven-Erik Jönsson
Tack Jan, Ingemar och Fredric för svar.
Kan det vara så att man under åren har modifierat från startvev till elstart?
Mvh
Sven-Erik
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 04 nov 2009, 23:49
av Hellenius
Ni är säkert bekanta med denna film, men jag lägger ändå in den. Filmen visar första flygningen med en nyrenoverad Stork i england, där även starten av motorn är filmad. Fantastiskt renoveringsarbete f.ö.
http://www.flyingmachinestv.co.uk/storchfirstflight.wmv
Re: S14B Fieseler “Storch” nr 3823
Postat: 26 nov 2009, 21:32
av thorjh
Senaste nytt om Fiesler Storch .
Jag gjorde min värnplikt inom norska flygvapnet. Året 1953 var jag inne på repövning på Værnes .
Där träffade jag min vän Gjermund Opsal som flög Vampire vid 337-skvadronen .
Samtidigt flög han för staben med olika mindre plan bl.a. Storch . Jag fick hänga med på olika turer .
Jag talade med honom idag och han kan försäkra om att Fiesler Storch hade startmotor . Startknappen satt uppe till vänster på instrumentbrädan . Våran Storch var i ursprungligt skick d.v.s. inga modifikationer .
Opsal flög senare inom SAS som kapten i alla år intill pensionen för tjugoett år sedan .
Han hade loggat sextitvå timmar på Fiesler Storch , kunde han berätta .
Bifogar . http://no.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_156
mvh
Thor
Helt OT
Postat: 28 nov 2009, 00:41
av Jan H Vold
Thor.
Du vet vel at Olav Bergersen har laget nye sider om Trondheim Flyklubb.
Med bl.a et fint galleri av gamle foto fra Lade mm.
Håper du har mere å bidra med.
(Barnesykdommer på siden ser nå ut til å ha blitt fixet)
http://www.trondheimflyklubb.no/
Jan