Sida 1 av 1

Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 11:20
av sommarsol
BORTTAGET!

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 11:59
av Lars Sundin
En underbar historia, Sture! Fint uppbyggd!

Som gammal realare kan även jag konstatera att jag har haft föga nytta av mina räkne-kunskaper men då mer glädje av mina språkkunskaper.

Tillägg: Jag kommer att tänka på följande vistext:

Nu har jag vandrat kring i staden i mitt gamla lekkvarter,
och jag har sett på miss-paraden, men jag finner aldrig mer
nå'n som ger så'n klang i strängen och åt sången resonans,
som den tös som fick refrängen i min ungdoms gröna dans.

Hon var Svartbäckens Rödaste Ros
i ett krus fyllt av ädlaste juice.
Hennes själ vit som snö,
fast mera kram, mera tö,
hon var Svartbäckens Rödaste Ros!

Det var stunder, ack, så ljuva varje ons- och lördagskväll,
när vi skaffade oss snuva där i hennes cykelställ.
Hon på ramen, jag på sitsen och vi pladdrade i kör
tills jag drog den sista vitsen, den gick in som härsket smör.


Varför? Tja säg det, ni flyghistoriker.

Lars S

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 13:53
av Sven-Erik Jönsson
Lars frågar vad "Ni flyghistoriker säger". Jag är bara amatör när det gäller flyghistoria, men svarar här ändå som ansvarig för forumet. Inlägget handlar väldigt lite om flyg, egentligen inget alls. Forumet är avsett för frågor om flyg, sedan välkomnar vi en och annan välskriven novell, som inte kräver svar, men då skall den huvudsakligen handla om flyg. Denna historia passar på en blogg och finns redan på Stures egen blogg.

/Sven-Erik

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 14:04
av sommarsol
Har jag en egen blogg? Det visste jag inte. Men då kör jag hellre där för att inte störa de rent flyghistoriska frågorna här.
Tack och adjö!
Sture Tingwall

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 14:10
av Lars Sundin
Bäste Sven-Erik!

"Svenskt flyg och dess män" hette ett praktverk 1940. I dag skulle det väl kvinnorna få vara med.

De av oss som kan litet om svensk flyghistoria vem vem hon var. Var snäll och visa oss, som kan flyghistoria och på ett lättsamt sätt strävar att sprida denna kunskap, hur än anekdotisk den må vara men som ändå står klar i minnet hos dem som är 70+, respekt, Sven-Erik!

Lasse S

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 14:15
av sommarsol
HEJ SVEN-ERIK!
Trots positiva omdömen från andra här på forumet, som slutar jag och ber Dig ta bort allt jag bidragit med. Så även de inlägg om Ö65, som någon annan stoppat in utan min medverkan och mitt godkännande. Liksom åtföljande kommentarer. Ta bort dem kan jag inte göra, men Du som moderator eller vad Du nu är bör väl klara det. Samtidigt skulle det vara välgörande, om Du ger en förklaring varför dessa uppskattade mina inlägg inte passar här. Nej, för resten, den förklaringen behöver jag inte. Men kanske de, som gillade dem!
Det var det!
Slut för nu! Och tack för alla positiva kommentarer från många!
Sture Tingwall

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 15:26
av Fredric Lagerquist
sommarsol skrev:Har jag en egen blogg? Det visste jag inte. Men då kör jag hellre där för att inte störa de rent flyghistoriska frågorna här.
Tack och adjö!
Sture Tingwall
Texten, den nu av författaren själv borttagna som inledde denna tråd, återfinns här: http://www.kafferasten.se/?p=45
Lars Sundin skrev:Bäste Sven-Erik!

"Svenskt flyg och dess män" hette ett praktverk 1940. I dag skulle det väl kvinnorna få vara med.

De av oss som kan litet om svensk flyghistoria vem vem hon var. Var snäll och visa oss, som kan flyghistoria och på ett lättsamt sätt strävar att sprida denna kunskap, hur än anekdotisk den må vara men som ändå står klar i minnet hos dem som är 70+, respekt, Sven-Erik!

Lasse S
Sven-Erik, knappast någon amatör inom gebitet flyghistoria, har påtalat grundtanken med forumet och att texten kanske slirade därvidlag. Hade jag gjort det (först) så hade det antagligen blivit ännu större "reaktioner"? Det var en markering som behövdes.

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 15:49
av sommarsol
Hej Gänget! Det är nu själva sjutton att man inte kan få bort sina krior, utan att de hittas här och där. Men vem har fått mitt tillstånd att låta dem dyka upp här igen? Med vilken rätt drar man in dom här igen mot min vilja? Där bör en vettig moderator göra vad han bör göra. Vad anser moderatorer och web-snubbar? Borde inte jag vara den, som avgör vad som bör göras med mina svamlerier? Eller vad säger exvis Fredrik Lagerquist eller vad han nu hette? Kom loss Ni andra också – vad tycks? "Hur startade man denna motor, var det med svänghjul, vev, eller elstart?" Skrev han S-E. Det är intressanta frågor för detta forum.
Over and out for ever!
Sture Tingwall

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 16:02
av Lars Sundin
Hej alla! Jag förstår inte riktigt de problem som webbmaster och moderatorer tycker sig se. Enligt min uppfattning är problemet snarare att folk som har något att berätta inte uppmuntras göra detta. Ja, till och med skräms bort. (Enligt den statistik som jag kan se krymper forumet.)

När en presumptiv skribent i en tråd ser ett utrop av en moderator som "orsaken att jag lämnar posten som moderator är helt enkelt Lars Sundin" (fiktivt namn) inser han nog att på detta forum skall man nog helst inte skriva något. För säkerhets skull. Det är ju svårt att veta vad moderatorn gillar och vad han ogillar. Mn blir nog inte bedömd sakligt? Nå, onödigt att ta risken.

Skall vi inte samla in pengar till en charmkurs för forumledningen?

Tillägg för att få det sagt någon gång: Det finns tyvärr några litet lätt onödigt ovänliga formuleringar på ingångssidorna till forumsidorna. Värre är väl kanske ändå att de intresserade ges intrycket att här frågas det och så får man i bästa fall ett svar. Medan ett forum ju är en plats där folk träffas och diskuterar. Pratar och argumenterar. Frågar och svarar. Ger och tar.



Lars S ;-)

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 16:36
av Lars Sundin
Sven-Erik Jönsson skrev:Lars frågar vad "Ni flyghistoriker säger". Jag är bara amatör när det gäller flyghistoria, men svarar här ändå som ansvarig för forumet. Inlägget handlar väldigt lite om flyg, egentligen inget alls. Forumet är avsett för frågor om flyg, sedan välkomnar vi en och annan välskriven novell, som inte kräver svar, men då skall den huvudsakligen handla om flyg. Denna historia passar på en blogg och finns redan på Stures egen blogg.

/Sven-Erik
Jag var ju - som vanligt - litet spänd innan jag sände iväg mitt inlägg. Mycket ångest är det och det är därför jag börjar tröttna efter 7 år eller vad det är, denna ständiga ängslan för påhopp tar på krafterna, och jag velade fram och tillbaka några gånger innan jag klickade iväg den slutliga texten.

Att Sven-Erik sedan var så snabb att racka ned på mitt inlägg visar att min ångest (nå, ängslan låter mindre allvarligt) var berättigad. På sätt och vis en tröst. För ett tigerhjärta.

Lars S

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 17:17
av sommarsol
Förlåt Gänget! Men envise jag måste komma med en motfråga:
"Hur startade man denna motor, var det med svänghjul, vev, eller elstart?" Så frågade S-E. Är det intressanta frågor på detta forum, som lär kallas sig Flyghistoriskt Forum. Ska vi börja räkna nitar på fenan nu också för att platsa här? Så kör hårt flyghistoriker, men gå inte på nitar!
Over and out for ever!
Sture Tingwall

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 19 okt 2009, 19:38
av Kenneth Johansson
Sture!

Slösa inte din talang på mentalt stelopererade flyghysteriker (Lasse Sundin är dock ett lysande undantag), utan publicera dig annorstädes, där vi som uppskattar dina skrönor kan få läsa dem. Här sysslar man huvudsakligen med hur flygplan varit målade och märkta och annat rent absurt kalenderbiteri. :D :D

Kenneth

Förr om Stures text- nu om inläggen på forumet

Postat: 19 okt 2009, 21:02
av Lennart A
Börjar inte detta likna den berömda sandlådan?

Finns det något som hindrar att vi kan finnas och trivas här allihop? Både gamla piloter, nitfantaster, plastmodellbyggare, simulatorflygare på dator, märkningsspecialister, kalenderbitare, tekniker, historieberättare och alla andra? Varför denna snarstuckenhet? Man MÅSTE ju inte läsa det man inte är intresserad av och har bara meddelandena vettiga rubriker så kan man väl välja vilka man öppnar, om man nu inte vill läsa allt. Jag tror att snarstuckenheten skrämmer bort folk mer än det fakturm att moderatorerna griper in då och då.

Däremot borde vi kunna vara överens om att Svenskt flyghistoriskt forum ska handla om just flyghistoria och inget annat, eller hur? Alla fora har moderatorer som petar in oss på spåret om vi förirrar oss för långt från ämnet. De behövs och vi bör nog rätta oss efter deras anvisningar - utan att ta illa upp. Olika uppfattningar i ett ämne kan vi ha och då blir det intressat debatt som leder framåt. Det gör kanske inte gliringar till dem som inte har samma inriktning på intresset som man själv har. Ett enda gemensamt forum för alla 6 000+ flyghistoriskt intresserade i Sverige - då måste man vara lite tolerant som deltagare, men vi måste också tåla att moderatorerna ingriper ibland.

Lennart A

Re: om inläggen på forumet

Postat: 19 okt 2009, 23:30
av Seve Ungermark
Lennart A skrev:Börjar inte detta likna den berömda sandlådan? - - -
Årets understatement. Och även om jag helt och fullt instämmer i Lennart A:s analys och förslag vill jag peka på att vi här (dessvärre) inte är 6000+ deltagare. Tvärtom ligger vi snarare på gränsen till den kritiska massa som behövs för ett självgående forum. Det gör att "enskildheter" syns för mycket, retar och skrämmer bort nya (och gamla) krafter. Synd på ett så bra verktyg.

Seve

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 20 okt 2009, 17:33
av sommarsol
Hej Gänget! Tänk så enkelt det hade varit om någon ansvarig sett till att svamlerier från mig och andra hade hamnat på ett ställe och s k faktisk flyghistoria på andra ställen, där man återfinner nitar och annat väsentligt, som lär höra till s k flyghistoria. Då hade ingen behövt haka upp sig på mina dumheter. Jag tror att Seve hade den idén och andra, men intet hände. Så fram för mera flyghistoria och mindre om historier om flyg eller …? Då behöver ingen ta illa upp eller söka flyganknytningar. (Detta var mitt sista inlägg här med en förhoppning att S-E eller någon annan med rejäl kunskap och handlingsförmåga lyfter bort allt mitt och det, som det fått efterföljder i form av kommentarer. Jag vill inte lämna efter mig några spår här. Man kan ju få för sig att jag har dåligt omdöme). Sture Tingwall.

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 21 okt 2009, 23:32
av Robert Westerberg
Ja jösses! Jag har surfat på nätet i snart 15 år, och jag är aktiv på flertalet forum. Med det sagt så måste jag nog påstå att värre gnäll än detta har jag aldrig varit med om. Åtminstone inte bland vuxna män.

Skulle ALDRIG falla mig in att lämna ett forum pga en annan persons åsikter om mig. Jag tillhör förmodligen en av de yngsta på detta forum. Men jag måste nog säga att jag nog är mer vuxen än dom flesta ändå.

Prove me wrong!

Robban

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 22 okt 2009, 07:20
av Kenneth Johansson
Robert!
Sture Tingwall har blivit avstängd från att deltaga i meningsutbytet på SFF Forum.
Men det kanske du inte kände till. En annan som blivit avstängd är forumets nestor
och livgivare, Lars Sundin. Är inte det något att "gnälla" över så inte vet jag.

Kenneth

Re: Da mi basia mille men med flyganknytning

Postat: 22 okt 2009, 07:38
av Fredric Lagerquist
Det stämmer att Tingwall inte är med på forumet längre och om man läser hans inlägg i denna tråden så kanske det inte är helt överrraskande.

Nu låser jag denna tråden då den inte (längre) handlar om flyghistoria. Diskusion om moderering etc förs i avsedd kategori: Data- och forumfrågor.