Historien bakom porträttet av flygvapenchefen

I denna kategori diskuterar eller kommenterar vi artiklar om flyg i tidningar och flygtidskrifter. Om Du anser att Din text skall publiceras i ett kommande nummer av Svensk Flyghistorisk Tidskrift, så skall Du sända Din text till vår tidskriftsredaktör. Sedan avgör Du själv om texten också kan läggas in här.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Historien bakom porträttet av flygvapenchefen

Inlägg av Seve Ungermark »

Artikeln om general Nordenskiölds porträtt (SFT 5/09 sidan 39) kunde ha varit värd en liten fotnot. Eller två.

Den fotograferande och målande konstnären Louis Sparre var nämligen gift med Eva f. Mannerheim, syster till en annan militär kändis, Finlands marskalk Gustaf Mannerheim, och parets son Clas (1898-1948) blev flygöverdirektör i svenska flygvapnet efter tidigare chefspositioner på CVV (Centrala Flygverkstaden i Västerås) och Saab (Trollhättan).

Louis var dessutom son till Pehr Ambjörn Sparre (1828-1921), en mångsysslande uppfinnare som bland filatelister är välkänd som pappa till de första svenska frimärkena. (Han var dock på annan ort när feltrycket Gul tre skilling banco tillkom - världens dyraste och mest berömda frimärke.) Men bland flyghistoriker borde Louis Sparres far anses vara Christer Fuglesangs föregångare - han var förste svensk i luften. Han följde med italienaren Joseph Tardini i luftballong från Djurgården den 13 juli 1851. Det tycks ha varit en mycket lyckad färd, eftersom de båda gjorde en ny uppstigning tillsammans redan den 20 juli. Någon månad senare omkom för övrigt Tardini i Öresund - den första dödsolyckan med ballong i Skandinavien.

Seve Ungermark

Återgå till "Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida"