6. The Beginnings of Norway's Airlines
Postat: 29 sep 2018, 20:34
Part 1: 1918-1922
Författare: Rob J.M. Mulder
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450047
Pris: 350 NOK
Format: A4, 192 sidor, inbunden.
Rob Mulder är specialiserad på civilt flyg fram till 1945. Nu har han tagit sig an den norska delen mellan 1918-1922. Då kan man undra om det fanns så mycket civilt norskt flyg under den perioden? Jo, det gjorde det faktiskt, så mycket att det blev en bok på 192 sidor! Det fanns några bolag och privata aktörer som började sin verksamhet under denna period, men den största av dem, Det Norske Luftfartsrederi (DNL) stod för en stor del av flygandet.
Trots att boken handlar om norskt civilt flyg så finns det en hel del svensk-relaterat här också. Vi kan nämna Calle Cederströms och Olle Dahlbecks flygningar i Norge, Thulin B i Norge och de nordiska flygtävlingarna där Gustav von Segebaden förolyckades. Vidare så var det vanligt att norsk flygtrafik till och från kontinenten gick längs den svenska västkusten. Flera flygningar mellan Norge och Sverige beskrivs också. Allt detta med en detaljrikedom som saknar motstycke i flyghistoriska publikationer. Just detta har blivit Mulders signum och styrka. Här har han fyllt ett hål i den flyghistoriska historieskrivningen!
Boken är på engelska med massor av unika, icke tidigare publicerade bilder, registerdata och fantastiska färgprofiler. Ett måste för den som intresserar sig för tidig skandinavisk flygning.
Författare: Rob J.M. Mulder
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450047
Pris: 350 NOK
Format: A4, 192 sidor, inbunden.
Rob Mulder är specialiserad på civilt flyg fram till 1945. Nu har han tagit sig an den norska delen mellan 1918-1922. Då kan man undra om det fanns så mycket civilt norskt flyg under den perioden? Jo, det gjorde det faktiskt, så mycket att det blev en bok på 192 sidor! Det fanns några bolag och privata aktörer som började sin verksamhet under denna period, men den största av dem, Det Norske Luftfartsrederi (DNL) stod för en stor del av flygandet.
Trots att boken handlar om norskt civilt flyg så finns det en hel del svensk-relaterat här också. Vi kan nämna Calle Cederströms och Olle Dahlbecks flygningar i Norge, Thulin B i Norge och de nordiska flygtävlingarna där Gustav von Segebaden förolyckades. Vidare så var det vanligt att norsk flygtrafik till och från kontinenten gick längs den svenska västkusten. Flera flygningar mellan Norge och Sverige beskrivs också. Allt detta med en detaljrikedom som saknar motstycke i flyghistoriska publikationer. Just detta har blivit Mulders signum och styrka. Här har han fyllt ett hål i den flyghistoriska historieskrivningen!
Boken är på engelska med massor av unika, icke tidigare publicerade bilder, registerdata och fantastiska färgprofiler. Ett måste för den som intresserar sig för tidig skandinavisk flygning.