Sida 1 av 1
34025, J 34
Postat: 30 sep 2018, 17:19
av Lars Larsson
34025
J 34
Typ: Hawker Hunter F.4 Mk50
Tillverkad av Hawker Siddeley Aircraft co,Blackpool
c/n: B204
Tillverkningsår: 1956
1956-07-20 Till F18 kod F18-blå A
1956-08-06 Godkänd
1963-01-22 Överförd till F10, kod F10-blå E, F10-54
1966-10-21 Överförd till F9, kod F9-42
1967-07-17 Haveri i havet utanför Lysekil.
Gick ej ur spin vid stallprov.Ff löjtnant P.Gunnar Persson hoppade.
1967-10-06 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid: 1369
Re: 34025, J 34
Postat: 31 jan 2019, 23:56
av Bengt Ekbladh
34025, J 34
…
1967-07-17 Haveri i havet utanför Lysekil....28 km VSV Lysekil, 17,6 km i bäring 235 grader fr Hållö fyr, Skagerrak
…
En rote J 34 ur 1/F9 övade rote- och instrumentflygning varunder kontroll av fpl stabilitetsegenskaper vid utfällning landställ och klaff samt fpl stallegenskaper skulle äga rum. Ff tog ut broms vid 800 km/h, fyra hack klaff vid 550 km/h och ökade till full klaff vid fart 400 km/h. Vid 350 km/h tog ff in bromsen och steg något för att få ned farten ytterligare. På 4.800 m höjd var farten 220 km/h med full klaff ute. Fpl började skaka men låg rätt på vingarna. Vid fart 180 km/h märkte ff sättning i fpl, förde fram spaken och drog på gas till nästan fullt. Fpl gick in i en hastig okontrollerad rörelse över höger vinge som uppfattades som rättvänd spinn åt höger. Trots urgångsroder, minskat gaspådrag och infällning av klaffen fortsatte spinnrörelsen fem varv. Ff försökte med andra roderkombinationer utan resultat. På 1.000 m höjd sköt ff (lt PG P) (FFSU) ut sig med obetydliga skador. Ff blev intrasslad i fasklinor men bärgades ur livbåten av marinens hkp efter en timme. Fpl bärgas ej, vattendjup 140 m.
Orsak: Att ff inte lyckats häva spinnen, kan ha berott på - förutom fpltypens svårighet att gå ur högerspinn - att han inte konsekvent bibehållit ursprungligen ansatta roder. Den låga ingångshöjden, 4.800 m, har försvårat en urgång. Minimihöjd enl SFI för stallprov: 7.000 m.