34035
J 34
Typ: Hawker Hunter F.4 Mk50
Tillverkad av Hawker Siddeley Aircraft co,Blackpool
c/n: B214
Tillverkningsår: 1956
1956-09-18 Till F18 kod F18-blå L
1956-10-04 Godkänd
1959-05-24 kod F18-röd F
1962-03-16 Haveri vid Tungelsta.
Kollision med J29F 29551. Ff kapten Bengt G. Doolke omkom.
1962-05-10 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid: 582
34035, J 34
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 34035, J 34
34035, J 34
…
1962-03-16 Haveri vid Tungelsta...Hemfosa, Tungelsta, Övre Grödby/Österby, Södertörn
Kollision med J29F 29551
..
Under en samövning med luftvärnet anflög en grupp J 29F ur 1/F 3 mot F 18 och erhöll stridskontakt med en grupp J 34 ur 3/F 18 på 4.000 m höjd. De två första rotrarna hamnade snabbt i en ren kurvstrid på 1.000-2.000 m höjd med snäva banor och hård belastning. 29-rotens undanmanövrer resulterade i att rotetvåan i 34-roten förlorade stridskontakten. Rotech i 34-roten (fpl 34035) fortsatte därefter striden ensam mot 29-roten. Omedelbart före kollisionen flög 29-roten i försvarsgruppering med rotetvåan 1.500 m till vänster om rotech i fpl 29551. Fpl 34035 förföljde fpl 29551. I det läget kan ff i 29551 ha berordrat en 'sax' under vars senare del fpl 29551 och 34035 kolliderade. Sammanstötningen skedde på nästan kontrakurs med 34035 i planflykt och 29551 i svag dykning. Höger vinge på 34035 träffade 29551 ovanifrån omedelbart bakom förarutrymmet. Fpl 29551 fattade eld, bröts sönder och gick i brant bana mot marken. Ff slungades tillsammans med katapultstolen ur fpl och har efter kollisionen troligen blivit medvetslös. Remmarna frigjordes men ff separerade aldrig från stolen och fask har inte utlösts. Ff omkom. Fpl 34035 förlorade höger vinge och kolliderade med marken under rollrörelse varvid ff (kn BG D) (FFSU) omedelbart omkom.
Haveriorsak: Målspaning har skett åt sidorna, och de två rotech har inte observerat, att man flugit på i stort sett kontrakurs, och har därför inte i tid upptäckt varandra.
…
1962-03-16 Haveri vid Tungelsta...Hemfosa, Tungelsta, Övre Grödby/Österby, Södertörn
Kollision med J29F 29551
..
Under en samövning med luftvärnet anflög en grupp J 29F ur 1/F 3 mot F 18 och erhöll stridskontakt med en grupp J 34 ur 3/F 18 på 4.000 m höjd. De två första rotrarna hamnade snabbt i en ren kurvstrid på 1.000-2.000 m höjd med snäva banor och hård belastning. 29-rotens undanmanövrer resulterade i att rotetvåan i 34-roten förlorade stridskontakten. Rotech i 34-roten (fpl 34035) fortsatte därefter striden ensam mot 29-roten. Omedelbart före kollisionen flög 29-roten i försvarsgruppering med rotetvåan 1.500 m till vänster om rotech i fpl 29551. Fpl 34035 förföljde fpl 29551. I det läget kan ff i 29551 ha berordrat en 'sax' under vars senare del fpl 29551 och 34035 kolliderade. Sammanstötningen skedde på nästan kontrakurs med 34035 i planflykt och 29551 i svag dykning. Höger vinge på 34035 träffade 29551 ovanifrån omedelbart bakom förarutrymmet. Fpl 29551 fattade eld, bröts sönder och gick i brant bana mot marken. Ff slungades tillsammans med katapultstolen ur fpl och har efter kollisionen troligen blivit medvetslös. Remmarna frigjordes men ff separerade aldrig från stolen och fask har inte utlösts. Ff omkom. Fpl 34035 förlorade höger vinge och kolliderade med marken under rollrörelse varvid ff (kn BG D) (FFSU) omedelbart omkom.
Haveriorsak: Målspaning har skett åt sidorna, och de två rotech har inte observerat, att man flugit på i stort sett kontrakurs, och har därför inte i tid upptäckt varandra.