”Svenska flygare erövrar Syrien” ur Looping nr 1 1955
Postat: 25 okt 2009, 23:17
Jag har kommit över ett par årgångar av Looping/Flygrevyn, 1955 och 1956, och plöjer nu igenom dessa i jakt på sådant man inte har hört talas om förut och som kanske bara blev en enda notis i flyghistorien. I Looping nr 1/55 hittade jag en artikel med rubriken ”Svenska flygare erövrar Syrien” av trafikledare Thure Hansson.
Ett antal svenskar var verksamma i Syrian Airways med bas i Damaskus p g a att den syriska staten hade vädjat till ICAO (Internationella luftfartsorganisa-tionen) om tekniskt bistånd, främst för att planera luftfartsanläggningar på marken, men även skolning av personal för flygsäkerhetstjänsten samt bistånd vid skolning av flygande personal. Chef för uppdraget var J.G ”Gidde” Karlsson, trafikinspektör i luftfartsstyrelsen och vid den tiden chefsinstruktör inom segelflyget på KSAK. Annan personal som nämns är förste trafikledare Curt Åkerstedt och meterolog S Fryklund. Med Karlsson som pådrivande startade man en segelflygklubb efter svenskt mönster och t o m skaffade Bergfalke II att flyga med. Klubben beskyddades av syriska flygvapnet och drevs med framgång de första åren. Tanken med segelflyget var att locka ungdomar och på så sätt skapa en grund för flyget i landet. I artikeln nämns att man startat med fjärrstyrt modellflyg och att en motorflygklubb planeras starta under året. Syrian Airways flyger fyra DC-3 i inrikestrafik samt till Kairo, Beirut, Jedda, Kuwait och Bahrain. Man flyger också charter till Mekka. Dessa flygningar klaras av med fyra besättningar och med Arne Bertilsson och ”Hampus” Hamrin som förstekaptener. Bertilsson var även flyglärare och Hamrin ansvarade för bolagets routing. Där nämns också att B. verkat som trafikflygare i Indien och H. flugit på Grönland. Åkerstedt har hand om trafikledarutbildningen, omskolning av äldre personal samt samordningsproblem inom flygkontrolltjänsten. Tidigare chefen för markradiostationen på Oslo/Fornebu, Korperud, utbildade radiotelegrafister.
Vad jag kan läsa ut så startade uppdraget 1954, men hur länge höll svenskarna på i Syrien? Har någon mer info om personerna som räknas upp?
Genom sökning på internet har jag hittat:
Syrian Airways bildades 1946 och slogs 1958 samman med det egyptiska Misrair och bildade United Arab Airlines (UAA), som 1961 införlivade två DC-6B från SAS i sin flotta: SE-BDS som registrerades SU-AMB och SE-BDU, som blev SU-AMA. Dessa två flygplan följde med när samarbetet länderna emellan sprack på hösten 1961 och Syrian Arab Airlines bildades. De fick då registreringarna YK-AEB (haveri 630407 i Syrien) resp. YK-AEA. 1963 fick man ytterligare en av SAS DC-6B, LN-LMT, som först gick till UAA som SU-AMC och sedan blev YK-AEC samt en till 1964, OY-KMA, som blev YK-AED.
Att det blev flygplan från SAS, kan det ha påverkats av att svenskarna fanns kvar i Syrien?
Efter lite research har jag hittat mer uppgifter, som att Åkerstedt blev stationschef på Bulltofta och att Gidde Karlsson 1942 på Gotland hade nått 3 750 meter i segelflygplan med hjälp av termik.
Ett antal svenskar var verksamma i Syrian Airways med bas i Damaskus p g a att den syriska staten hade vädjat till ICAO (Internationella luftfartsorganisa-tionen) om tekniskt bistånd, främst för att planera luftfartsanläggningar på marken, men även skolning av personal för flygsäkerhetstjänsten samt bistånd vid skolning av flygande personal. Chef för uppdraget var J.G ”Gidde” Karlsson, trafikinspektör i luftfartsstyrelsen och vid den tiden chefsinstruktör inom segelflyget på KSAK. Annan personal som nämns är förste trafikledare Curt Åkerstedt och meterolog S Fryklund. Med Karlsson som pådrivande startade man en segelflygklubb efter svenskt mönster och t o m skaffade Bergfalke II att flyga med. Klubben beskyddades av syriska flygvapnet och drevs med framgång de första åren. Tanken med segelflyget var att locka ungdomar och på så sätt skapa en grund för flyget i landet. I artikeln nämns att man startat med fjärrstyrt modellflyg och att en motorflygklubb planeras starta under året. Syrian Airways flyger fyra DC-3 i inrikestrafik samt till Kairo, Beirut, Jedda, Kuwait och Bahrain. Man flyger också charter till Mekka. Dessa flygningar klaras av med fyra besättningar och med Arne Bertilsson och ”Hampus” Hamrin som förstekaptener. Bertilsson var även flyglärare och Hamrin ansvarade för bolagets routing. Där nämns också att B. verkat som trafikflygare i Indien och H. flugit på Grönland. Åkerstedt har hand om trafikledarutbildningen, omskolning av äldre personal samt samordningsproblem inom flygkontrolltjänsten. Tidigare chefen för markradiostationen på Oslo/Fornebu, Korperud, utbildade radiotelegrafister.
Vad jag kan läsa ut så startade uppdraget 1954, men hur länge höll svenskarna på i Syrien? Har någon mer info om personerna som räknas upp?
Genom sökning på internet har jag hittat:
Syrian Airways bildades 1946 och slogs 1958 samman med det egyptiska Misrair och bildade United Arab Airlines (UAA), som 1961 införlivade två DC-6B från SAS i sin flotta: SE-BDS som registrerades SU-AMB och SE-BDU, som blev SU-AMA. Dessa två flygplan följde med när samarbetet länderna emellan sprack på hösten 1961 och Syrian Arab Airlines bildades. De fick då registreringarna YK-AEB (haveri 630407 i Syrien) resp. YK-AEA. 1963 fick man ytterligare en av SAS DC-6B, LN-LMT, som först gick till UAA som SU-AMC och sedan blev YK-AEC samt en till 1964, OY-KMA, som blev YK-AED.
Att det blev flygplan från SAS, kan det ha påverkats av att svenskarna fanns kvar i Syrien?
Efter lite research har jag hittat mer uppgifter, som att Åkerstedt blev stationschef på Bulltofta och att Gidde Karlsson 1942 på Gotland hade nått 3 750 meter i segelflygplan med hjälp av termik.