Fråga om SK 60-emblem
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
Fråga om SK 60-emblem
Under arbetet med SK 60-boken har jag snubblat över två emblem som sägs härstamma ifrån F 20 eller F 16. Men jag lyckas inte få grepp om hur de passar in i sammanhanget eller vilka enheter de härstammar ifrån.
Enligt boken ”Vingar över Uppland” genomfördes 1982-1992 GTU 2 vid 5:e divisionen vid F 16. Dessutom, när 3:e divisionen vid F 21 ombeväpnade till JA 37 1983 överfördes LA-verksamheten därifrån till 5:e divisionen F 16.
Som synes är färgen i nämnda emblem röd resp. blå. Detta borde indikera att det rör sig om två enheter (grupper, divisioner, styrkor) med liknande organisation och uppgift. Men i ”Vingar över Uppland” nämns ju bara en enhet, nämligen 5:e div vars divisionsfärg är svart.
Finns det någon här som kan förklara vilka enheter eller liknande som dessa emblem härstammar ifrån?
Enligt boken ”Vingar över Uppland” genomfördes 1982-1992 GTU 2 vid 5:e divisionen vid F 16. Dessutom, när 3:e divisionen vid F 21 ombeväpnade till JA 37 1983 överfördes LA-verksamheten därifrån till 5:e divisionen F 16.
Som synes är färgen i nämnda emblem röd resp. blå. Detta borde indikera att det rör sig om två enheter (grupper, divisioner, styrkor) med liknande organisation och uppgift. Men i ”Vingar över Uppland” nämns ju bara en enhet, nämligen 5:e div vars divisionsfärg är svart.
Finns det någon här som kan förklara vilka enheter eller liknande som dessa emblem härstammar ifrån?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Fråga om SK 60-emblem
Kan det vara ett "arv" från F 20? På J 29-tiden hade man två divisioner - är det detta som "spökar" i dessa emblem?
- Henrik Bergman
Hmmm
Undrar om inte jag har sett ett sådant märke, med en gul SK60, på någon flyghjälm.
Förmodligen blandar jag ihop det med ett annat märke.
Jag skall kolla med lite folk på jobbet.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Undrar om inte jag har sett ett sådant märke, med en gul SK60, på någon flyghjälm.
Förmodligen blandar jag ihop det med ett annat märke.
Jag skall kolla med lite folk på jobbet.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
-
Hej Emil,
De märken du frågar om härstammar från F 20-tiden. Tror jag har båda eller någon av dem som dekaler någonstans om du behöver låna.
Hälsningar
Peter Liander
De märken du frågar om härstammar från F 20-tiden. Tror jag har båda eller någon av dem som dekaler någonstans om du behöver låna.
Hälsningar
Peter Liander
- Emil Lindberg
Jag tackar för erbjudandet, men via hjälpsamma själar har jag redan fått hjälmdekalerna scannade.Peter Liander skrev:Hej Emil,
Hälsningar
Peter Liander
Nu är ju bara frågan att reda ut vilka divisioner (likn.) som de härstammar ifrån, hur dessa divisioner (likn.) passar in i sammanhanget och vilken uppgift de hade (t.ex GFU, GTU, AFT).
-
Jag har alltid uppfattat det som att F 20 hade två divisoner med SK 60 och inte funderat vidare om det. De har inte bedrivit någon GFU, GTU var inte ett formellt begrepp på den tiden, AFT har säkert förekommit. Ska fråga en av mina arbetskollegor hur det förhöll sig, han var elev vid F 20 i slutet av 1970-talet.
Hälsningar
Peter
Hälsningar
Peter
-
Lite mera angående F 20-divisionerna Tore Röd och Tore Blå:
Frågade min kollega Bengt som varit elev på F 20, som nämnde att eleverna flög SK 60 ungefär fyra halvdagar varannan vecka. Övningarna gav en försmak av vad som senare skulle komma under den grundläggande flygslagsutbildningen (GFSU), exvis anfall mot markmål med attackraketer, jaktkurva "så gott det gick" mm.
Vill minnas att jag skrev en artikel i Flyghistoriskt Månadsblad om att F 20 slutade flyga, möjligen 1982. SK 60 fortsatte att flyga vid F 16 och av dess femte divison "Petter Svart". Den var i sin tur uppdelad på en GTU-division och en Lättattackdivision. GTU, Grundläggande Taktisk Utbildning, är ett utbildningsskede som tillkom efter att F 20 slutat med egen flygverksamhet.
Angående Tore Röd, så kan nämnas att divisionen "återuppstod" under en kort period 2006. Då som ett JAS 39-förband kallat "Tango Red" och uppsatt för att delta i den amerikanska flygövningen Red Flag Alaska.
Hälsningar
Peter
Frågade min kollega Bengt som varit elev på F 20, som nämnde att eleverna flög SK 60 ungefär fyra halvdagar varannan vecka. Övningarna gav en försmak av vad som senare skulle komma under den grundläggande flygslagsutbildningen (GFSU), exvis anfall mot markmål med attackraketer, jaktkurva "så gott det gick" mm.
Vill minnas att jag skrev en artikel i Flyghistoriskt Månadsblad om att F 20 slutade flyga, möjligen 1982. SK 60 fortsatte att flyga vid F 16 och av dess femte divison "Petter Svart". Den var i sin tur uppdelad på en GTU-division och en Lättattackdivision. GTU, Grundläggande Taktisk Utbildning, är ett utbildningsskede som tillkom efter att F 20 slutat med egen flygverksamhet.
Angående Tore Röd, så kan nämnas att divisionen "återuppstod" under en kort period 2006. Då som ett JAS 39-förband kallat "Tango Red" och uppsatt för att delta i den amerikanska flygövningen Red Flag Alaska.
Hälsningar
Peter
- Emil Lindberg
Peter Liander skrev:Lite mera angående F 20-divisionerna Tore Röd och Tore Blå:
Så vad skulle man kunna kalla denna typen av flygtjänst? AFT för kadetter? För någon Fortsatt Grundläggande Taktisk Utbildning (FGTU) fanns väl inte?
Enligt "Vingar över Uppland" försvann flygtjänsten vid F 20 i samband med införandet av Ny BefälsOrdning 1982, samtidigt infördes GTU.Peter Liander skrev:Vill minnas att jag skrev en artikel i Flyghistoriskt Månadsblad om att F 20 slutade flyga, möjligen 1982. SK 60 fortsatte att flyga vid F 16 och av dess femte divison "Petter Svart". Den var i sin tur uppdelad på en GTU-division och en Lättattackdivision. GTU, Grundläggande Taktisk Utbildning, är ett utbildningsskede som tillkom efter att F 20 slutat med egen flygverksamhet.
LA-uppgiften fick 5:e div F 16 överta när 3:e div F 21 1983 ombeväpnade till JA 37.
Ah, var det därför Alaska-divisionen kallades "Tango Red"? Har inte gjort den kopplingen innan trots att jag mycket väl visste att det var LSS (f.d F 20) som var sammanhållande för den övningen.Peter Liander skrev:Angående Tore Röd, så kan nämnas att divisionen "återuppstod" under en kort period 2006. Då som ett JAS 39-förband kallat "Tango Red" och uppsatt för att delta i den amerikanska flygövningen Red Flag Alaska.
Jag tackar och bockar för hittills visad hjälpsamhet.
- Tony Damberg
- Kontakt:
Hej Emil
Enligt boken "Flyg 99" där Bertil Skogsberg skrivit ett fint kapitel om "Symboler på hög nivå" sidan 32-51 kan man läsa följande om märkena:
" Flygkadettskolan bedrev under Uppsala-tiden flygtjänst på två flygstyrkor.Gemensam symbol, inskrivet i lagerkransguldets utbildningssymbolik och med flygplanet i rött respektive blått."
Vet inte om det är till hjälp men det är i alla fall vad jag hittade.
Trevlig kväll önskar
/Tony Damberg
Enligt boken "Flyg 99" där Bertil Skogsberg skrivit ett fint kapitel om "Symboler på hög nivå" sidan 32-51 kan man läsa följande om märkena:
" Flygkadettskolan bedrev under Uppsala-tiden flygtjänst på två flygstyrkor.Gemensam symbol, inskrivet i lagerkransguldets utbildningssymbolik och med flygplanet i rött respektive blått."
Vet inte om det är till hjälp men det är i alla fall vad jag hittade.
Trevlig kväll önskar
/Tony Damberg
Hej
Det fanns 2 divisioner på F 20, Tore Röd och Tore Blå. Varje division svarade för utbildning av kadetter.
Utbildningen var tvåårig med mellanliggande TIS(typinflygning) på ett halvår. Tore Röd ansvarade för AFT= allmän
flygträning för stabspersonal m fl. Från 1976- 1982 var Tore Röd ansvarig för Lätt attack. 1982 slutade flygtjänsten vid
F 20. Divisionerna övergick till F 16 och blev då Petter Svart (F 16 5 division).
Jag var divisionschef för Tore Röd 1974-1980.
Gunder Borén
Det fanns 2 divisioner på F 20, Tore Röd och Tore Blå. Varje division svarade för utbildning av kadetter.
Utbildningen var tvåårig med mellanliggande TIS(typinflygning) på ett halvår. Tore Röd ansvarade för AFT= allmän
flygträning för stabspersonal m fl. Från 1976- 1982 var Tore Röd ansvarig för Lätt attack. 1982 slutade flygtjänsten vid
F 20. Divisionerna övergick till F 16 och blev då Petter Svart (F 16 5 division).
Jag var divisionschef för Tore Röd 1974-1980.
Gunder Borén
- Emil Lindberg
Åh, jag tackar! Säkrare källa finns väl knappast?Gunder skrev:Jag var divisionschef för Tore Röd 1974-1980.
Vad bestod denna utbildning i?Gunder skrev:Det fanns 2 divisioner på F 20, Tore Röd och Tore Blå. Varje division svarade för utbildning av kadetter.
Utbildningen var tvåårig med mellanliggande TIS(typinflygning) på ett halvår.
Som jag har förstått det bedrev Tore Röd och Blå flygtjänst med kadetterna för att de skulle hålla flygtrimmen uppe. En slags AFT för kadetter. Korrekt uppfattat?
Jag antar att med TIS avses inflygning på "spetsig" flygplanstyp, d.v.s ej SK 60.
Så Tore Röd bedrev LA, det visste jag inte (men när jag nu tänker efter har jag för mig att jag har sett bilder på F 20-märkta SK 60 med attackraketer)Gunder skrev:Tore Röd ansvarade för AFT= allmän flygträning för stabspersonal m fl. Från 1976- 1982 var Tore Röd ansvarig för Lätt attack. 1982 slutade flygtjänsten vid F 20.
Var det utbildning i LA eller ett krigsplacerat (skarpt) LA-förband?
Så om man med ytterst korta meningar skulle beskriva Tore Röd resp. Tore Blå; är följande korrekt?
Tore Röd: AFT (Kd + stab) + LA
Tore Blå: AFT (Kd)
Kadettutbildningen var en fortsättning av den utbildning som Flygskolan bedrev. Det var ingen AFT.
Dessutom ingick taktisk utbildning i jakt, attack och spaning, ledarskap på marken och i luften. Kadetternas TIS var på "skarpa" flygplan.
LA var en skarp division med förare från bla SAS och navigatörer. Dessutom ingick några flyglärare (F 20) som hade genomgått Grundläggande taktisk utbildning lätt attack. LA var en uppgift som tilldelats divisionschefen Tore röd som organiserade och övade LA vid sidan om kadettutbildningen.
Då Flygtjänsten 1982 avslutades på F 20 övergick divisionen organisatoriskt till F 16. Före 1982 hade
F 16 hade ansvaret för LA (krigsplacering) dvs Divisionschefen Tore Röd hade 2 hussar = F 20 (Kadettutbildning + AFT) F 16 LA- divisionen.
Kortfattat Tore Röd kadettutbildning + AFT + Lätt attack
Tore blå kadettutbildning
Flyglärarna vid F 20 var på den divisionen som för tillfället hade kadettutbildning
Jag hoppas du förstår
Dessutom ingick taktisk utbildning i jakt, attack och spaning, ledarskap på marken och i luften. Kadetternas TIS var på "skarpa" flygplan.
LA var en skarp division med förare från bla SAS och navigatörer. Dessutom ingick några flyglärare (F 20) som hade genomgått Grundläggande taktisk utbildning lätt attack. LA var en uppgift som tilldelats divisionschefen Tore röd som organiserade och övade LA vid sidan om kadettutbildningen.
Då Flygtjänsten 1982 avslutades på F 20 övergick divisionen organisatoriskt till F 16. Före 1982 hade
F 16 hade ansvaret för LA (krigsplacering) dvs Divisionschefen Tore Röd hade 2 hussar = F 20 (Kadettutbildning + AFT) F 16 LA- divisionen.
Kortfattat Tore Röd kadettutbildning + AFT + Lätt attack
Tore blå kadettutbildning
Flyglärarna vid F 20 var på den divisionen som för tillfället hade kadettutbildning
Jag hoppas du förstår
- Emil Lindberg
När lades det lätta attacksystemet ner egentligen? Enligt vilket försvarsbelsut? Jag har letat och letat i gamla Flygvapennytt men jag kan inte hitta när det skedde. Jag vill minnas att jag har läst det där någonstans. Googling ger heller inte mycket att gå på.