Sida 1 av 1

34096, J 34

Postat: 30 sep 2018, 17:50
av Lars Larsson
34096
J 34
Typ: Hawker Hunter F.4 Mk50
Tillverkad av Hawker Siddeley Aircraft co,Blackpool
c/n: B275
Tillverkningsår: 1957

1957-04-05 Till F8 kod F8-blå S
1957-04-29 Godkänd
1958 kod F8-vit F
? Överförd till F18, kod F18-gul R
1961-03-01 Haveri vid Huddungebyn,Tullinge.
Motorbortfall pga stopp i bränsletillförseln.Ff fältflygare 1:a graden B.I.Berglund hoppade.
1961-04-20 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid: 540

Re: 34096, J 34

Postat: 31 jan 2019, 19:19
av Bengt Ekbladh
34096, J 34

1961-03-01 Haveri vid Huddungeby, SV sjön Tämnaren Tullinge.

Haveriet inträffade under en tillämpningsövning, där ff ingick som 4:a i en grupp, som utförde eskort åt anfallande attackförband. Gruppen invecklades i luftstrid med försvarsjakt, varvid ff blev skild från sin rotech. Vid återsamling upptäckte ff, att varvräknaren visade 3.000 rpm och att den fortsatte att sjunka ned till 2.200 rpm. Ff (1.ffl BI B) (FFSU) utförde två misslyckade återstartningsförsök innan han lämnade fpl. Utskjutningen företogs med den nyligen modifierade stolen och förlöpte helt ua, även om vissa skador på katapultstol och skärmar kunnat påvisas i efterhand (i likhet med fynd efter två tidigare utskjutningar).
Haveriorsak: Motorstopp troligen pga stopp i bränsletillförseln. Bränslebrist har inte förelegat. Ff har vid återstartningsförsöken inte slagit till spärrventilen, vilket annars möjligen skulle ha medfört en lyckad återstart. Haveriet visar att problem med blandningsregulator och för stor servobränsleavtappning fortfarande kvarstår på fpl J 34. Ett bränslemembran i blandningsregulatorn har krupit ur sin fattning. Pumparna har gått mot nolläge, varefter motorn slocknat.