Sida 1 av 1

34115, J 34

Postat: 30 sep 2018, 17:56
av Lars Larsson
34115
J 34
Typ: Hawker Hunter F.4 Mk50
Tillverkad av Hawker Siddeley Aircraft co,Blackpool
c/n: B294
Tillverkningsår: 1957

1957-07-28 Till F8 kod F8-gul S
1957-08-08 Godkänd
1961-10-12 Överförd till F9, kod F9-gul S
1964-02-27 Haveri vid Källön,Tjörn.
Motorstopp pga stopp i bränsletillförseln.Ff fältflygare 2:a graden Jan-Lennart Swanström hoppade med ryggskada.
1964-04-13 Kasserad, flygplanstypen utgår.

Gångtid: 612

Re: 34115, J 34

Postat: 31 jan 2019, 22:26
av Bengt Ekbladh
34115, J 34

1964-02-27 Haveri vid Källön,Tjörn…..Hekafjorden, Källön, SV Stenungsön
Motorstopp
….
Motorstopp på 2.000 m höjd under stridsmässig avancerad flygning i rote på höjd 2.000-12.000 m, där ff var rotetvåa. Under en stigande sväng märkte ff sjunkande motorvarvtal och fart. Varvtal, utloppstemperatur och fart sjönk kontinuerligt och varningslampan för lågt bränsletryck lyste. Efter misslyckade återstartningsförsök fällde ff huven och sköt ut sig på 800 m höjd. Ff landade i vattnet och räddades av en fiskebåt. Ff (2.ffl J-LI S) (GFSU) fick vissa ryggskador (obs, samma ff i nästa haveri, se 1964-08-03). Fpl kunde senare delvis bärgas.
Haveriorsak: Motorstoppet har sannolikt orsakats av avbrott i bränsletillförseln till motorn. Tänkbara förklaringar är:
a) Snedtömning pga fel på ena sidans tankpump eller dess strömförsörjning.
b) En av tankpumpströmställarna har lämnats i frånslaget läge vid starten.
c) Andra faktorer än snedtömning.
Kommissionen påpekade att ff inte varit utrustad med isolerdräkt. Detta berodde på att flygande personal ännu inte tilldelats sådana trots att de fanns på förbanden.